Occasionwedstrijd #622: Jan Modaal uit de jaren '70 - Escher heeft gewonnen!!!

Guus Leferink

Wegverkenner
AW-Occasion_banner.jpg


[size=x-large]Welkom bij Occasionwedstrijd #621: Jan Modaal uit de jaren'70[/size]​

ford-granada-i-1972-1977-coupe-interior-3.jpg

De jaren 70, een decennium waar veel veranderde op autogebied.
Begin jaren 70 kochten we nieuw nog de Opel Kadett B, een echt jaren 60 ontwerp met wat chroom en achterwielaandrijving. In 1979 volgde echter alweer de Kadett D, een moderne hatchback met voorwielaandrijving en grote achterklep, dit binnen slechts een jaar of 8
Begin jaren 80 was het wagenpark op de nederlandse wegen dus heel divers, daarom deze opdracht

[size=large]De opdracht:[/size]
Ga op zoek naar een auto, gebouwd in de jaren 70, welke je in 1981 of 82 op elke straathoek tegen kon komen
Geen exoten als Ferrari's en Maserati's, maar een leuke Alfa of Manta GTE keur ik nog net goed
Wel origineel graag, accessoires uit de seventies zijn toegestaan ( Denk aan een zwart Kamei spoilertje)

[size=large]Criteria:[/size]
- Bouwjaar 1970-1979
- Budget t/m € 40.000,-
- Geen exoten, gewone huis, tuin en keuken auto's
- Originele staat, accessoires uit die periode zijn toegestaan
- Mag overal te koop staan
- Moet in APK-waardige conditie zijn.

Vaste spelregels:
- Link naar de advertentie en prijsindicatie zijn verplicht.
- Maximaal 6 foto's van de geadverteerde auto.
- Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteld.
- De eerst geplaatste foto in elke inzending is de foto voor het 'op een rijtje'.
- Maximaal 1 inzending per persoon; als je toch een betere inzending tegenkomt dan je eerste, pas dan je oorspronkelijke post aan.
- Bij het stemmen mag een geplaatste stem niet meer gewijzigd worden.
- Bij een claim dienen een link naar de advertentie en minimaal 1 foto te staan, anders wordt deze als niet ingezonden beschouwd.
- Elke modelgeneratie mag maar één keer ingezonden worden.
- Iedere deelnemer die verzaakt zijn/haar stem uit te brengen kan de wedstrijd niet winnen, die eer gaat dan naar nr. 2.

CITROEN-Dyane-2091_15.jpeg

Voorgaande wedstrijden:
[size=small]
427: Het ronde achterlicht - stoterstangen90
428: De Sint komt weer in het land en zoekt passend vervoer- British Racing Green
429: Gracieus een dagje ouder- 929V6 430: Reïncarnatie - Wouter82
431: What's in a name? - Zadelsnuiver
432: Veel gereden, weinig geleden! - singleframegrille
433: De rijdende kerstboom - Bobbeltje
434: Oudejaarslot - j.ko
435: Oud en Nieuw - singleframegrille
436: Bijna perfect maar…. - Paul Z
437: Gewoon zoals vroeger - GvJ 438: 2.0 - 929V6
439: Melania's car- Escher
440: Snel verouderd - 929V6
441: Big diesel- Escher
442: Kleurrijk interieur - DagDromer
443: Net als in de folder - 740estate
444: Lente in Drenthe - singleframegrille
445: The Powerdome - Jp053
446: Heckblende - JOtter
447: Laatste in de lijn - Smarter
448: Geen Grille - Pink Panther
449: Allemaal Brass - GvJ
450: WWDVD - Gewoon Dirk
451: Grensgevalletje - Nico GTR
452: The forever car - Jp053
453: nummer 13 - singleframegrille
454: Rechtop! - 929V6
455: Yummy!- GvJ
456: Retro - Escher
457: Vakantie! - Probenator
458: Chief Executive Officer! - Jp053
459: Targa time! - Niels
460: Andere tijden - smarter
461: Wie het kleine niet eert... - Jp053
462: GT met of zonder - Zadelsnuiver
463: Schakelen met je V8! - Nico GTR
464: Rallyrijden iets voor jou? - Pink Panther
465: Gemerkt- Escher
466: De ideale investering- Wrangler
467: Mini Meeting- Escher
468: Perfecte Symetrie - Pink Panther
469: Auto en partner - Probenator
470: The Carbage Run - rzasa
471: Iconische kleuren: 929V6
472: Cariosa18: Jp053
473: Penoza: Auto-fan
474: Lef: Escher en Jp053
475: Bring back the Bumper: 929V6
476: What's under the hood: GvJ
477: Was getekend: de lineaal: 740estate
478: Hetzelfde of toch niet?: Gewoon Dirk
479: The supercar that couldn’t: Zadelsnuiver
480: De mooiste onder de 100.000 Fl: rzasa
481: Wel 4WD, niet SUV: Probenator
482: K.I.T.T. - smarter
482: GOLD - Pink Panther
483: kleine achterlichten - Jp053
485: Achtervleugels - Zonder Mazda met BMW
486: Klapkoplampen - Nico GTR
487: Trackday use only - Bobbeltje
488: Pick-Up - Meike MR-S
489: Doe maar een 3-serie.. - Probenator
490: Hardlopers zijn doodlopers... - 740estate
491: Bond on budget- Escher
492: Individual of Designo? - Bobbeltje
493: Wereldreis - Bobbeltje
494: De eerste en de laatste - Zadelsnuiver
495: Dash-to-axle ratio- Escher
496: Not lost in translation - Guus Leferink
497: Het motorkapornament - Zadelsnuiver
498: Achterhaalde Accessoires - Guus Leferink
499: Renault - Jp053
500: De 5 Editie - Total Loss
501: Electrify - Smarter
502: Automuziek: Fahr'n fahr'n auf der Autobahn- De Schaduw
503: Zwarte kunststof bumpers - Guus Leferink
504: His and hers - Pink Panther
505: That's my number - Jp053
506: Welke auto heeft de Outlaw in 'em? - Escher
507: Stamvaders - lybra
508: Greatest hits of the 80's - Jp053
509: Ode aan de zescilinder - Guus Leferink
510: De 3-deurs hatchback - Bobbeltje
511: Matching colors - rzasa
512: rzasa deelt uit - Guus Leferink
513: American Beauty - 929V6
514: Because it's rubbish - zonder Mazda met BMW
515: The Russians are coming?? - 929V6
516: 1978 - Jp053
517: De opvolger, dat had beter gekund! - British Racing Green
518: Sunshine Reggae - .Timo
519: Buiten de lijntjes - Wrangler
520: We go up! - rzasa
521: Guilty Pleasure! - smarter
522: Comfort - Guus Leferink
523: No smoke, no poke - Guus Leferink
524: Groen - 929V6
525: Doppelauspuff - Jp053
526: Drie! - smarter
527: Via de achterdeur - Pink Panther
528: De mooiste! - Guus Leferink
529: Concurrenten - Bobbeltje
530: PEKEL BAK - British Racing Green
531: De mooiste wieldop!? - 929V6
532: How low can you go? - Jp053 533: Ford weet wat u beweegt - Caspervanc
534: Smile! - Probenator
535: Werkpaarden en sierpaarden - 929V6
536: Geen thema, wel een wensenlijstje - Pink Panther
537: Nu het nog kan! - NielsdW
538: Red mij! - Jay DoubleYou
539: Zoals papa hem vroeger ook had... - smarter
540: Two-Tone - lybra
541: Spoiler alert - 929V6
542: 1979 - smarter
543: De achterwiel aangedreven sedan - Bobbeltje
544: Velgen maken de auto (of niet) - Zadelsnuiver
545: Schaap in wolfskleren - rzasa
546: Waar ken ik dat onderdeel toch van? - Pink Panther
547: Deze moet een kans krijgen - rzasa
548: Het korte klepje - 740estate
549: Met uitsterven bedreigd - Jp053
[url=https://www.autoweek.nl/forum/read.php?14,5864579,5864579#msg-5864579]550: van hetzelfde model - zonder Mazda met BMW

