Vehicle to Grid: Plug-in als energiecentrale

Mitsubishi Outlander PHEV

De Mitsubishi Outlander PHEV had weliswaar geen al te best imago in Nederland, maar het model was zijn tijd wél ver vooruit. Mitsubishi had bovendien een opvallende dubbelfunctie voor de auto bedacht: vehicle to grid. Ofwel: de auto levert stroom aan het net.

De komst van de Opel Ampera in 2011 droeg ertoe bij dat de stekkerhybride in Nederland indertijd werd vrijgesteld van mrb en fiscale bijtelling. De Europese lancering van het model had op de AutoRAI in Nederland plaats en toenmalige vicepremier Maxime Verhagen kwam hoogstpersoonlijk opdraven om de introductie luister bij te zetten. Verhagen had lovende woorden voor de Ampera en verkondigde dat hij “500 kilometer elektrisch kon rijden” (wat niet klopte) en daarna verder kon op benzine. Ook liet de CDA-politicus bij die gelegenheid weten dat de verlaging naar 0 procent bijtelling voor auto’s met minder dan 50 gram CO2-uitstoot de verkoop van zeer schone en zuinige voertuigen moest aanjagen. Een mogelijke productie van GM-auto’s bij Nedcar heeft mogelijk bijgedragen aan de ruimhartigheid van Verhagen, al kwam dat idee uiteindelijk nooit van de grond. Wat wél meespeelde is dat GM Verhagen had ingefluisterd dat er niet extreem veel Ampera’s naar Nederland zouden komen. Zoveel geld kon de stimuleringsmaatregel dus niet gaan kosten.

Van onze partner
Wil je thuis of op de zaak een laadpaal plaatsen?
Via Coolblue regel je het gemakkelijk en met een glimlach. Klik voor meer advies!

Onverwacht

Helaas voor de schatkist kwamen er de maanden daarna ineens twee andere stekkerauto’s op de proppen. De Volvo V60 plug-in hybride werd aangekondigd. Een auto die (in combinatie met andere bijtellingknallers als de V40 D2 en D4 en XC90 T8) ervoor heeft gezorgd dat elke Volvo-dealer in Nederland inmiddels financieel zijn schaapjes wel op het droge heeft. Die andere stekkerauto was de Mitsubishi Outlander PHEV. Een auto die veel herkenbaarder was dan de Volvo V60 met stekker, al zijn er ruwweg evenveel van verkocht. Zo’n forse SUV was dankzij de 0 procent bijtelling en allerhande aftrekposten voor ZZP’s een niet te versmaden aanbieding. “Ik wilde hem niet, maar mijn boekhouder rekende mij voor dat ik gek was als ik het niet deed”, vertrouwde een Outlander-rijder AutoWeek destijds toe. In Nederland ontstond al gauw veel gemor over al die Outlanders die “alleen maar op benzine reden en nooit stekkerden”, maar wel opvallend vaak laadplekken bezet hielden. Als AutoWeek-redactie zagen we in hoeveel auto je kreeg voor je geld, maar we waren niet erg te spreken over de kwaliteit van het model. De afwerking en rijeigenschappen waren beneden peil, bovendien was de auto erg onzuinig zodra de accu leeg was. Wat ons betreft kon de overvloedige interieurruimte die tekortkomingen niet compenseren. Bij de facelift in 2015 bleek dat de Japanners gelukkig een stap in de juiste richting hadden gezet.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Voorloper voor vehicle to grid

Hierdoor wordt wel eens vergeten dat de Outlander plug-in zijn tijd ver vooruit was: het was een van de eerste plug-in hybrides die wereldwijd verkrijgbaar waren. Samen met Opel en Fisker (wie kent de Karma nog?) was Mitsubishi pionier. Een belangrijk feit was bovendien dat de Outlander in beginsel een elektrische auto is, waaraan een range-extender is toegevoegd. Een heel krachtige weliswaar, maar toch. Er is immers geen fysieke verbinding tussen de brandstofmotor en de wielen. Hierdoor was de auto al vanaf het begin geschikt om op stroom te rijden én om stroom te produceren. Het concept van Vehicle to Grid (V2G) stroom is in Nederland nog niet erg in zwang, en als het ooit van de grond komt is het bijvoorbeeld erg handig om de zonnestroom van overdag te gebruiken in de avond, omdat de zogenoemde salderingsregeling is afgeschaft. Maar in Japan zijn er andere redenen. Het land wordt regelmatig opgeschrikt door aardbevingen en overstromingen. Meer dan incidenteel zitten hele gebieden zonder stroom, die op veel plekken nog bovengronds wordt getransporteerd. “De volle accu van een Outlander PHEV kan door zijn 220V-aansluiting een avondlang een huis van stroom voorzien. Heb je er een volle tank benzine bij, dan dient de auto als generator en heb je met zo’n 100 kWh genoeg energie voor tien dagen”, legt een technicus uit. Daarbij komt dat de auto voltanken bij een tankstation waarschijnlijk gemakkelijker is dan wachten tot het stroomnet is gefikst. Hierdoor krijgt de auto ineens een heel andere rol.

Van onze partner
Laadkabel nodig?
Bestel ook je laadkabel of thuislader gemakkelijk en snel bij bol.com, met een ruime keuze aan toebehoren! Denk daarbij aan handige tassen of ophangbeugels. Neem snel een kijkje!

Het 220V-stopcontact is volgens Mitsubishi een blijvertje, ook bij nog te lanceren plug-in modellen, die voortborduren op het EV-basisprincipe van de Outlander PHEV.