Actieradius van elektrische auto’s bij 130 km/h

Mercedes-AMG EQS
BMW X1 iX1 xDrive30Audi E-tron GT vs. Porsche TaycanFord Mustang Mach-eVolkswagen ID4 GTXSkoda EnyaqKia EV6Tesla Model YHyundai Ioniq 5Kia e-SoulMercedes-Benz EQVPolestar 2Opel Zafira-e LifeCupra BornVolkswagen ID3

Autofabrikanten claimen een riant rijbereik voor hun EV’s, maar de dagelijkse realiteit valt nogal eens tegen. Deze praktijktest wijst uit hoe ver je echt komt met je EV, bij een maximumsnelheid van 130 km/h. Dat mag je bij ons op veel wegen na 19 uur 's avonds rijden. In Duitsland mag het ook overdag. Daar mag je nog harder op sommige stukken. Onze collega's van AutoBild zijn met twaalf elektrische auto’s de autobahn opgegaan en stelden de snelheid in op 130.

Er komen steeds meer elektrische auto’s op onze wegen en daar is niets mis mee. Maar we stellen wel telkens vast dat de toename van de actieradius helaas niet zo vlot verloopt. Het rijbereik is een belangrijk aspect. Dat je met een elektrische auto heen en weer naar je werk kunt pendelen en dan ’s nachts weer stroom kunt bijladen voor de volgende dag, is intussen gewoon. Maar wat nu als je eens een tripje naar het buitenland moet maken? Of een vakantierit naar de bergen of het zonnige zuiden? Dan is het vervelend als je wordt gedwongen om telkens na 200 kilometer te moeten stoppen om de accu bij te laden. We hebben actuele EV-modellen de snelweg opgestuurd en met een snelheid van 130 km/h gekeken hoe lang ze het volhouden. Ze moesten allemaal aan de bak. Eén ding kunnen we alvast verklappen: de resultaten zijn verrassend. Soms in positieve, soms in negatieve zin.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering
  • Mercedes-Benz EQS 580 4Matic: Geruisloze luxe, met een hoog prestatieniveau. Het elektrische topmodel van Mercedes-Benz verleidt met kracht en prestige. Daarbij passen het comfortniveau en de actieradius, die met 444 km van alle testdeelnemers het grootst is op de snelweg. Dankzij het laadvermogen van 200 kW kan de enorme 108 kWh accu van bijna 700 kilogram in 31 minuten worden opgeladen van 10 tot 80 procent.
  • BMW iX xDrive50: Wat een indrukwekkend bakbeest! De 2,5-tonner schiet in 4,6 seconden naar 100 km/h, veert als een sedan en rijdt vrijwel geruisloos. Op de snelweg hoeft de auto pas na 434 kilometer aan de laadpaal (WLTP: 630 km) en bij een geschikt laadstation is de accu in 39 minuten voor 80 procent opgeladen met 195 kW.
  • Audi RS E-tron GT. Het technische broertje van de Taycan imponeert met brute prestaties (0-100 km/h in 3,3 seconden, top 250 km/h), met comfort en klasse. De Audi is zwaarder, sterker en duurder dan de Porsche, maar maakt gebruik van dezelfde accu- en oplaadtechnologie. In het ideale geval duurt het opladen van de accu maar ongeveer 20 minuten. Actieradius: 367 km.
  • Ford Mustang Mach-E AWD: Met de slimme combinatie van een grote accu, vierwielaandrijving en voldoende vermogen (het topmodel levert 487 pk) haalt de Mustang toch nog 367 kilometer aan één stuk. De grote accu laadt op met maximaal 150 kW (anders 115 kW). Het duurt 45 minuten om op te laden van 10 naar 80 procent.
  • Porsche Taycan 4S (Performance Accu Plus). De beste EV voor de snelweg. Je kunt er hard mee rijden (topsnelheid 250 km/h). De 93,4 kWh Performance Accu Plus Accu (meerprijs €6.044) zorgt ook voor snelladen met 270 kW (anders 225 kW). Volgens Porsche bedraagt de actieradius maximaal 365 kilometer. Gemeten: 352 km.
  • Volkswagen ID4 GTX: Het broertje van de Enyaq, in dit geval met vierwielaandrijving en bijna 300 pk, is wendbaarder en sportiever. De accu- en oplaadtechnologie verschillen daarentegen niet. Het is dan ook verrassend dat de VW slechts iets verder komt op de snelweg, namelijk 332 km. Een mogelijke verklaring: de weersomstandigheden.
  • Skoda Enyak iV 80: De Enyaq heeft een gezinsvriendelijke indeling en is aangenaam om mee te rijden, maar de actieradius op de snelweg van 316 kilometer is niet erg geschikt voor lange ritten. Dankzij een 125 kW lader kan de accu van de Tsjech in ongeveer 35 minuten van 10 naar 80 procent worden opgeladen. De laadtijd bij een wallbox met 11 kW bedraagt 8 uur.
