Wat wordt de motorrijtuigenbelasting voor je plug-in hybride auto?

AutoWeek 34 - Plug-in offroad

De motorrijtuigenbelasting voor een plug-in hybride auto is in 2024 nog de helft van die van een benzinemodel. In 2025 ga je het volledige bedrag betalen. Wat zou je gaan betalen?

Het is op het moment van schrijven flink koffiedik kijken wat de motorrijtuigenbelasting voor je elektrische of plug-in hybride auto gaat worden. Toch komt het moment dat je het volledige bedrag moet gaan betalen voor je plug-in hybride auto dichterbij. Dan is het handig als je een idee hebt wat je gaat betalen.

Dit is duidelijk over de motorrijtuigenbelasting voor je plug-in hybride auto

Je krijgt tot 31 december 2024 50 procent korting op de motorrijtuigenbelasting (of wegenbelasting) voor je plug-in hybride auto. Dat is gemakkelijk. Daarna? Je krijgt eerst een jaar 25% korting op je wegenbelasting. Vanaf 1 januari 2026 betaal je het volledige tarief:

  • De auto mag maximaal 50 g/km CO2 uitstoten
  • In 2024 krijg je 50 procent korting op de motorrijtuigenbelasting
  • In 2025 krijg je 25 procent korting op de motorrijtuigenbelasting
  • In 2026 vervalt die korting op de motorrijtuigenbelasting en betaal je het volledige tarief

Daarbij gelden de bedragen die je voor een auto met benzinemotor betaalt als basis. Dat betekent dat vooral het gewicht van de auto bepalend is. De lagere uitstoot is dan niet meer relevant.

Voorbeelden van motorrijtuigenbelasting voor verschillende plug-in hybride auto’s

Hieronder hebben we voor verschillende plug-in hybride auto’s in uiteenlopende gewichtsklassen de wegenbelasting voor 2024 (per kwartaal, in de goedkoopste en duurste provincies) aangegeven op basis van de tarieven voor benzineauto's. Dan zie je wat je in 2025 zou betalen voor de motorrijtuigenbelasting. We gaan er even van uit dat de basistarieven gelijk blijven. Het is dus een ruwe indicatie waar je geen rechten aan kunt ontlenen. Ook vind je in de rechterkolom voorbeelden van auto’s die ongeveer even zwaar zijn en waarvoor hetzelfde moet worden betaald. Houd er rekening mee dat het gewicht per uitvoering van een model kan verschillen en je dus ook iets duurder uit kunt zijn.

Gewichtmrb 2024 laagmrb 2024 hoogmrb 2025 laagmrb 2025 hoogmrb 2026 laagmrb 2026 duurGelijk gewicht
Renault Captur1516120,50132181198241264Kia Ceed SW, Kia Niro,
Audi A3, Toyota Prius PHEV,
Mercedes-Benz A-klasse
Opel Astra1578133,50146200219267292Volkswagen Golf,
Seat Leon Sportstourer,
Peugeot 308, DS4
Jeep Renegade1745146,50160220240293320Mini Countryman,
Ford Kuga, BMW 3-serie,
Volkswagen Tiguan,
Volvo XC40, 
Hyundai Tucson1753159174239261318348Mazda MX-30 R-EV,
BMW 2 Active Tourer,
Alfa Romeo Tonale
Toyota RAV41885172188258282344376Mitsubishi Eclipse Cross,
Suzuki Across,
BMW 5 Touring
Volvo V601964184,50202277303369404Mercedes C-Klasse
Mazda CX-60,
Lexus NX
Volvo XC602056197,50216296324395432Volkswagen Multivan,
Land Rover Discovery Sport,
Mercedes-Benz E-klasse
Jaguar E-Pace2173210,50230316345421460Range Rover Velar,
Volvo XC90,
Porsche Panamera
Mercedes-Benz S2280223244335366446488Audi A8
BMW 72355236258,50354388472517BMW X5
Mercedes-Benz GLE2470249272,50374409498545
Range Rover Sport2630261,50286,50392430523573Mercedes-Benz GLE Coupé
BMW XM2685274,50300,50412451549601
Range Rover2770287314,50431472574629

Vraagtekens over kilometerheffing

Er zijn nog de nodige vraagtekens over de toekomst van de motorrijtuigenbelasting. Zo wordt er gesproken over de invoering van kilometerheffing of een vorm daarvan. Als die wordt ingevoerd, zal de motorrijtuigenbelasting verdwijnen of in elk geval anders worden ingericht.

In alle gevallen kun je verwachten dat je aan elektriciteit minder kwijt bent dan aan benzine, maar hoe die prijzen zich in de komende jaren gaan ontwikkelen, is natuurlijk ook maar afwachten…