Is de laadsnelheid van AC-laden bij een vollere accu lager?

Laadpaal XC40

Het is bij veel bestuurders van elektrische auto’s een bekend verschijnsel: bij een snellader vertraagt de laadsnelheid als de accu voller is. Is de laadsnelheid van AC-laden bij een vollere accu ook lager?

Het is een logische vraag omdat de accu natuurlijk hetzelfde is. Toch hoef je bij het AC-laden met een laadpaal thuis of aan de straat minder rekening te houden met een mindere laadsnelheid als de accu voller raakt.

Minder grote laadsnelheid met AC-laden

Het verschil in het toch al lagere AC- of wisselstroom laadvermogen is echter veel minder groot. Je zult dan ook zien dat het laadproces gelijkmatiger verloopt als je met wisselstroom laadt. Afhankelijk van de auto kan het laadvermogen van een snellader van ruim 200 kW op zijn hoogtepunt tot net 30 of 40 kW aan het einde van de laadtijd dalen. Dat verschil is aanzienlijk groter dan wanneer het daalt van maximaal elf tot misschien zeven of acht kW voor AC-laden. Bij het laden met 22 kW wisselstroom merk je echter bij een hoger accuniveau soms wel een aanzienlijk grotere afname van het laadvermogen.

Van onze partner
Wil je thuis of op de zaak een laadpaal plaatsen?
Via Coolblue regel je het gemakkelijk en met een glimlach. Klik voor meer advies!

Verschil AC-laden en DC-laden

In een ander adviesartikel kun je lezen over hoe een accu wordt opgeladen en welke zaken invloed hebben op de laadsnelheid. Er is een wezenlijk verschil tussen laden met wisselstroom (AC) en gelijkstroom (DC). Bedenk daarbij dat de accu altijd gelijkstroom heeft. Bij wisselstroom wisselt de stroomrichting een aantal keer per seconde, bijvoorbeeld 50 keer. Bij gelijkstroom is de richting van de stroom constant. Thuis en bij een openbare laadpaal is wisselstroom de standaard. In je elektrische auto zit een omvormer die dit omzet in gelijkstroom voor de accu. Die kan 7 kW, 11 kW of 22 kW zijn. De meeste auto’s kunnen 11 kW laden met 3-fasenstroom. Maar dat kastje neemt uiteraard ruimte in beslag en die is in een auto beperkt. Bij een snellader zit die omvormer in een royalere behuizing. Daardoor kan deze groter zijn en een hogere capaciteit hebben. Daardoor zijn vermogens van 175 kW, 350 kW of (in de toekomst) zelfs meer mogelijk. De beperkende factor is dan vaak hoeveel de auto-accu kan laden in een bepaalde tijd. Die capaciteit neemt (soms sterk) af als de accu voller raakt.