551: auto's met 4 afzonderlijke koplampen - Jp053
552: Je eerste auto met hulp van Jp053's geldboom - Barri
553: Pracht en praal op staal - Zadelsnuiver
554: Koningsdag! - Jp053
555: Born in the Sixties- Escher
556: In it for the long run- smarter én lybra
557: Zonder opvolging - Guus Leferink
558: De Volkswagen Golf - Jp053
[url=https://www.autoweek.nl/forum/read.php?14,5875231,5875231#msg-5875231]559: Terugkeer als een succesvolle e-car - 929V6

560: King of the road - caspervanc
561: Wat van ver komt… - NielsdW
562: Hoge achterlichten - Pink Panther
563: Hoogtepunten van een verdwenen merk - Jp053
564: Niet rond of ovaal, maar een lint - Probenator
565: Naar het strand of stranden? - SVF
566: Als 2 druppels water.. - Guus Leferink
567: Een lekker kontje - British Racing Green
[url=https://www.autoweek.nl/forum/read.php?14,5886138,5887580#msg-5887580]568: Clean - Total Loss

569: De GP van Zandvoort - Caspervanc
570: De Subcultuur - Non Turbo
571: In een carrosserievariant - SVF
572: Honda Civic - Zadelsnuiver
573: Zelfs je naam is mooi - rzasa
574: Wis en waarachtig - 929V6
575: Koreaantje, zo zwart als roet - D. Elzinga
576: Dai - Jp053
577: The Teenies - Smarter
578: Autosport - caspervanc
579: Wheeler Dealers - BRG
580: Coupe - Total Loss
581: Mag het een clindertje meer zijn? - smarter 582: De facelift – Spekky
583: Het schuifdak - 929V6
584: Ruim in z'n jasje - SVF
585: het mooiste dashboard - Zadelsnuiver
586: De 12 klepper - smarter
587: Striping - Caspervanc
588: Twee punt Nul - 929V6
589: Kerstster - Guus Leferink
590: De vertegenwoordigersauto - Jp053
591: Eén blok, twee occasions - Spekky
592: Oranje knipperlichtglas - Caspervanc
593: Tatuutatuuuu - Barri
594: Het dak er af! - Timo
595: who's afraid of red, yellow and blue? - Guus Leferink
596: Het is het net niet... - British Racing Green
597: HYBRID, PHEV, EV & WATERSTOF - smarter
598: Audio - Wouter82
599: Praalwagen– Opel Omega
600: Let's get Youtube famous! - Jp053
601: Toyota, een grijze muis? Of... - Wouter82
602: 100! - caspervanc
603: De crisis bak – Timo
604: De Autobahn-cruiser - 929V6
605: Sedan & Coupé - Probenator
606: Platjagen maar dan net even anders – MX6
607: De coronacrisis auto! - lybra
608: The greatest hits of the 90's - Jp053
609: Bevrijdingsdagtour 2020 - SVF
610: 50 - SVF
611: KUNST MET EEN C: Pink Panther
612: GEEF HET BEESTJE EEN NAAM - Opel-Omega
613: Wat als het geen Omega was? - Pink Panther
614: Tijdloos - Escher
615: 2003 - Guus Leferink
616: Mazda - Pink Panther
617: Italiaans Design - Timo
618: Buddy at the beach - Caspervanc
619: De Dikke Daily - Tydelyck
620: Van Trabant tot ... - Pink Panther
621: We blijven thuis - Guus Leferink[/size]


Inzenden kan tot woensdag 5 augustus, 20.00 uur.
Stemmen kan tot vrijdag 7 augustus, 20.00 uur.​

50_1974-1978_1.jpg

[size=large]
Veel plezier!​
[/size]
 
Ja, die Kadettjes. Ze hadden in Nederland korte metten gemaakt met de Kevers. De Japanners moesten zich nog bewijzen en kwamen met dezelfde traditionele techniek, met motor vóór en aandrijving achter. Maar er waren ook nog Jannen Modaal die wat anders wilden dan die alledaagse meuk. Die konden terecht bij de Franse merken.