  • Kia EV6 AWD: De sportief gelijnde Koreaan rijdt al net zo sportief. Ook de laadprestaties mogen er zijn. Met 350 kW heb je aan 18 minuten genoeg om de accu tot 80 procent bij te laden. De actieradius is met 305 km slechts middelmatig, dat had beter gekund.
  • Tesla Model Y Long Range: De Model Y is een SUV met een lengte van 4,75 meter met veel ruimte en de typische Tesla-bediening via het centrale touchscreen. De Long Range Dual Motor heeft twee elektromotoren, 351 pk, vierwielaandrijving en een 77 kWh accu. Voor deze versie geeft Tesla een actieradius op van 507 kilometer volgens de WLTP-norm. De Model Y haalt dat onder de testomstandigheden bij lange na niet. Bij een temperatuur van ongeveer 10 graden Celsius en een constante snelheid van 130 km/h haalde ons exemplaar 304 kilometer.
  • Hyundai Ioniq 5 AWD: Cool design en veel ruimte kenmerken het broertje van de Kia EV6, het comfortabele onderstel staat garant voor ontspannen reizen. Helaas is bij 130 km/h slechts een afstand van 290 kilometer mogelijk. Het 350 kW laden verloopt in ieder geval wel even snel als bij de Kia, namelijk 10-80 procent in 18 minuten.
  • Kia e-Soul: Als je het gaspedaal niet al te diep intrapt, haal je een actieradius van bijna 400 kilometer, maar bij een snelheid van 130 km/h is dat 280 kilometer. Wel is de kleine cross-over gemakkelijk te besturen en wendbaar. Snelladen met 80 tot 100 kW is mogelijk. Van 0 naar 80 procent duur het 54 minuten.
  • Mercedes-Benz EQV 300: De EQV kan maximaal 4.630 liter bagage meenemen en weegt 3,5 ton. Het vermogen van 204 pk is hooguit toereikend en bij 140 km/h (optioneel 160) km/h is de koek op. Ook haalt dit model 273 kilometer op de snelweg – niet ideaal voor gezinnen. Snelladen kan met 110 kW.
  • Polestar 2 78 kWh: De Polestar 2 is een cross-over met een lengte van 4,60 meter, is voorzien van een strak, duurzaam interieur (PET/visnetten) en het Android-besturingssysteem. Met zijn 408 pk vermogen en vierwielaandrijving levert de 2,2 ton wegende Polestar behoorlijk indrukwekkende prestaties (topsnelheid 210 km/h, in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/h) en zou hij volgens de WLTP-norm 470 kilometer moeten halen. De geteste Polestar legde bij een constante snelheid van 130 km/h een afstand van 268 kilometer af. De buitentemperatuur van 10 graden Celsius hielp hier overigens niet bij.
  • Opel Zafira-e Life M: De bijna vijf meter lange Zafira-e moet het doen met 136 pk. Met een snelheid van 130 km/h is de accu na 250 km snel leeg – dan rijd je vol gas met de Opel. Eén ding is duidelijk: deze auto hoort thuis in een stedelijke omgeving. Opladen is mogelijk met een vermogen van maximaal 100 kW.
  • Cupra Born 58 kWh: De gloednieuwe Cupra Born deelt zijn technologie met de Volkswagen ID3. Maar, eerlijk is eerlijk, hij ziet er simpelweg beter uit, gestroomlijnder vanbuiten en fraaier van binnen. De 1,8 ton wegende test-Cupra is voorzien van achterwielaandrijving, een vermogen van 231 pk en de 58 kWh accu. Daarmee is het een vlotte en handzame auto. Voor deze versie belooft Cupra een actieradius van 420 kilometer, wat de Born niet heeft gehaald. In de test verbruikt hij bij een constante snelheid van 130 km/h 25,7 kWh, wat neerkomt op een actieradius van 226 kilometer.
  • Volkswagen ID3 Pro 58 kWh: De volledig elektrische ID3 is sinds 2019 verkrijgbaar en qua formaat vergelijkbaar met de Golf. De ID3 is verkrijgbaar met vermogens van 145, 150 en 204 pk en met drie accupakketten: 45, 58 en 78 kWh. Volgens de WLTP-cyclus moet hij 419 kilometer kunnen afleggen op een volledig opgeladen accu, maar in de test hield hij het met een snelheid van 130 km/h na 216 kilometer voor gezien.
Van onze partner
Vergelijk en reserveer je huurauto
Heb je een huurauto nodig? Vergelijk autohuur bij Easyterra.nl! Vergelijking van de grotere verhuurders, in Nederland en internationaal. Door duidelijke uitleg en de reviews weet je wat je kunt verwachten.