Wat is een blokkeertarief of idle fee bij een laadpaal?

Blokkeertarief Shell Recharge laadpas

Een grote ergernis met een elektrische auto is dat bestuurders onnodig lang een laadpaal bezetten. Het wapen daartegen is een blokkeertarief of idle fee bij een laadpaal.

Je kent het wel: je wilt je auto parkeren en je moet hem eigenlijk ook opladen. Je ziet in de buurt een laadpaal met twee auto’s. De kans is echter groot dat een van de twee of zelfs allebei niet (meer) aan het laden zijn. Balen! Kijk je een tijd later, dan staan ze er nog steeds. Om dit te voorkomen, is er het blokkeertarief of de idle fee bij een laadpaal. Wat houdt dit eigenlijk in?

Idle fee bij Tesla Superchargers

Het bekendste is wel de idle fee bij Tesla Superchargers. Deze leverancier introduceerde internationaal als eerste de ‘idle fee’ bij de snelladers in het eigen netwerk. Dit houdt in dat als een laadplein meer dan vijftig procent bezet is de eigenaar van de auto via de Tesla-app een signaal krijgt als de laadsessie is beëindigd omdat de accu vol is. Dan betaal je per minuut €0,50. Kom je binnen vijf minuten terug en verplaats je de auto, dan wordt de idle fee kwijtgescholden. Is het laadplein honderd procent bezet, dan zijn de kosten €1,00 per minuut als je de auto laat staan na de laadsessie. Het doel is niet zozeer om geld te verdienen, maar wel om te stimuleren dat bestuurders de laadplek vrij maken als ze die niet meer nodig hebben.

Van onze partner
Wil je een laadpas waarmee je op veel plaatsen terecht kunt?
Voordelige tarieven in Nederland bij openbare laadpalen en snelladers, opladen in heel Europa. Via Vandebron vraag je gratis en gemakkelijk jouw laadpas aan. Doe het gelijk!

Blokkeertarief bij Shell Recharge

Bij laadpalen van de Road- en EVBox-netwerken hanteert Shell Recharge een blokkeertarief. Dat kijkt echter meer naar de klok dan of de accu vol is. Het gaat namelijk in als de auto vier uur aan een laadpaal staat gekoppeld. Je gaat dan €0,05 per minuut betalen tot een maximum van €12 per laadsessie. Dit gebeurt ook in de nacht. Je kunt dit voorkomen:

  • door de laadsessie te stoppen voordat er 240 minuten voorbij zijn (je kunt dan wel een nieuwe laadsessie starten); 
  • door bij de desbetreffende paal een andere pas gebruiken. Shell Recharge is namelijk (januari 2024) de enige laadpasaanbieder die deze blokkeertijd doorberekent bij een laadsessie.

Volgens Shell Recharge is dit gedaan om de ‘doorstroming’ bij een laadpaal te vergroten. De limiet van 240 minuten geldt overigens dag en nacht.

Blokkeertarief bij een laadpaal vermeld in laadapp

Vermoed je dat je langer bij zo’n laadpaal (moet) staan, gebruik dan een ander pasje of let op de tijd. In de Shell Recharge app zie je het blokkeertarief overigens bij de details van de laadpaal vermeld staan als dat van toepassing is. Je kunt er dus op voorbereid zijn.

Van onze partner
Je auto schoonmaken en beschermen?
Lak bijwerken? Je kunt bij Winparts.nl de juiste producten voor je auto bestellen om hem weer mooi te laten shinen!

Blokkeertarief in Duitsland

Het fenomeen blokkeertarief komt je ook bekend voor als je in Duitsland je elektrische auto oplaadt. De ‘Standzeitzuschlag’ gaat ook daar in na 240 minuten aan een wisselstroomlaadpaal en na 60 minuten bij een gelijkstroomlaadpaal (snellader). Bij Maingau moet je dan rekenen op een bedrag van €0,10 per minuut tot een maximum van €12 per laadsessie. Bij EnBW geldt dezelfde voorwaarde onder de noemer ‘Blockiergebühr’.