Laden met wallbox efficiënter dan een thuislader

Thuislader EV Elektrische auto Outlander laadpaal

We geven veel adviezen over het opladen van je elektrische auto. Voor thuisladen zie je regelmatig terugkomen dat het sneller gaat. Hoe staat het met de verliezen van de laadmethoden? Is het laden met een wallbox ook efficiënter dan met een thuislader?

Bij het opladen halen elektrische auto's meer energie uit het net dan er in de batterij wordt opgeslagen. Terwijl de efficiëntie een belangrijke specificatie is in het datablad voor veel elektrotechnische apparaten, zwijgen fabrikanten van elektrische auto's vaak over de omvang van deze laadverliezen.

Onderzoek efficiënt opladen

De ADAC heeft uitgezocht hoe deze laadverliezen ontstaan ​​en welke laadmogelijkheden het meest efficiënt zijn. De experts vergeleken opladen aan het stopcontact via een granny- of thuislader met opladen aan een wallbox. De Renault Zoe, de Tesla Model 3, de Volkswagen ID3 en de Fiat 500e waren beschikbaar als testauto’s.

Wallbox efficiënter bij opladen elektrische auto

De grootste verliezen - tussen de 10 en 30 procent - traden op bij de thuislader of granny. Vooral de Renault Zoe presteerde bijzonder slecht, met een verlies van bijna 30 procent. Bij thuisladen hoort daar ook de bedrading naar het stopcontact bij. Hier is (volgens de DIN VDE 0100-norm) tot 4 procent kabelverlies mogelijk. Bij een wallbox dalen de verliezen tot 5 tot 10 procent dankzij de aanzienlijk kortere oplaadtijd. De meest efficiënte van de auto’s was de Fiat 500e, die 5 procent verloor.

Elektrische auto: laadverliezen tijdens AC-laden

Thuislader
Vermogen / verlies
Wallbox
Vermogen / verlies
Wallbox verlaagd
Vermogen / verlies
Renault Zoe2,3 kW / 24,2%11kW / 9,7%geen meting
Volkswagen ID32,3 kW / 13,6%11kW / 9,0%5,5 kW / 9,2%
Tesla Model 32,3 kW / 15,2%11kW / 7,7%3,5 kW / 11,4%
Fiat 500e2,3 kW / 12,7%11kW / 6,3%3,6 kW / 13,9%

Bij een wallbox met verlaagd vermogen krijg je ook een hoger verlies. In dat geval zorgt de slimme software voor de verdeling van de laadstroom (dynamic load balancing) als je bijvoorbeeld je auto oplaadt terwijl je in huis ook grote stroomverbruikers als de vaatwasser, wasmachine, droger of inductiekookplaat aan hebt staan. Ook zonnepanelen kunnen hier invloed op hebben. Door het lagere vermogen duurt het laden langer en neemt ook het verlies toe.

Verlies door processen bij opladen

Bij zeer lage temperaturen halen individuele elektrische auto's in uitzonderlijke gevallen ook energie uit het elektriciteitsnet om hun batterij te verwarmen, zoals de Volkswagen ID3 (software 2.3). In deze gevallen kan het verlies oplopen tot wel 20 procent.

Zowel het stopcontact als de wallbox stelt de elektrische auto voor dezelfde uitdaging. Beide leveren wisselstroom, die moet worden omgezet in gelijkstroom voor de batterijen. De ingebouwde lader zorgt daarvoor. Dit resulteert in ongeveer 5 tot 10 procent conversieverlies in de vorm van warmte.

Of je nu oplaadt met een huishoudelijk stopcontact of een wallbox, houd er rekening mee dat de boordelektronica en een deel van de regeleenheden van het voertuig tijdens het gehele laadproces actief zijn. Deze verbruiken dus elektriciteit. Bij het laden met wisselstroom geldt de vuistregel: hoe hoger het laadvermogen, hoe korter het laadproces en dus de tijd waarin er laadverlies optreedt.

Van onze partner
Een totaaloplossing voor laden op de zaak of thuis
Al meer dan 8.000 laadpalen heeft 50five al geïnstalleerd. Vraag met de online keuzehulp een advies aan voor de beste oplossing in uw situatie.

Wat kun je zelf doen om efficiënt je auto op te laden?

Om grote laadverliezen te voorkomen, kun je letten op de volgende punten:

Je kunt dan besparingen halen die zeker als je vaak thuis laadt, aanzienlijk kunnen oplopen. Het voorbeeld van de Renault Zoe laat zien hoe waardevol het kan zijn om consequent aan de snellere wallbox te laden. 14,5 Procent minder laadverliezen is duidelijk merkbaar op de elektriciteitsrekening. Bij een jaarkilometrage van 10.000 kilometer scheelt dat zo'n €120 per jaar.

Meer weten over verschillen tussen wallboxen? Lees dan de test van wallboxen voor thuisladen.