Is de bandenslijtage hoger bij elektrische auto's?

Peugeot 2008 vs. Peugeot e2008

Vanwege hun hogere gewicht kunnen bij elektrische auto's de banden sneller slijten. Dit kan tot een factor tot drie keer die van een verbrandingsmotor oplopen, volgens metingen. Wat betekent dat, klopt het en welke impact heeft dit op de emissie van fijnstof? 

De hogere slijtage zou betekenen dat de banden van een elektrische auto slechts tot een derde van hun levensduur meegaan in vergelijking met een verbrandingsmotor. Maar is dat werkelijk zo? 

Hogere bandenslijtage bij elektrische auto's is lastig te meten 

Het is waar: bandenslijtage neemt in het algemeen toe met het gewicht van de auto. Elektrische auto's hebben hier een nadeel, omdat ze meestal aanzienlijk meer kilo's op de weegschaal brengen dan een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor, vanwege de zware batterij. Je hebt het dan gauw over 300 tot 500 kg. Je kunt alleen niet in algemene termen zeggen hoeveel hoger de slijtage van de banden dan is. Maar ook SUV's met een verbrandingsmotor zijn als autotype zwaarder en zorgen op die manier dus ook voor meer slijtage van de banden. 

Van onze partner
Het profiel van je banden is belangrijk
Je kunt daarvoor gemakkelijk een profieldieptemeter in de auto hebben liggen. Bestel er snel een bij bol.com! Met enige regelmaat even checken is goed voor je veiligheid

Toename fijnstof veroorzaakt door banden 

Een Engelse studie van Emissions Analytics heeft het verschil getest tussen niet-uitlaatgebonden fijnstof-emissie van een plug-in hybride auto (Kia Niro) en een vergelijkbare maar 489 kg zwaardere elektrische auto (Tesla Model Y). Beide auto’s hebben een 741 km lang testparcours afgelegd. Daarbij is de fijnstofuitstoot van de banden gemeten. De plug-in hybride had een fijnstofuitstoot van 43 mg/km waar de elektrische auto 54 mg/km liet zien, dat is 25 procent méér.

Maar het gaat niet alleen om puur gewicht, ook de rijstijl telt mee. En dat is in het nadeel van de elektrische auto: die heeft immers een hoog koppel dat bovendien direct beschikbaar is. Daardoor rijd je gemakkelijker sneller weg. Trek je extreem snel op, wat bijvoorbeeld auto's als de Tesla's met Ridiculous Mode kunnen, dan zul je dat terugzien in extreem hoge slijtage aan de banden. Waar je normaal gemakkelijk 40.000 tot 60.000 km met banden moet kunnen doen, moet je bij dergelijk intensief gebruik van de auto rekening houden met een levensduur van 15.000 tot 20.000 km.  

Zo laat je de banden langer meegaan 

Het zoeken naar de balans tussen grip om ondanks het hogere gewicht snel tot stilstand te komen, en een lagere rolweerstand om energie te sparen, brengt bandenfabrikanten ertoe om speciaal voor elektrische auto's banden te ontwikkelen. Deze hebben onder andere een rubbersamenstelling die is gericht op een lagere rolweerstand. Dat betekent over het algemeen een wat hardere mix, maar die kan gunstiger zijn voor de ontwikkeling van fijnstof. 

Aan de andere kant neigen bestuurders van elektrische auto's er meer toe om de auto uit te laten rollen om energie te regenereren dan automobilisten die een verbrandingsmotor hebben, wat de banden weer spaart. 

Van onze partner
Banden wisselen voor het nieuwe seizoen?
Bij de vestigingen van Kwik-Fit maak je gemakkelijk een afspraak om je banden te wisselen. En als het nodig is, kun je nieuwe banden bestellen!

In de toekomst meer fijnstof door banden dan uitlaatgassen 

In totaal schat het Duitse Fraunhofer Institute for Environmental, Safety and Energy Technology (UMSICHT) de totale uitstoot van fijnstof door bandenslijtage binnen de Europese Unie op 1,3 miljoen ton per jaar. En de trend neemt toe. De OESO schat dat er vanaf 2035 meer fijnstof wordt veroorzaakt door banden en remmen dan door verbrandingsmotoren. Er wordt echter onderzoek gedaan naar hoe deze milieu-impact kan worden verminderd. Hierbij wordt onder meer gewerkt aan de ontwikkeling van eco-banden, die bijvoorbeeld worden gemaakt van de latex uit paardenbloemen.