Op zoek naar laadpalen in wintersportlanden?

laadpaal winter stekker vastgevroren EV vorst

Wie naar de wintersport gaat in een elektrische auto zal aan de nodige planning moeten doen, om er zeker van te zijn dat er altijd een laadpaal te vinden zal zijn. De beperkte actieradius in de winter maakt lange reizen in een elektrische auto net even wat lastiger dan diezelfde reizen in een auto die op benzine of diesel rijdt. Wie dus voor vertrek een goed beeld heeft van waar alle laadpalen in wintersportlanden precies staan, kan met een gerust hart op pad.

Waarom is de actieradius minder groot in de winter?

Elektrische auto’s komen over het algemeen verder op een volle accu in de zomer dan in de winter. Dit heeft te maken met de kou. Die zorgt ervoor dat het accupakket niet optimaal kan functioneren. De optimale omgevingstemperatuur voor een accupakket ligt vaak rond de twintig graden en hoe lager dat wordt, hoe moeilijker de accu het heeft. Zeker als de temperatuur onder nul daalt, neemt de actieradius flink af. Dat hoeft voor de kortere ritten geen probleem te vormen. Als je met de elektrische auto naar de wintersport wilt, zal je hier wel degelijk rekening mee moeten houden. Gelukkig bestaat er in Europa inmiddels een uitgebreid netwerk aan laadpalen, die ervoor zorgen dat je snel weer verder kan. Maar hoe kom je erachter waar de laadpalen in wintersportlanden precies staan?

Van onze partner
Milieusticker, vignet nodig?
In veel gebieden in Frankrijk en Duitsland moet je een vignet op je auto hebben. Bestel je Vignette Crit’Air, E-Plakette of milieusticker bij VignetBestellen. Gewoon in het Nederlands. Ook voor je (tol)vignet dat je in Oostenrijk en Zwitserland moet hebben. Regel het op tijd!

Hoe vind je laadpalen in wintersportlanden?

Snelladers laden je elektrische auto in een rap tempo op, maar deze punten staan zeker nog niet overal. Maar wie een beetje goed voorbereidt, zal zien dat ze wel degelijk op de route kunnen liggen. Om een goed beeld te kunnen krijgen van waar die snelladers precies staan, kan je een laadapp downloaden. Apps als ANWB Onderweg, Chargemap, A Better Routeplanner of Plugsurfing laten je filteren op laadpunten die een vermogen hebben van 43kW of hoger, zodat je precies weet waar de echte snelladers staan. Soms tonen ze al direct een apart ikoontje voor snelladers. De snelladers worden steeds talrijker, dus de kans dat je ze regelmatig tegenkomt op je route, is behoorlijk groot.

De meeste laadpunten bij de grote steden

Door de eerder genoemde apps te gebruiken kan je precies zien of je een (snel)laadpunt tegenkomt op je route, maar wat je sowieso in het achterhoofd kan houden, is dat de meeste laadpunten in Europa bij de grote steden staan. Ga je op je route dus langs een of meerdere grote steden, dan is de kans erg groot dat je op die route punten gaat vinden waar je auto in alle rust opgeladen kan worden. Buiten de grote steden zullen de meeste snelladers in wintersportlanden staan langs de belangrijke snelwegen. Je zult dan regelmatig een station tegenkomen waar je elektrische auto even aan de stekker kan. Ben je eenmaal op de plaats van bestemming, dan is het zoeken naar een laadpaal misschien wat lastiger, maar ook in dat geval kan je uitstekend uit de voeten met Chargemap of Plugsurfing en zal de zoektocht niet heel lang duren.

Van onze partner
Heb je plannen voor uitstapjes, trendy producten of een belevenis?
Je vindt bij vakantieveilingen.nl veel meer dan alleen reizen en hotels! Kijk er ook eens voor dagjes uit, het huren van een supercar en veel meer!

Probeer je accu niet vrijwel leeg te rijden

Het is geen goed idee om de aangegeven actieradius in je auto blind te vertrouwen, zeker niet in de winter. Net zoals dat gaat bij een auto op benzine of diesel, kan het verbruik van stroom variëren met je rijstijl. Als je sneller rijdt dan 100 km/u gaat het verbruik van je accu exponentieel omhoog. Dus is het buitengewoon verstandig om stops te plannen die niet op 95 procent van je actieradius zitten. De kans dat je onderweg toch net even wat meer stroom hebt verbruikt dan gepland, is gewoon heel groot. Zeker in bergachtige gebieden. Plan de stops daarom op ongeveer zeventig tot tachtig procent van je actieradius. Dan hou je een mooie marge over, waarmee je zeker weet dat de laatste twintig kilometer niet met samengeknepen billen afgelegd hoeven te worden. Een lange reis kan stressvol genoeg zijn en zorgen over een lege accu hoeven daar niet nog eens bij op te komen. AutoWeek heeft nog meer adviezen voor de elektrische auto tijdens de vakantie.