9d99f394-a60e-c95b-e053-e250040aae64_25f292aa-26d9-45bf-ba00-34a9d32b253e.jpg


De Renault 12 was er natuurlijk, maar nog een stapje extremer was de Citroën GS: een hypermoderne auto gebaseerd op de principes van de inmiddels 15 jaar oude DS (stroomlijn, hydropneumatische vering en remmen) en nog oudere 2CV (luchtgekoelde boxermotor).

9d99f394-a60e-c95b-e053-e250040aae64_91ffe2bd-1f86-4836-9077-5c55e75f3e56.jpg


Dit exemplaar van de facelift generatie heeft ook nog eens een frisse jaren 70-kleur (met bekleding in ton-sur-ton) en betreft de 1220 Club variant: een zwaardere motor, luxere aankleding en meer uitrusting. Bijzonder waren de bruikbaarheid (prachtige vierkante kofferbak, mede dankzij het reservewiel onder de motorkap) en het comfort (behalve zachte vering ook zachte stoelen). Het rijden was even wennen voor wie overstapte uit de Kadett: de vering moest eerst in de rijstand komen na het starten, de motor moest toeren maken om trekkracht te bieden en als je naar het rempedaal keek, stond je alweer stil... dus je moest even leren het heel voorzichtig te beroeren.

9d99f394-a60e-c95b-e053-e250040aae64_03484326-99dc-4944-9a46-89227b4d9008.jpg


Helaas waren auto's uit de jaren zeventig, en zeker de Franse, nog niet voldoende gewapend tegen het roestduiveltje dat in de Noord-Europese landen rondwaarde.

9d99f394-a60e-c95b-e053-e250040aae64_fc3250c9-6c43-49ae-95ae-135066646059.jpg


Maar dit exemplaar, van 1978 en met 140.000 km op de teller, komt uit Italië en daar brandde de zon meestal het vocht van regen en ochtendnevel sneller weg dan het schade kon aanrichten.

9d99f394-a60e-c95b-e053-e250040aae64_6e64842b-d39e-4a1f-a36d-971817ea2db9.jpg


De 1,9 miljoen verkochte exemplaren van de GS (de GSA met achterklep kwam maar tot 500.000) tonen dat Citroën het goed had toen ze dit model ontwikkelden, dit was wat de Europese automobilist van de jaren 70 wilde. Deze is te koop van een particulier in Udine voor € 4900,-.
 
Vandaag is het zaterdag 1 augustus en onder normale omstandigheden zou het dan Zwarte Zaterdag zijn. Onze eerste vakanties naar Frankrijk waren in de tweede helft van de jaren 80 en beelden van slap geveerde en daardoor zichtbaar overbeladen oudere Renaults staan nog helder bij me op het netvlies. De R18 was zo'n model (veel Marokkaanse gezinnen reden er destijds mee naar het vaderland), maar de R20 kon er ook wat van. Onderstaande foto is met enkel de bestuurder en 5 kilo aardappelen achterin, bij de volledige vakantiebagage, dakspoiler erop en Adria erachter sprongen pas echt de vonken van het asfalt. Natuurlijk was de destijds verder weinig opzienbarende R20 in de vroege jaren 80 ook een heel gangbare auto op de Nederlandse wegen, dus het lijkt me wel een passende inzending vandaag.

 
De jaren 70 waren de 1e gloriejaren van de Japanse merken. Subaru, Toyota, Honda, Isuzu, Mazda en natuurlijk Mitsubishi.

Veel luxer dan de Europese merken met veelal standaard een radio, een compleet dashboard met klokje en vaak een toerenteller, sigaretten aansteker, achterruitverwarming, stoelen met stof en (geïntegreerde) hoofdsteunen.

[size=x-large]Mitsubishi Lancer 1400 GSX[/size]

640x480.jpg


1976, afkomstig uit een verzameling van een Mitsubishi dealer en volgens de verkoper met vrijwel zeker 35.000km originele km‘s. Een van de 1e geïmporteerde Mitsubishi‘s in Europa en compleet incl. de originele Clarion radio.
Pittige uitvoering met 92pk 1400cc motor.
€ 15.000

640x480.jpg



640x480.jpg



640x480.jpg



640x480.jpg



640x480.jpg


Hier te koop
 
De seventies! De tijd van carrosserievarianten die nu niet meer gemaakt worden, zoals bv. de 2-deurs sedan. En een tijd dat auto's van buiten en van binnen nog in kleur uitgevoerd mochten worden in plaats van fifty shades of grey. Ik denk dat deze kleurstelling je zelfs met Audi Individual (of hoe heet dat) nauwelijks gaat lukken.

[size=x-large]1978 Audi 80 1.6 LS[/size]

$_20.jpg


$_20.jpg


$_20.jpg


$_20.jpg


$_20.jpg


7.290 €
117.500 km
 
De jaren 70, het era dat auto's nog kleur hadden!

