Occasionwedstrijd #622: Jan Modaal uit de jaren '70 - Escher heeft gewonnen!!!

Niseko zei:
Beschouw mezelf als vrij modaal, maar rij wel al 10+ jaar auto's van > 35.000€ (die ik zelf nooit zou kopen privé, maar dat is een andere discussie).
Collega's van 30-35 jaar krijgen bij ons op het werk een mooi aangeklede C-klasse, dus waarom zou zo een 200D niet kunnen in dit topic?

Modaal is hier 36.000 bruto per jaar. In Nederland rijdt iemand met een modaal inkomen meestal niet in een leaseauto van 45-50 mille. In België is dat toch ook niet heel gebruikelijk?

In 1982 hadden veel minder mensen een leaseauto. Jan Modaal al helemaal niet :)
 
MBdoubleyou zei:
Niseko zei:
Beschouw mezelf als vrij modaal, maar rij wel al 10+ jaar auto's van > 35.000€ (die ik zelf nooit zou kopen privé, maar dat is een andere discussie).
Collega's van 30-35 jaar krijgen bij ons op het werk een mooi aangeklede C-klasse, dus waarom zou zo een 200D niet kunnen in dit topic?

Modaal is hier 36.000 bruto per jaar. In Nederland rijdt iemand met een modaal inkomen meestal niet in een leaseauto van 45-50 mille. In België is dat toch ook niet heel gebruikelijk?

In 1982 hadden veel minder mensen een leaseauto. Jan Modaal al helemaal niet :)

Denk dat Niseko, als Belg zijnde, niet zo goed beseft wat Modaal in Nederland inhoud of betekend. Grof gezegd rijd iemand met een Modaal inkomen gemiddeld genomen gewoon in een simpele B of C segmenter van zeg 6-10 jaar oud. Iets nieuwers of duurders kunnen ze gewoon niet betalen. Nu tegenwoordig met Private Lease wel iets meer mogelijkheden maar toch.
 
Ik laat de 504 mooi staan, hij is door de wedstrijdleider goedgekeurd, maar ik zie nog best mogelijkheden die niet zijn ingezonden. :cool:
 
Leuke discussie!
Het gaat er mij voornamelijk om welke auto je op elke straathoek tegen kon komen in 1982
Een Saab 900 Turbo was een exoot en een W123 200D zag je regelmatig rijden, maar was erg duur en daarom schreef ik ook in mijn goedkeuring - op het randje! -
De 900 Turbo is al vervangen door een 7 jaar oudexemplaar en de 200D kan in mijn ogen prima vervangen worden door een /8 uit bijv. 1972

Misschien had ik de titel moeten vervangen in "Op elke straathoek in 1982", maar ja dat is achteraf geneuzel
En begin jaren 80 werkten er ook al veel echtparen allebei, waardoor het inkomen zomaar 2x modaal kon zijn
 
Ik vind de titel heel duidelijk laten uitkomen dat het gaat om een auto uit de jaren ‘70 voor Jan Modaal. Komt op mij niet zo over dat er bedoeld wordt welke auto Jan Modaal gereden zou hebben in de jaren ‘70. Als dat zo is kom je waarschijnlijk in auto’s uit de jaren ‘60 terecht of misschien zelfs nog iets ouder.
 
Guus Leferink zei:
Leuke discussie!
Het gaat er mij voornamelijk om welke auto je op elke straathoek tegen kon komen in 1982

Reden waarom ik wel een Capri heb neergezet maar bijvoorbeeld geen Citroën SM.
Verwondert me trouwens dat de Nederlanders nog geen Daf gepost hebben; in BE was die een stuk minder zichtbaar in het straatbeeld.
 
Pink Panther zei:
Zonder BMW met Skoda zei:
inzending gewijzigd in iets wat Jan Modaal tweedehands na 3 jaar wel zou moeten kunnen kopen, als ie tenminste netjes had gespaard en niet al zijn geld naar de kroeg bracht.

Ik had de 200 laten staan, paste wel in deze wedstrijd en zag je best veel (ook taxi).

Hangt er inderdaad zeker sterk vanaf wat voor baan je had. Mijn opa heeft er ook twee gehad van zijn werk (groen en blauw, geen taxi) in die tijd.
 
