Als de accu van je elektrische auto kapot gaat

Reparatie tractiebatterij Volvo XC60 - omgang met accu

Het kan gebeuren: de accu gaat kapot. Aandrijfaccu's voor elektrische auto’s zijn duur. Een reparatie van de accu kan veel geld besparen.

Of het nu hybride of elektrische auto is: voor kopers van nieuwe auto's speelt de angst voor dure schade aan de aandrijfbatterij geen grote rol. De fabrikanten geven immers royale garanties op de batterijpakketten. Maar hoe ziet het er na een paar jaar uit voor de tweedehands autokoper? 

Laat de accu testen

In principe is het raadzaam om de accu te laten testen alvorens een tweedehands plug-in hybride of elektrische auto te kopen (zie verderop in dit artikel). Want: Een defecte stroomopslag kost al snel vijf cijfers en kan al snel de restwaarde van de auto overschrijden. Een reparatie heeft dan economisch geen zin meer.

Het goede nieuws: veel fabrikanten repareren batterijen in overeenstemming met de huidige marktwaarde door afzonderlijke cellen of modules te vervangen in plaats van het hele batterijpakket. 

Onze Duitse collega’s van AutoBild bekeken een batterijreparatie in het Volvo Competence Center bij Frankfurt. Het complete accupakket van een Volvo XC60 Plug-in Hybrid bestaat uit zes modules en kost bij de oosterburen €10.269 plus inbouw. Om te besparen biedt Volvo de uitwisseling van een enkele module aan - die kost rond de €1.600. De auto staat daarvoor één tot twee werkdagen in de werkplaats.

Van onze partner
Wil je thuis of op de zaak een laadpaal plaatsen?
Via Coolblue regel je het gemakkelijk en met een glimlach. Klik voor meer advies!

Batterijen kunnen worden getest

Reparatie tractiebatterij Volvo XC60 - meten conditie

Dealers hebben de mogelijkheid om de toestand van de batterij te testen - de afzonderlijke cellen van de batterij kunnen worden opgevraagd met diagnostische software. Dit gebeurt, net als bij het uitlezen van conventionele voertuigen, via de OBD2-aansluiting in het voertuig. Afhankelijk van de fabrikant kost het uitlezen van het batterijpakket tussen de 50 en 200 euro.

Zo repareren de hoogspanningsmonteurs bij Volvo

Reparatie tractiebatterij Volvo XC60 - interieur

  1. Interieur Het accupakket zit verstopt in de cardantunnel voor de achterbank, de toegang zit achterin.

Reparatie tractiebatterij Volvo XC60 - losmaken contact

2. Hoofdschakelaar Voor grote werkzaamheden aan de auto moet de auto van het stroomnet worden losgekoppeld. 

Reparatie tractiebatterij Volvo XC60 - check spanningsvrij

3. Controle De voltmeter geeft aan dat het voertuig spanningsloos is.

Reparatie tractiebatterij Volvo XC60 - accupakket losgemaakt

4. Batterijpakket De batterijspanning is levensgevaarlijk rond de 342 volt, vandaar het waarschuwingslabel.

Reparatie tractiebatterij Volvo XC60 - afnemen afdekking

5. Afgedekt De afzonderlijke batterijmodules zijn beschermd tegen vocht onder een stevige hoes.

Reparatie tractiebatterij Volvo XC60 - beschermingsmiddelen

  1. Demontage Rubberen handschoenen, gezichtsscherm en speciaal gereedschap zorgen voor veiligheid.

Reparatie tractiebatterij Volvo XC60 - meten accumodules

7. Meting Het accupakket in het Volvo-model bestaat uit zes modules, alleen de defecte moet worden verwijderd.

Reparatie tractiebatterij Volvo XC60 - verwisselen module

8. Uitwisseling De kapotte module wordt van de grondplaat geschroefd en kan snel worden verwijderd.

Reparatie tractiebatterij Volvo XC60 - koeling accumodule

9. Koeling Hier zie je de temperatuur van de cellen. Elektrische componenten hebben hun eigen cyclus.

Reparatie tractiebatterij Volvo XC60 - spanning accumodule

  1. Spanning Elke module heeft 16 cellen en heeft een spanning van ongeveer 57 volt.

Reparatie tractiebatterij Volvo XC60 - aansluiten module

11. Cellen Als een enkele cel defect is, moet de module worden vervangen. Er vindt geen verdere demontage plaats.

Reparatie tractiebatterij Volvo XC60 - installatie module

  1. Inbouw en installatie Een nieuwe module moet op het spanningsniveau van de andere batterijen worden gebracht.

Conclusie

Goed nieuws: accu's zijn te repareren. Nog meestal een garantiegeval en dus een klusje voor de geautoriseerde dealer, zal er gaandeweg een specialisatie komen in zelfstandige werkplaatsen. En dit zorgt er ook voor dat oudere elektrische auto's in de toekomst gerepareerd kunnen worden.

Van onze partner
Onderhoud aan je elektrische auto: even afspraak maken
Bij de vestigingen van Kwik-Fit maak je gemakkelijk een afspraak om je elektrische auto te onderhouden. Als het nodig is kunnen de nodige onderdelen worden vervangen.