Simca, ook zo'n sympathiek merk dat de jaren zeventig niet heeft overleefd. In 1970 nog op plek 3 in de lijst van meest verkochte automerken, op 1 januari 1980 is het afgelopen en heten Simca's voortaan Talbot en verdwijnt langzaam. Toch lanceerde Simca in de jaren 70 een interessant model die in zijn eerste produktiejaren goed verkocht: de 1307/1308-serie, een moderne middenklasser met voorwielaandrijving en een grote achterklep. De auto van het jaar 1976.


Begin jaren 80 zag je 1307 nog regelmatig al werd het rap minder, het roestkevertje lustte er wel pap van.

1280x960.jpg

1280x960.jpg

1280x960.jpg

1280x960.jpg

1280x960.jpg

1280x960.jpg

Prijs is 7.750,-- euro.
 
Ook ik ga voor een merk dat eigenlijk verdwenen is (zeker in Europa). Mijn ouders hebben jaren Lada gereden. Je kon dan voor de prijs van een tweedehands een nieuwe auto rijden. Het heeft mijn vader ook het leven gered tijdens een heftige aanrijding. Toen Lada op het punt stond Nederland te verlaten hebben ze een bijna nieuwe Lada ingeruild voor een tweedehands Omega die bij de Ladadealer stond... Zo is voor mij het verhaal dan weer begonnen

1280x960.jpg

[size=x-large]LADA 2103 1500 S 1977[/size]
1280x960.jpg

1280x960.jpg

1280x960.jpg

1280x960.jpg

1280x960.jpg

€ 8.720,-
Link
 
[size=x-large]Volkswagen Scirocco GT[/size]

Advertentie

volkswagen-scirocco-100-8-1400-1400-1-86.jpg


volkswagen-scirocco-100-4-1400-1400-1-86.jpg


volkswagen-scirocco-100-3-1400-1400-1-86.jpg


volkswagen-scirocco-100-46-1400-1400-1-86.jpg


volkswagen-scirocco-100-41-1400-1400-1-86.jpg


volkswagen-scirocco-100-31-1400-1400-1-86.jpg


TECHNISCHE DATEN
Kilometerstand 34.073 km
Motor 1.5L-4-Zylinder
Hubraum 1.439 cm³
Leistung 51kW (70 PS)
Kraftstoffart Benzin
Anzahl der Türen 2/3
Anzahl Sitzplätze 4
Getriebe Schaltgetriebe
Baujahr 1979
Erstzulassung 09.10.1979
TÜV Neu vor Übergabe
Farbe (Hersteller) alpinweiß
Farbe Weiß
Innenausstattung Teilleder, Braun
PREIS 23.900 Euro

Beschreibung
Dieses Scirocco GT Sportcoupé wurde 1979 vom Erstbesitzer, welcher im Jahre 1919 geboren ist, im Neuzustand erworben und im Kreis Gütersloh zugelassen. Er erwarb das Fahrzeug beim VAG Händler in Halle Westfalen und fuhr zwischen 1979 und 1992 nur knappe 25.000 km damit. Die Original-Rechnung zum Fahrzeug vom 09. Oktober 1979 sowie der alte KFZ-Brief sind bis heute erhalten geblieben. Im Jahre 1992 verkaufte der Erstbesitzer den Scirocco im Alter von 73 Jahren wieder an den VAG Händler zurück, welcher diesen dann seiner Ehefrau schenkte und auch auf sie zuließ. Die Dame wurde im Jahre 1942 geboren und behandelte, wie so viele aus dieser Zeit, ihr Hab und Gut sorgfältig und vermied es wenn möglich sogar ganz, den Scirocco zu fahren. Daher resultieren auch die sehr niedrige Laufleistung und der überdurchschnittlich gute Originalzustand. Im August 2016 führte das sich mittlerweile in den Händen des Sohnes befindliche Autohaus den Scirocco zur Untersuchung für das H-Kennzeichen vor. Ab diesem Zeitpunkt konnte das Fahrzeug (immer noch mit dem gleichen Kennzeichen versehen) als Oldtimer bewegt werden. Im Juni 2017, nach 25 Jahren im zweiten Besitz, erwarb ein Pilot aus Deutschland den Scirocco mit einem Kilometerstand von 30.450 km.

Fazit
Unser Exemplar ist ein unfallfreies und absolut seltenes Scirocco GT Sportcoupé aus der frühen Serienproduktion, von denen es ursprünglich 504.153 produzierte Fahrzeuge gab. Laut dem Kraftfahrtbundesamt sind (Stand Jan. 2015) nur noch 311 Stück des Scirocco GT mit 1.5L-Motor in Deutschland zugelassen, und wir sind uns ziemlich sicher, hier eines der am besten erhaltenen Exemplare im Bestand zu haben. Neben dem alten KFZ-Brief und originalen Rechnung liegen uns auch drei komplette Schlüsselsätze sowie die Bedienungsanleitung und das Serviceheft im Original vor.

Ziehen Sie dieses Fahrzeug jedem vermeintlich privaten Schnäppchen vor und nutzen Sie die Möglichkeit unsere Angaben von einem Fachmann oder Sachverständigen Ihrer Wahl überprüfen zu lassen. Optional bieten wir zum Fahrzeug unsere marktneue Oldtimer-Garantie an, und diese hat einiges zu bieten. Zusätzlich wird an diesem Fahrzeug vor der Übergabe an den Käufer noch die große Inspektion durchgeführt.

Herzlichst Ihr C.O.G. Classics Team
 
[size=x-large]Volkswagen K70[/size]

Volkswagens uit die jaren hadden een luchtgekoelde boxermotor achterin, maar dankzij de overname van NSU had VW opeens een moderne auto in het assortiment met een watergekoelde lijnmotor voorin. Een succes werd het echter allerminst, veel zijn er niet van verkocht.
Ik vind ze enorm leuk en dit exemplaar heeft een erg fijne jaren 70 kleur. Hadden badkamers uit die jaren ook niet deze tint?