Tydelyck - Citroën GS - Goedgekeurd
929V6 - Renault 20 - Goedgekeurd
afentoe - Ford Cortina - Goedgekeurd
Pink Panther - Mitsubishi Lancer - Goedgekeurd
MX6 - Toyota Celica - Goedgekeurd
Jay Double You - Peugeot 504 - Goedgekeurd
SVF - Renault 5 - Goedgekeurd
lybra - Audi 80 - Goedgekeurd
Jp053 - Simca 1307 - Goedgekeurd
opel omega - Lada 1500 - Goedgekeurd
Bobbeltje - Volkswagen Scirocco - Goedgekeurd
Spekky - Volvo 343 - Goedgekeurd
rzasa - Volswagen K70 - Goedgekeurd
smarter - Austin Allegro - Goedgekeurd
zonder BMW met Skoda - Renault 4 - Goedgekeurd
caspervanc - BMW 316 - Goedgekeurd
Zadelsnuiver - Saab 99 - Goedgekeurd
Total Loss - Opel Kadett - Goedgekeurd
Auto encyclopedie - Subaru Leone - Goedgekeurd
British Racing Green - Ford Capri - Goedgekeurd
MBdoubleyou - Mazda 323 - Goedgekeurd
Escher - Fiat Ritmo - Goedgekeurd
 
Een schitterende baby-blauwe Fiat 127, origineel nederlands (y):cool:

[size=x-large]1971 Fiat 127[/size]

fiat-127-nlauto-2-eigenaren-topstaat.jpg


Prijs € 7.850
Bouwjaar 1971
Kilometerstand 2.975 km
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
APK Bij aflevering
BTW auto Nee, marge
Kenteken 37-73-SZ
Datum deel 1 10-11-1971
Belasting Geen, belastingvrij
Motorvermogen 33 kW (45 pk)
Aantal deuren 2-deurs
Aantal zitplaatsen 4
Aantal cilinders 4-cilinder
Cilinderinhoud 903 cc
Energielabel -
Carrosserie Sedan
Kleur Blauw
Gewicht 700 kg

fiat-127-nlauto-2-eigenaren-topstaat.jpg


fiat-127-nlauto-2-eigenaren-topstaat.jpg


fiat-127-nlauto-2-eigenaren-topstaat.jpg


fiat-127-nlauto-2-eigenaren-topstaat.jpg
 
Pink Panther zei:
Zonder BMW met Skoda zei:
inzending gewijzigd in iets wat Jan Modaal tweedehands na 3 jaar wel zou moeten kunnen kopen, als ie tenminste netjes had gespaard en niet al zijn geld naar de kroeg bracht.

Ik had de 200 laten staan, paste wel in deze wedstrijd en zag je best veel (ook taxi).

Ergens hebben de reageerders gelijk, het is voor de gemiddelde nl-er in die tijd geen optie, tenzij die 8 jaar oud is of zo, maar die Mercedessen vond je ook niet op elke straathoek. De R4 daarentegen wel. Daarom toch maar gewisseld.
 
[size=x-large]1970 Ford Escort[/size]

Van januari '70, dus nog net binnen de criteria, deze heerlijke Escort.

cZ9SVgF.png


yCVVPXq.png


CbP1DuH.png


4H8MdsD.png


ypTERl2.png


Hier te koop voor €11.950
 
De Schaduw zei:
De originaliteitsprijs zal ik er niet mee winnen, maar ik vind toch echt dat 'ie hier thuis hoort:

VW Käfer 1303S BIG
Bouwjaar 1973
Prijs EUR 18.900,=

Geen link naar de advertentie
 
Het op een rijtje, keuze uit 26 verschillende auto's

Tydelyck – Citroën GS 1978
9d99f394-a60e-c95b-e053-e250040aae64_25f292aa-26d9-45bf-ba00-34a9d32b253e.jpg


929V6 - Renault 20 TL 1977
56346415.jpg


afentoe - Ford Cortina 1970
ford-cortina.jpg


Pink Panther - Mitsubishi Lancer 1400 GSX 1976
640x480.jpg


MX6 - Toyota Celica 1600 ST 1973
640x480.jpg


Jay DoubleYou - Peugeot 504 2.0 TI 1976
1280x960.jpg


SVF - Renault R 5 GTL 1979
$_20.jpg


lybra - Audi 80 1.6 LS 1978
$_20.jpg


Jp053 - Simca 1307 1977
1280x960.jpg


opel omega – LADA 2103 1500 S 1977
1280x960.jpg


Bobbeltje - Volkswagen Scirocco GT 1979
volkswagen-scirocco-100-8-1400-1400-1-86.jpg


