Accutest voorkomt verrassingen bij aanschaf elektrische occasion

Reparatie tractiebatterij Volvo XC60 - omgang met accu

Bij het kopen van een gebruikte elektrische auto is de staat van de batterij (State of Health, SoH) cruciaal. Een accutest kan verrassingen voorkomen.

Wat gebeurt er als de tractiebatterij het begeeft? En de actieradius afneemt door accudegradatie?

Vergelijk gezondheid accu met inhoud tank

Het lijdt geen twijfel dat dit ooit zal gebeuren. Want met het ouder worden verliest elke accu aan capaciteit en slinkt de actieradius. Stel je dat eens voor met een verbrandingsmotor: een brandstoftank die krimpt. Van 60 tot 50 of zelfs 40 liter. Dat is nog niet alles: de interne weerstand van de batterij neemt in de loop van de tijd toe, wat resulteert in prestatieverlies bij het accelereren.

Voor kopers van een nieuwe elektrische auto is de vergankelijkheid van de energieopslag meestal geen probleem, aangezien de fabrikanten royale garanties geven op de batterijen. Acht jaar in de meeste gevallen, of 150.000 km, wat het eerste komt. Sommige fabrikanten geven slechts garantie tot 100.000 kilometer.

Van onze partner
Wil je thuis of op de zaak een laadpaal plaatsen?
Via Coolblue regel je het gemakkelijk en met een glimlach. Klik voor meer advies!

Accu groot aandeel van waarde oudere elektrische auto

Kopers van gebruikte elektrische auto's moeten daarom goed kijken, want het accupakket is goed voor zo'n 50 procent van de waarde van het voertuig. Hoe ouder een auto wordt, hoe hoger dit aandeel. Als de accu het begeeft in een elektrische auto die op leeftijd raakt, is dat meestal een total loss en heeft reparatie economisch geen zin meer. 

Pas dus op met nog resterende korte garantietermijnen of een elektrische occasion met een hoge kilometerstand. Hierbij is het absoluut noodzakelijk dat de werkplaats met de juiste diagnosesoftware de toestand van de tractiebatterij controleert. Mahle levert bijvoorbeeld zo'n apparaat. Volgens de leverancier is de ‘TechPro’ de eerste tool die basisdiagnose via de OBD-poort mogelijk maakt. Daarnaast zou binnenkort een accu analyse via het laadstopcontact mogelijk moeten zijn. De professional spreekt in de beoordeling van SoH, wat staat voor State of Health, ofwel ‘gezondheidstoestand’. Hiervoor wordt meestal de bijbehorende regeleenheid voor batterijbeheer uitgelezen. Als het vastgestelde vermogen onder de 70 of 75 procent ligt, spreken de autofabrikanten van een garantiegeval.

Er zijn eveneens manieren om de gezondheid van de batterij tijdens het rijden te bepalen. In de Aviloo-batterijtest die we met enkele lezers hebben gedaan werd de accu bijvoorbeeld bijna leeggereden. 

Nissan Leaf accudegradatie

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Voorkom stress op de accu

Automobilisten kunnen invloed uitoefenen op de levensduur van de tractiebatterij. In principe is het belangrijk om stress op de accu te voorkomen, snelladen bij een gelijkstroomlader bijvoorbeeld. Elektrische auto's kun je beter niet voor de volle 100 procent of in de brandende zon opladen. Zelfs met een volle accu moet je een auto niet dagen achtereen in de volle zon parkeren. Rijd je veel korte afstanden, dan moet je bij het opladen onder de 80 procent blijven, want tussen de 20 en 80 procent voelt de accu het prettigst aan. En: vermijd volgas rijden en sprinten bij verkeerslichten.

70 procent is kritieke waarde voor State of Health accu

Als de batterijcapaciteit tijdens de garantieperiode onder de kritieke waarde van 70 procent daalt, neemt de autofabrikant meestal de kosten van een reparatie op zich of vervangt de tractiebatterij door een nieuwe. Daarnaast is het vaker mogelijk om alleen de kapotte cellen in een accu te repareren. Dat is goedkoper. 

Van onze partner
Een mooie auto naar jouw wensen rijden én met financial lease?!
Dat kan met het ruime aanbod uit Europese importauto’s! MrWheelson regelt alles met je auto en financiering of lease als je dat wilt! En je rijdt de auto van jouw keuze in enkele weken

Snelle diagnose accudegradatie

Leverancier Mahle en softwarespecialist Volytica Diagnostics hebben een laad- en diagnoseapparaat voor het laadstopcontact op de auto ontwikkeld, dat het Duitse TÜV Nord in de praktijk test. Deze zou in tien minuten de gezondheidstoestand van de batterij moeten aflezen, ongeacht de gegevens de fabrikant via de OBD-poort verstrekt. Dit type diagnose zou dus bijzonder neutraal zijn. Zo is bijvoorbeeld elke vorm van reparatie een prognose te geven. “Batterijdiagnose voor elektrische auto’s bespaart tot twee miljoen ton batterijen per jaar, ter waarde van 50 miljard euro”, rekent een woordvoerder van Mahle voor.

AanbiederModellenAccutest
AudiAlle modellenDe beschikbare batterij-energie-inhoud of de State of Health (SoH) kan worden uitgelezen met behulp van de ODIS-diagnosetester. Audi evalueert momenteel hoe een SoH-certificaat kan worden geïntegreerd in het Audi Used Cars plus-programma of als onderdeel van marketing van particuliere tweedehands auto’s.
FordKuga PHEV, Mustang Mach-EDe dealer kan een capaciteitstest uitvoeren met de diagnosetester. Deze geeft aan of de capaciteit correct is. Een diagnostisch apparaat kan de capaciteit van de afzonderlijke cellen  uitlezen.
HyundaiAlle modellenDe gegevens van de hoogspanningsaccu, bijvoorbeeld de SoH-waarde (State of Health), af te lezen bij elke Hyundai-dealer met het het GDS [Global Diagnostic System]. Indien nodig repareert de dealer ook delen van de accu. Gehele vervanging is dus vaak niet nodig.
KiaAlle modellenDe gegevens van de hoogspanningsaccu, bijvoorbeeld de SoH-waarde (State of Health), af te lezen bij elke Kia-dealer.
MazdaAlle elektrische modellenMet de M-MDS diagnosetester kunnen de parameters van alle 16 batterijmodules worden uitgelezen.
Mercedes-BenzAlle modellenDe SoH-waarde kan in de werkplaats worden uitgelezen door middel van een speciale diagnose.
RenaultAlle modellenDe resterende batterijcapaciteit kan worden uitgelezen met behulp van de diagnosetool. Bovendien kunnen klanten binnenkort via de My Renault-app een batterijcertificaat voor hun elektrische auto aanmaken.
SeatMii, Cupra BornDe totale geladen energie wordt bepaald, evenals het aandeel gelijkstroom (DC).
SkodaAlle modellenDe resterende capaciteit van de tractiebatterij wordt bepaald met behulp van het diagnosesysteem.
VolkswagenAlle modellenEenvoudige certificering dat de HV-batterij nog steeds een capaciteit heeft van >70% in verhouding tot kilometerstand of leeftijd. Battery Health Certificate: Precieze bepaling van de resterende capaciteit door middel van een uniforme, reproduceerbare meetmethode.