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=278106841

$_20.jpg


$_20.jpg


$_20.jpg


$_20.jpg


$_20.jpg


Ik vind hem gezien zijn staat aardig aan de prijs, maar aan de andere kant, veel van de 211.000 exemplaren zijn er niet over.

1973
€ 7.999,-
103.000 km
 
[size=large]1975 Austin Allegro 1500 HL Special[/size]

austin-allegro-1500-special.jpg


austin-allegro-1500-special.jpg


austin-allegro-1500-special.jpg


austin-allegro-1500-special.jpg


austin-allegro-1500-special.jpg


Prachtige uit Frankrijk afkomstige Austin Allegro 1500 Special uit de eerste serie, met 5-versnellingsbak en het unieke "quartic" stuurwiel. Deze auto is gebouwd in Seneffe (België), waar geen kwaliteitsproblemen optraden zoals in de jaren '70 bij de in Longbridge (Engeland) gebouwde auto's. Hij is absoluut roestvrij en geheel geperfectioneerd met o.a. originele Allegro-mistlampen en Blaupunkt Mississippi radio, nieuwe lak, banden, rubbers, accu en alle keerringen. Technisch up-to-date gemaakt door Donnington Classic and Sports Cars te Bennekom. Nieuw interieur aangebracht door Autobeklederij Van Hardeveld te Veenendaal met niet van de oorspronkelijke bekleding te onderscheiden stof. Met deze auto zijn weinig kilometers gereden, maar bij km-stand ca 30.000 is een nieuwe teller gemonteerd, zodat de werkelijke km-stand ca 85.200 bedraagt. De getaxeerde waarde is € 6900. APK tot 15-01-2022.

[size=large]€ 5.600,-[/size]
 
Ondanks dat alle boeren in een Mercedes reden in mijn tijd dan maar een stadse Jan Modaal auto waar ze daar dan weer in reden.
Overigens had Jan Modaal helemaal geen geld voor een nieuwe auto, dus nieuwprijzen benoemen heeft niet zoveel zin.

Renault R4 GTL

$_20.jpg

$_20.jpg

$_20.jpg

$_20.jpg

$_20.jpg


Prijs € 12.880
Bouwjaar 1978
Kilometerstand 13.184km
 
Ik ga wederom voor Beiers fabrikaat. Veel gezien eind jaren 70 en begin jaren 80.

[size=x-large]1975 BMW 3 series (met airco!)[/size]

Is het geen mooi plaatje? Deze E21 heeft sinds 1975 bijna een ton gelopen in zijn 45(!) jarig bestaan. Kost nu ook meer dan nieuw. Voor €19.950,- is die voor jou.

1280x960.jpg


1280x960.jpg


1280x960.jpg


Met een voor die tijd verrassend modern interieur - echt BMW

1280x960.jpg


1280x960.jpg


En de sleutelset - helaas nog wel op zoek naar de originele schroevendraaier....
1280x960.jpg
 
1975 Saab 99 2.0 LT
€ 13.500,00
https://www.autowereld.nl/x/x/x-33535210/details.html



In de straat waar ik opgroeide kwam ergens begin jaren '80 een gezin wonen wat een beetje uit de toon viel. De kinderen kwamen nooit met ons voetballen of busjetrappen en de moeder des huizes liep altijd in zelfgemaakte truien en rokken. Haar man had een kleine logopedie praktijk aan huis en liep met een alpinopet en een klein rond brilletje. Wat ze in onze typische volksbuurt precies te zoeken hadden weet ik nu zo'n 35 jaar later nog steeds niet maar ik weet nog wel dat ze een keurige Saab 99 reden. Wellicht niet de meest typische verschijning van die tijd, maar wél een verschijning die me altijd bij is gebleven.









 
Een auto voor Jan Modaal uit begin jaren '80.
Voor mij kan dat er maar 1 zijn, exact dezelfde auto die wij toen ook zelf hadden.
Zie hier klein Total Lossje ( links ) voor onze 2 deurs Kadett, dit moet ongeveer rond 1980 zijn aan mijzelf en mijn jongere broer te zien.

117123534_10218198167534482_5584145905576483232_o.jpg


En mijn inzending.
Helaas geen betere foto's maar probeer maar eens exact hetzelfde model in exact dezelfde kleur te vinden.

€ 3.999,-
115.000 km
04/1978

[size=x-large]Opel Kadett[/size]

640x480.jpg


640x480.jpg


640x480.jpg


640x480.jpg


PS : Heb ook nog even gezocht naar een B-Kadett aangezien we die voor deze C-Kadett hadden, zie hier Baby Total Loss ( 1975 ).

117157113_10218198167454480_5330738942473039180_o.jpg
 
Qua zeldzaamheid zat en zit die wel op het niveau van een exoot, dus hoop dat die goed gekeurd wordt

Mijn inzending is een Subaru 1400 DL Leone

nog net geen 60.000 km op de teller, das niet veel op jaar basis.

voor bijna 18.000 euro ben je de trotse eigenaar

bouwjaar 1973

Subaru 1400 DL Leone

0-4be17333-d925-403f-a1ac-2d669a63ef0d.jpg


0-933d5bb8-fa8d-4cce-b1c7-ba5896e11338.jpg


0-d9aef996-30f8-4d1f-82fd-7951e0f79a50.jpg


0-a9219733-1c55-4f21-86e4-4e3c0dcaf62d.jpg


Waarschijnlijk zeggen foto's meer dan woorden, want de garage heeft er verder geen verhaal bij.