Spekky - Volvo 343 - 1.4 GL aut. 1979
volvo-343-1-4-gl-aut.jpg


rzasa - Volkswagen K70 1973
$_20.jpg


smarter - Austin Allegro 1500 HL Special 1975
austin-allegro-1500-special.jpg


Zonder BMW met Skoda - Renault R4 GTL 1978
$_20.jpg


caspervc - BMW 3 series (met airco!) 1975
1280x960.jpg


Zadelsnuiver - Saab 99 2.0 LT 1975
5cdyu.jpg


Total Loss - Opel Kadett 1978
640x480.jpg


Auto encyclopedie - Subaru 1400 DL Leone 1973
0-4be17333-d925-403f-a1ac-2d669a63ef0d.jpg


British Racing Green - Ford Capri 2.0 S 1978
1280x960.jpg


MBdoubleyou - Mazda 323 ES Aut. 1978
mazda-323-es-3a-automaat.jpg


Escher - Fiat Ritmo 60 CL 1979
1979-fiat-ritmo-abarth-1jluzsu1i-5-780x520.jpg


Guus Leferink - Fiat 127 1971
fiat-127-nlauto-2-eigenaren-topstaat.jpg


Timo - Ford Escort 1970
cZ9SVgF.png


De Schaduw - VW Käfer 1303S BIG 1973
k%C3%A4ferbig1.JPG


Fingerspitz – Volvo 66L 1979
1979%20Volvo%2066L%20(0001072-08).JPG
 
1. Escher - Fiat Ritmo 60 CL 1979
2. opel omega – LADA 2103 1500 S 1977
3. SVF - Renault R 5 GTL 1979
 
Mooi rijtje, moeilijk kiezen.

1. Pink Panther - Mitsubishi Lancer 1400 GSX 1976
2. De Schaduw - VW Käfer 1303S BIG 1973
3. Guus Leferink - Fiat 127 1971
 
Gekozen voor een paar auto's die je qua leeftijd, uitvoering, originaliteit, kleur en eventuele accessoires zo uit een Nederlands straatbeeld van 1982 had kunnen plukken:

1. MBdoubleyou - Mazda 323 ES Aut. 1978
2. Spekky - Volvo 343 GL aut. 1979
3. opel omega – Lada 1500 S 1977
 
Niseko zei:
Beschouw mezelf als vrij modaal, maar rij wel al 10+ jaar auto's van > 35.000€ (die ik zelf nooit zou kopen privé, maar dat is een andere discussie).
Collega's van 30-35 jaar krijgen bij ons op het werk een mooi aangeklede C-klasse, dus waarom zou zo een 200D niet kunnen in dit topic?

Hee, werk jij toevallig bij de leverancier van de coffeeshops bij mijn in de buurt? Die rijden ook allemaal C-klasse. In mat-grijs ;-)
 
1. Jay DoubleYou - Peugeot 504 2.0 TI 1976
2. Bobbeltje - Volkswagen Scirocco GT 1979
3. Timo - Ford Escort 1970
 
1. Tydelyck – Citroën GS 1978
2. Zadelsnuiver - Saab 99 2.0 LT 1975
3. Escher - Fiat Ritmo 60 CL 1979
 
1) British Racing Green - Ford Capri 2.0 S 1978
2) lybra - Audi 80 1.6 LS 1978
3) MX6 - Toyota Celica 1600 ST 1973
 
Een Capri of Scirocco was misschien niet voor iedereen weggelegd, maar voor die tijd waren het prachtig gelijnde auto's. De Fiat Ritmo heb ik geen verklaring voor waarom ik die gekozen heb, maar daar heb ik altijd al een zwak voor gehad. Echter was het de Peugeot 504 die als eerste in me opkwam om in te zenden. Als er minder Renaults waren geweest was het waarschijnlijk een Renault 16 geworden. Eigenlijk had een Golf I van de eerste bouwjaren hier ook wel gepast.

