Vehicle to Grid ofwel V2G beperkt in Nederland

Spiegel Outlander PHEV

Er is het nodige te zeggen over het terugleveren van energie uit de accu van je elektrische auto naar het net. Dat noem je Vehicle to Grid, ook wel V2G. In Nederland blijft dit fenomeen vooralsnog beperkt tot een enkel experiment.

Het terugleveren van energie uit de auto-accu’s naar het net kan voordelen hebben om de balans in vraag en aanbod mooi af te stemmen. Immers: op tijden dat de vraag naar elektriciteit op het net groot is, zou je auto die juist kunnen leveren (Vehicle to Grid). En andersom: als het net door zonne-energie en harde wind via windenergie energie ‘over’ heeft, kan de auto weer goedkoop worden geladen.

Principe Vehicle to Grid

Laten we inzoomen op de werking van Vehicle to Grid. Je auto heeft dan een (redelijk) volle accu en hoeft niet te worden gebruikt. Dan zou je terug kunnen en wellicht ook willen leveren. Hiervoor moeten zowel je auto, als je laadpaal geschikt zijn om de elektriciteit in de andere richting te laten stromen. 

Van onze partner
Een totaaloplossing voor laden op de zaak of thuis
Al meer dan 8.000 laadpalen heeft 50five al geïnstalleerd. Vraag met de online keuzehulp een advies aan voor de beste oplossing in uw situatie.

Auto moet geschikt zijn voor V2G

Er is nog maar een klein aantal auto’s af fabriek geschikt om aan het net terug te leveren. Dat betreft dan vooral de Mitsubishi Outlander PHEV en Mitsubishi Eclipse Cross PHEV die een ChadeMo (snellaad)stekker hebben. Deze kunnen 300v terugleveren aan de (huis)aansluiting. De Volkswagens met een MEB-platform en een accu van minstens 70 kWh zijn in principe eveneens klaar voor bidirectioneel laden, maar volgens een woordvoerder is het nog niet operationeel.

Er zijn enkele projecten geweest waarbij onder andere de Renault Zoe, Hyundai Ioniq 5 en BMW i3 stroom hebben teruggeleverd aan het net. Maar dat betrof een proef. Die auto’s zijn speciaal geschikt gemaakt voor Vehicle to Grid en voor een deel is die aanpassing ongedaan gemaakt na afloop van de proef. In 2023 zijn We Drive Solar en MyWheels gestart met een V2G project in Utrecht. Deelauto's worden daarbij ingezet als buurtbatterij.

Wallbox of laadpaal moet geschikt zijn voor V2G

Behalve de auto moet ook de wallbox de mogelijkheid hebben de stroom om te draaien en de teruggeleverde stroom te meten. Op dit moment zijn er nog maar weinig wallboxen die dit kunnen. Daaronder vallen de Wallbox Quasar (2) en de Bluebuilt van Coolblue.

Van onze partner
Wil je thuis of op de zaak een laadpaal plaatsen?
Via Coolblue regel je het gemakkelijk en met een glimlach. Klik voor meer advies!

Vooral aantrekkelijk bij gebruik zonne-energie

Op de korte termijn is de toepassing van V2G vooral aantrekkelijk als je thuis met zonnepanelen overdag kunt laden en in de avond de stroom van je auto wilt gebruiken voor je huis. Ook zou je zo via jouw auto kunnen ‘spelen’, als je een variabel energiecontract hebt. Je laadt de auto tijdens de goedkope uren en gebruikt die elektriciteit als de stroom duur is. Bij stroomuitval zou je met een PHEV de auto zelfs als generator kunnen gebruiken. In Japan is die toepassing voor V2G leidend vanwege het grotere risico op aardbevingen.