Mijn elektrische auto laadt meer dan het verbruik

Display accu Peugeot e-208 dashboard

Het komt geregeld voor dat  je elektrische auto bij de (snel-)lader meer laadt dan het verbruik dat je op het dashboard afleest. Hoe kan dat?

Je herkent het wellicht, als je berijder bent van een elektrische auto. Je hebt een bepaalde afstand gereden, bijvoorbeeld 100 km. Het systeem toont dat je 22 kWh hebt verbruikt, maar om op je 50 kWh accucapaciteit te komen, laad je bijvoorbeeld 25 kWh. Je auto laadt dus 3 kWh meer dan het aangegeven verbruik tijdens de rit. Vooral bij snelladen kan dat verschil opvallen.

Laadverlies

Dat verschil kun je beschouwen als laadverlies. De elektrische weerstand in de kabels is de boosdoener. Daardoor komt een deel van de afgenomen (en betaalde) energie niet in de accu terecht, maar gaat onderweg verloren.

Van onze partner
Een totaaloplossing voor laden op de zaak of thuis
Al meer dan 8.000 laadpalen heeft 50five al geïnstalleerd. Vraag met de online keuzehulp een advies aan voor de beste oplossing in uw situatie.

Factoren laadverlies

De energie die je verliest tijdens het laden van je auto kun je in diverse aspecten van het laden terugvinden. Die laadverliezen kunnen optreden door de volgende factoren:

  • Temperatuur. Als het kouder wordt zijn de laadverliezen groter. Daarom kunnen veel elektrische auto’s de accu opwarmen als je gaat laden. Maar ook als de buitentemperatuur hoog is gaat het laden van de accu minder efficiënt.
  • Batterijniveau. Als de accu leeg is, laadt hij efficiënter dan als hij (bijna) vol is. 
  • Kabellengte en -diameter. Een langere kabel heeft meer weerstand en heeft daardoor meer verlies. Ook een kabel met kleinere diameter zorgt voor een hoger verlies.
  • Laadtechnologie en prestaties. 

Snelladen van de accu leidt meestal tot hogere verliezen. Dat kun je goed zien in het batterijniveau. Als de accu vol is, dan is de laadsnelheid hoog, maar zodra de accu voller raakt loopt de laadsnelheid terug. Daarom is snelladen vooral aan te bevelen als je accu redelijk leeg is. Bij pakweg 80 procent vulling kun je het beste stoppen met snelladen. Het laden van de laatste 20 procent kost relatief veel tijd en dat weegt niet op tegen de minder volle lading van de batterij.