1. Escher - Fiat Ritmo 60 CL 1979
2. British Racing Green - Ford Capri 2.0 S 1978
3. Bobbeltje - Volkswagen Scirocco GT 1979

Edit: typfouten verbeterd.
 
1 MBdoubleyou - Mazda 323 ES Aut. 1978
2 Guus Leferink - Fiat 127 1971
3 Pink Panther - Mitsubishi Lancer 1400 GSX 1976
 
1e Tydelyck – Citroën GS 1978 - was nog gewoon bereikbaar voor Jan Modaal, een ruime middenklasser
2e SVF - Renault R 5 GTL 1979 - Was gewoon een populaire auto
3e Fingerspitz – Volvo 66L 1979 - Tja, als Eindhovenaar zag je deze (ook als Daf) nog zeer vaak.
 
Wat sierde het straatbeeld in 1982?
Rekening houdende met het feit dat de roestduivel in de jaren '70 nog vrij spel had, zodat inzendingen uit het begin van de jaren '70 eigenlijk niet in aanmerking komen.
Heb zelf nog een Renault 12 overwogen, maar met het enorme aantal reeds ingezonden Renaults heb ik dat maar gelaten.

1. Total Loss - Opel Kadett 1978
2. Zonder BMW met Skoda - Renault R4 GTL 1978
3. opel omega – LADA 2103 1500 S 1977
 
1 lybra - Audi 80 1.6 LS 1978
2 Spekky - Volvo 343 - 1.4 GL aut. 1979
3 929V6 - Renault 20 TL 1977
 
1. opel omega – LADA 2103 1500 S 1977
2. SVF - Renault R 5 GTL 1979
3. Spekky - Volvo 343 - 1.4 GL aut. 1979
 
1: Zadelsnuiver - Saab 99 2.0 LT 1975
2: Fingerspitz – Volvo 66L 1979
3: lybra - Audi 80 1.6 LS 1978
 
British Racing Green zei:
Heb zelf nog een Renault 12 overwogen, maar met het enorme aantal reeds ingezonden Renaults heb ik dat maar gelaten.
Ik heb in 1984 bij Renault gewerkt, daar zag je toen nog maar een enkele Renault 12 per jaar. Ondanks dat ze tot 1979 gebouwd zijn (Frankrijk zelfs 1980). Roest en nog eens roest. R14 zelfde laken en pak. Zeer moderne auto voor zijn tijd, maar kwalitatief echt slecht.
 
Pink Panther zei:
British Racing Green zei:
Heb zelf nog een Renault 12 overwogen, maar met het enorme aantal reeds ingezonden Renaults heb ik dat maar gelaten.
Ik heb in 1984 bij Renault gewerkt, daar zag je toen nog maar een enkele Renault 12 per jaar. Ondanks dat ze tot 1979 gebouwd zijn (Frankrijk zelfs 1980). Roest en nog eens roest. R14 zelfde laken en pak. Zeer moderne auto voor zijn tijd, maar kwalitatief echt slecht.

Allicht zullen de meeste die er in 1984 nog waren niet meer bij de dealer in onderhoud zijn geweest, maar ze waren al dan niet in roestige staat (de APK moest nog komen) nog wel redelijk gangbaar in het straatbeeld als ik de beeldbankfoto's uit die periode zo bekijk (en ik kan me ze zelf ook nog herinneren uit mijn late kleutertijd). Ook nog van voor de facelift in '75. En twee, drie jaar eerder nog veel meer natuurlijk. Ik had altijd het idee dat de R12 juist een van de minder roestgevoelige Renault-modellen uit de jaren zeventig was. De R14 was zeker wel slechter op dat punt.
 
Lastig rijtje deze week... maar het is gelukt

1. Escher - Fiat Ritmo 60 CL 1979
2. Guus Leferink - Fiat 127 1971
3. Zonder BMW met Skoda - Renault R4 GTL 1978
 
Zonder BMW met Skoda zei:
Zomaar een parkeerplaats in 1981. De meeste auto's zijn niet ingezonden.

RCE-Tangel-collGebouwd-225591Ruiterij-1981-1.jpg

Maar wel 2x 504 en een Mercedes W123 waarover zoveel ophef was... zelfs een Funfer.
Dus het wagenpark was wel iets dikker dan hier werd beweerd ;)
 
Terug
Bovenaan