En idd een prachtige fabrieksradio
 
Een Saab 99 Turbo (die in '79 nieuw 2500 gulden dúúrder was dan een Caprice Classic Wagon...) was in 1981/1982 nog echt wel een peperdure auto voor Jan Modaal, en een 200D uit '79 eigenlijk ook nog wel.
 
929V6 zei:
Een Saab 99 Turbo (die in '79 nieuw 2500 gulden dúúrder was dan een Caprice Classic Wagon...) was in 1981/1982 nog echt wel een peperdure auto voor Jan Modaal, en een 200D uit '79 eigenlijk ook nog wel.

Dat ligt aan je referentiekader. Bij waren dat boeren, die waren in die tijd niet rijker dan Jan Modaal, maar kochten wel een nieuwe Mercedes waar ze dan 10 jaar mee rondreden van hun spaarcentjes en een stuk van de bank.
 
Tydelyck - Citroën GS - Goedgekeurd
929V6 - Renault 20 - Goedgekeurd
afentoe - Ford Cortina - Goedgekeurd
Pink Panther - Mitsubishi Lancer - Goedgekeurd
MX6 - Toyota Celica - Goedgekeurd
Jay Double You - Peugeot 504 - Goedgekeurd
SVF - Renault 5 - Goedgekeurd
lybra - Audi 80 - Goedgekeurd
Jp053 - Simca 1307 - Goedgekeurd
opel omega - Lada 1500 - Goedgekeurd
Bobbeltje - Volkswagen Scirocco - Goedgekeurd
Spekky - Volvo 343 - Goedgekeurd
rzasa - Volswagen K70 - Goedgekeurd
smarter - Austin Allegro - Goedgekeurd
zonder BMW met Skoda - Mercedes 200D - Goedgekeurd (op het randje, want die waren best duur!)
caspervanc - BMW 316 - Goedgekeurd
Zadelsnuiver - Saab 99 - Goedgekeurd
Total Loss - Opel Kadett - Goedgekeurd
Auto encyclopedie - Subaru Leone - Goedgekeurd (weliswaar heel zeldzaam, maar wel gewoon bereikbaar voor Jan Modaal)


Misschien dat Zadelsnuiver en zonder BMW... op zoek kunnen gaan naar een Benz /8 of een gewone Saab 99 uit '75 of zo
 
rzasa zei:
Ik vind hem gezien zijn staat aardig aan de prijs, maar aan de andere kant, veel van de 211.000 exemplaren zijn er niet over.

1973
€ 7.999,-
103.000 km

Mijn vader kocht er destijds een nieuw, een goudkleurige.
Werd 4 jaar later aan de garage overgelaten bij aankoop van een Golf 1 (2e jaargang) en de hoofdmecanicien kocht die voor zichzelf.
Heeft er enkel nog miserie en tegens lag mee gehad.
 
In de USA was een Mustang een auto voor Jan Modaal, hier in Europa was het een exoot.
Maar Ford maakte zijn eigen Europese "Mustang"-tegenhanger: de Capri!
Een allemansvriend; iedereen kon zich in een Capri vertonen, van de onderwijzer van het dorp tot de kleine ondernemer.
Uit de tijd dat gezinnen nog coupé reden!!!

1280x960.jpg


[size=x-large]Ford Capri 2.0 S[/size]

1280x960.jpg


640x480.jpg


€ 12.000,-

160.000 km
09/1978
3 vorige eigenaren
66 kW 90 PK

640x480.jpg


Beschrijving
Ford Capri, série 3 , fabriquée en septembre 1978 à Köln en Allemagne.
Finition Sport possédant tous les signes distinctifs d'origine ( sièges sport, baquet arrière, stickers, etc )

Moteur V6 de 90 chevaux en carbu
Vitesse maxi selon données constructeur : 170km

Boîte manuelle 4 vitesse + marche arrière bien évidement.
Kilométrage actuel : 160 000km
4 places

Dort dans un garage sous housse de protection

La voiture est en parfait état d'origine ( mais pas en show car, elle a 42 ans ) et j'en suis le 3eme propriétaire.

Achetée en 2007 à 125 000km , je possède toutes les factures et les interventions depuis cette date

Le temps de chauffe est toujours respecté, ainsi que les vidanges et l'entretien.
La voiture n'a pas fait de circuit et n'a pas été brutalisėe.

Voiture en France (Paris).
Carte grise francaise à jour en statut collection
Premier contact par mail : Necho.patchev@gmail.com

Entretien
La voiture est entretenue par un spécialiste des anciennes dans ma région (île de France).

CT
Contrôle technique à jour

Extérieur
Très bon état malgré quelques bosses dues à son âge. La peinture d'origine présente bien.
Calandre de Capri 2 installé, calandre d'origine fourni.

Intérieur
Très bon état.
La tableau de bord est entier (c'est un des points faibles des Capri, mais celui-ci nest pas fissuré )
Sièges sport en très bon état sauf deux points d'usure sur le siège conducteur.
Moquette en excellent état
Planche arrière avec des haut-parleurs sur mesure en excellent état

Équipements électriques
Tout fonctionne sauf l'indicateur réservoir qui fait son capricieux

Mécanique
Entretien et vidange annuels à jour avec des produits de qualité ( huile moteur de 10/50)
Facture 2019 : vidange, filtre à air et huile, bougie, jeu de contact (600euros)
Le joint entre moteur et boîte est remplacé fin 2017.
Ambreillage changé
Émissions CO2 dans les normes

Tenue de route
Grosse facture de 2000euros fin 2017 :
Installation de discs ventilés ( discs pleins en origine), étriers et gros mastervac ce qui améliore considérablement le freinage
Freinage AR en tambour d'origine inspecté.
Pneumatiques changés de 2012.
Amortisseurs AV/AR sport réglables en 2009.

