Wat is de beste plek voor een laadaansluiting?

Volvo facelift XC60 stekker

Net als met tankdoppen, verschilt de locatie van de laadaansluiting bij elektrische en hybride auto’s nog weleens. Soms zit de aansluiting links, dan weer rechts en als de fabrikant het helemaal bont maakt zit de aansluiting in de voorkant van de auto. De keuze is reuze, maar welke positie is het beste?

Verschillende doelgroepen

Je zou zeggen dat de rechterkant van de auto de beste plek is voor de laadaansluiting. Vaak worden auto’s aan de rechterkant van de weg met hun neus in de rijrichting geparkeerd. Met een laadopening aan de rechterkant hoeft de kabel dus niet over de weg te liggen. 

Toch zitten niet alle aansluitingen aan de rechterkant van de auto. Autofabrikanten bouwen hun auto’s ook voor landen waar links wordt gereden, vandaar dat laadaansluitingen voor sommige landen gunstig zijn geplaatst en voor andere niet. Er zijn ook fabrikanten, zoals Audi, die zowel links als rechts een laadopening in de carrosserie hebben gebouwd. Duurder, maar wel handiger.

Onderzoek

Onlangs heeft de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, bij 235 verschillende auto’s onderzoek gedaan naar de positie van de laadpoort. Daaruit bleek dat de meest voorkomende locatie voor een laadpoort rechtsachter is. 37 Procent van de geteste voertuigen is hiermee uitgerust. Op plek twee staat de poort linksachter, met 28 procent. De laadpoort vooraan de auto aan de bestuurderskant kwam op 17 procent uit. 14 Procent van de auto’s had de poort links aan de voorkant zitten. 

Ook heeft de organisatie getest welke positie het gunstigst is. Vooral de positie achter de bestuurderskant is erg onhandig. Als de laadpaal of auto onhandig staat, dan moet je de kabel helemaal om de auto heen leggen en kan het zelfs zo zijn dat deze te kort is. Een laadopening aan de bijrijderskant is handiger. Vaak is deze makkelijker te bereiken. Ook is de uitstekende klep aan de kant van de stoep geen gevaar voor langsrijdende auto’s en fietsers. 

Krappe garage

Per thuissituatie is het natuurlijk verschillend hoe de auto wordt geparkeerd ten opzichte van het laadstation. Parkeren in een krappe garage kan, in combinatie met een ongelukkig geplaatste laadaansluiting, tot moeilijkheden leiden. Dat maakt dit ook een individuele kwestie. Het is in elk geval iets om naar te kijken als je je volgende auto aan gaat schaffen.