Châssi / Corrosion
Aucune corrosion sur le châssis, longerons et les organes principaux
Cependant, quelques points mineurs de corrosion de la carrosserie à traiter (bas côté droite).
Le bas des ailles AR a été traité en 2017.

Consommation
Ça dépend de comment on appuie sur le champignon mais :
A 100km, 10-12 litres
En ville, 15 litres

À prévoir
C'est une voiture qui a 42 ans et demande quelques interventions.
Les amortisseurs AV, bras de force seront à remplacer à long therme.

Quelques pièces sont fournies en plus ( rétro et petites bricoles)

640x480.jpg
 
Zonder BMW met Skoda zei:
929V6 zei:
Een Saab 99 Turbo (die in '79 nieuw 2500 gulden dúúrder was dan een Caprice Classic Wagon...) was in 1981/1982 nog echt wel een peperdure auto voor Jan Modaal, en een 200D uit '79 eigenlijk ook nog wel.

Dat ligt aan je referentiekader. Bij waren dat boeren, die waren in die tijd niet rijker dan Jan Modaal, maar kochten wel een nieuwe Mercedes waar ze dan 10 jaar mee rondreden van hun spaarcentjes en een stuk van de bank.

Misschien wel. Ik kom ook uit een boerendorp maar bij ons reden ze allemaal grotere Opels (Rekord vooral) en Fords voor zover ik me herinner. En eentje met een Alfasud, maar gekken heb je overal.:p
 
Jan Modaal had in 1978 een jaarinkomen van 11.500 gulden, in 2020 is dat 36.500 euro.

Een Scirocco GT, Capri 2.0 GL, BMW 316, 504 Ti, Saab 99 GL kostten in 1978 nieuw allemaal zo'n 11 à 12.000 gulden. Dat lijken me toch echt niet de auto's die Jan Modaal zich nieuw kon permitteren. Een Mercedes 200 kostte zo'n 20.000 gulden. Ook de R20 en de K70 waren wat duurdere modellen

De GS, Renault 5, Lada en Allegro lijken mij meer de Jan Modaal modellen van toen. Jan Modaal rijdt nu tenslotte ook niet in een nieuwe Tiguan

Ik ga voor deze Mazda 323 ES Aut. uit 1978. Met slechts 41.000 km te koop voor 5.500 Eur. Best een moderne auto toentertijd. Ik vond als kind die bekleding helemaal geweldig , zeker de groene variant :).

mazda-323-es-3a-automaat.jpg

mazda-323-es-3a-automaat.jpg

mazda-323-es-3a-automaat.jpg

mazda-323-es-3a-automaat.jpg
 
MBdoubleyou zei:
Jan Modaal had in 1978 een jaarinkomen van 11.500 gulden, in 2020 is dat 36.500 euro.

Een Scirocco GT, Capri 2.0 GL, BMW 316, 504 Ti, Saab 99 GL kostten in 1978 nieuw allemaal zo'n 11 à 12.000 gulden. Dat lijken me toch echt niet de auto's die Jan Modaal zich nieuw kon permitteren. Een Mercedes 200 kostte zo'n 20.000 gulden. Ook de R20 en de K70 waren wat duurdere modellen

Het zou interessant zijn om in te kunnen zien hoeveel een auto afschreef in die tijd, zou dat veel verschillen met nu?

De setting van deze wedstrijd is als ik het goed begrijp zo rond '82 dus een Saab 99 uit '75 was toen natuurlijk al 7 jaar oud en een groot (het grootste?) deel van zijn nieuwwaarde al kwijt (y)
 
@ MBdoubleyou, Ik ben het helemaal met je eens en die Mazda 323 was ook de eerste waar ik aan dacht (samen met de oer Civic het zg bolletje en de Datsun 100A) maar die heb ik al vaker ingezonden bij andere wedstrijden. Die geruite bekleding is inderdaad geweldig leuk en helemaal 70's. Een oranje 3 deurs wordt nog relatief vaak aangeboden, dit itt een appeltjesgroene 5 deurs die ik misschien nog wel leuker vind.:)
 
Zadelsnuiver zei:
Het zou interessant zijn om in te kunnen zien hoeveel een auto afschreef in die tijd, zou dat veel verschillen met nu?

De setting van deze wedstrijd is als ik het goed begrijp zo rond '82 dus een Saab 99 uit '75 was toen natuurlijk al 7 jaar oud en een groot (het grootste?) deel van zijn nieuwwaarde al kwijt (y)

Ah, die setting had ik ff gemist :). Maar dan nog vraag ik me af of Jan Modaal dan wel in een Saab 99 zou stappen, ook al zou ''m kunnen betalen als ie 7 jaar oud is.

In de nieuwbouwwijk waar ik in 1981 woonde stonden de Kadettjes en Jetta's voor de rijtjeshuizen, de Taunussen en 626'en op de oprit van de 2 onder 1 kap en de 1307's en 504"s en 144"s voor de garage van de geschakelde herenhuizen. De vrijstaande huizen hadden een BMW 733, Mercedes S, Rover 3500 of Jaguar XJ in de dubbele garage :).

Sommigen ging het opeens zeer voor de wind in die tijd. Onze achterbuurman had net een zilveren Ferrari Mondial als funauto naast zijn zilveren 500 SEL gekocht en de Golf GTi van zijn vrouw werd vervangen door een zilveren Mercedes G. Prettig voor de reis naar het chalet in Zwitserland :).
 
MBdoubleyou zei:
Ook de R20 en de K70 waren wat duurdere modellen

In 1982 was een vijf jaar oude R20 al aardig afgeschreven hoor, vaak hadden ze hun eerste overspuitbeurt al gehad.;) Het was destijds een heleboel auto voor heel weinig geld. De TL had ook slechts een 1650 cc-motor onder de kap dus qua gebruikskosten viel het ook wel mee als je niet te veel mankementen had. Voor de K70 geldt dat helemaal, die kocht je toen voor een scheet en drie knikkers en werden volop voor de autocross gebruikt begin jaren tachtig.
 
MBdoubleyou zei:
Zadelsnuiver zei:
Het zou interessant zijn om in te kunnen zien hoeveel een auto afschreef in die tijd, zou dat veel verschillen met nu?

De setting van deze wedstrijd is als ik het goed begrijp zo rond '82 dus een Saab 99 uit '75 was toen natuurlijk al 7 jaar oud en een groot (het grootste?) deel van zijn nieuwwaarde al kwijt (y)

Ah, die setting had ik ff gemist :). Maar dan nog vraag ik me af of Jan Modaal dan wel in een Saab 99 zou stappen, ook al zou ''m kunnen betalen als ie 7 jaar oud is.

In de nieuwbouwwijk waar ik in 1981 woonde stonden de Kadettjes en Jetta's voor de rijtjeshuizen, de Taunussen en 626'en op de oprit van de 2 onder 1 kap en de 1307's en 504"s en 144"s voor de garage van de geschakelde herenhuizen. De vrijstaande huizen hadden een BMW 733, Mercedes S, Rover 3500 of Jaguar XJ in de dubbele garage :).

Sommigen ging het opeens zeer voor de wind in die tijd. Onze achterbuurman had net een zilveren Ferrari Mondial als funauto naast zijn zilveren 500 SEL gekocht en de auto van zijn vrouw (geen idee waar ze toen in reed, ik dacht een 3-deurs Honda Accord) werd vervangen door een zilveren Mercedes G. Prettig voor de reis naar het chalet in Zwitserland :)

Ik groeide op in Schiedam Oost, in de jaren tachtig was dat een "gezellige volksbuurt", tegenwoordig noemen we dat een achterstandswijk. Wat ik me kan herinneren van de vroege jaren tachtig was dat er vooral veel hele oude auto's in de straat stonden en de meeste werden met provisorisch laswerk en veel plamuur bij elkaar gehouden. Wellicht dat daarom de keurige Saab van het door mij beschreven gezin zo'n indruk maakte want zoiets zag je gewoon niet bij ons in de buurt. Dit gezin was overduidelijk van een betere stand dan wij, mijn buurt zat (ver) onder het modale inkomen dus misschien dat ik er daarom niet zo'n goede kijk op heb wat toendertijd écht modaal was.

Maargoed, zoals Zonder BMW al opmerkte: veel ligt aan het referentiekader. Misschien was er wel ergens een wijk in Nederland die in de jaren tachtig ból stond van de Saabs :D Uiteindelijk blijft het een spelletje en zullen de stemmen bepalen wat de beste inzending is (y)
 
Als je de regel: ‚ Ga op zoek naar een auto, gebouwd in de jaren 70, welke je in 1981 of 82 op elke straathoek tegen kon komen‘ leidend laat zijn, dan is die 200D zeker wel passend. Het was de instapper van MB en met de optie, uitvoering zonder type aanduiding, was het verschil tussen deze en een 300 nauwelijks zichtbaar. En veel keuze was er verder ook niet: met sedan, station en coupé (+ limo en ambulance/begrafenis versie) hield het op.

Jan Modaal kon dit niet betalen, toen al snel f. 20-22.000 voor een kale basis versie, d.w.z. 4-bak, 1 buitenspiegel, geen radio, geen antenne en heel veel afdekplaatjes op het dashboard waarmee iedereen ook zag dat je een vrek was.:p
 
Beschouw mezelf als vrij modaal, maar rij wel al 10+ jaar auto's van > 35.000€ (die ik zelf nooit zou kopen privé, maar dat is een andere discussie).
Collega's van 30-35 jaar krijgen bij ons op het werk een mooi aangeklede C-klasse, dus waarom zou zo een 200D niet kunnen in dit topic?
 
[size=x-large]1979 Fiat Ritmo 60 CL[/size]

https://www.artebellum.com/en/classic-cars-for-sale/5107-1979-fiat-ritmo-abarth

1979-fiat-ritmo-abarth-1jluzsu1i-5-780x520.jpg


1979-fiat-ritmo-abarth-1jluzsu1i-4-780x520.jpg


1979-fiat-ritmo-abarth-1jluzsu1i-3-780x520.jpg


1979-fiat-ritmo-abarth-1jluzsu1i-18-780x520.jpg


1979-fiat-ritmo-abarth-1jluzsu1i-16-780x520.jpg


[size=x-large]€ 4.500[/size]
 
Niseko zei:
Beschouw mezelf als vrij modaal, maar rij wel al 10+ jaar auto's van > 35.000€ (die ik zelf nooit zou kopen privé, maar dat is een andere discussie).
Collega's van 30-35 jaar krijgen bij ons op het werk een mooi aangeklede C-klasse, dus waarom zou zo een 200D niet kunnen in dit topic?

Omdat begin jaren 80 bijna iedereen nog in zijn eigen auto reed, misschien. ;)
 
929V6 zei:
Niseko zei:
Beschouw mezelf als vrij modaal, maar rij wel al 10+ jaar auto's van > 35.000€ (die ik zelf nooit zou kopen privé, maar dat is een andere discussie).
Collega's van 30-35 jaar krijgen bij ons op het werk een mooi aangeklede C-klasse, dus waarom zou zo een 200D niet kunnen in dit topic?

Omdat begin jaren 80 bijna iedereen nog in zijn eigen auto reed, misschien. ;)

Haha ja dat missen heel veel mensen nog wel eens. Aan de eind van de dag is " die dikke bak voor de deur " op geen enkele manier van hun :)
 
Terug
Bovenaan