
Is je auto klaar voor de winter?
Ruitensproeier en ruitenwissers Een goede winterreiniger in de ruitensproeiervloeistof en...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Auto’s kunnen op drie manieren aangedreven worden; via de voorwielen, via de achterwielen, of via alle vier. In de sneeuw is de aandrijving van je wielen belangrijk, omdat het bepaalt hoe de grip van je banden verdeeld wordt. Maar wat is het verschil tussen deze drie manieren van aandrijving in de sneeuw? Wat is de beste aandrijving in de sneeuw?
Bij voorwielaangedreven auto’s wordt de aandrijving vanuit de motor gestuurd naar de voorwielen. Dit is de meest voorkomende vorm van aandrijving; veel ‘gewone’ auto’s hebben voorwielaandrijving. Het houdt in dat de auto is geneigd naar onderstuur, waarbij een auto rechtuit gaat bij een te snel genomen bocht. Dit is voor de bestuurder makkelijk te corrigeren, waardoor voorwielaandrijving vaak gezien wordt als de veiligste, beste aandrijving in de sneeuw. De auto is het beste onder controle te houden in normale omstandigheden. Dit biedt ook voordelen in de sneeuw.
Voorwielaandrijving is veiliger en eist minder van de bestuurder dan achterwielaandrijving. In de sneeuw werkt dat eigenlijk ook zo, maar kan het onderstuur natuurlijk ook in de weg staan. De auto kan makkelijker rechtdoor glijden in gladde omstandigheden. Wie op winterbanden rijdt en de snelheid goed aanpast, moet op voorwielaandrijving een heel eind kunnen komen.
Bij achterwielaandrijving gaat de aandrijving van de auto via de achterwielen. Deze aandrijving zit vaak op de meer sportieve modellen en zijn vooral bedoeld voor mensen die veel waarde hechten aan de bovengemiddeld goede wegligging. Dat het werkt, bewijst wel dat bijna alle racewagens nog altijd achterwielaandrijving hebben. Achterwielaandrijving kan zorgen voor overstuur, waarbij de achterkant van de auto als het ware de voorkant wil inhalen. In gecontroleerde vorm heet dit ‘driften’. Dat is een manier van rijden die je liever niet op de openbare weg beoefent.
Achterwielaandrijving werkt uitstekend op droog en grippy wegdek, maar kan je behoorlijk verrassen op gladde wegen. Wie een auto met achterwielaandrijving heeft, zal gewoon alerter moeten zijn als het glad wordt. Zeker als je gas geeft in een bocht, kan de auto gemakkelijk achterstevoren gaan, omdat de banden niet genoeg grip hebben om het vermogen van de auto goed kwijt te kunnen op het wegdek. Achterwielaandrijving in de sneeuw vereist een zeer wakkere en kundige bestuurder.
Bij vierwielaandrijving worden alle vier de wielen aangedreven, wat simpelweg zorgt voor meer grip. De vierwielaandrijving stamt oorspronkelijk uit de terreinwagens, waarbij het noodzakelijk is dat er zoveel mogelijk grip wordt gevonden, omdat je anders gewoon niet van je plek komt. Vierwielaandrijving geeft een auto meer grip en maakt hem geschikt voor andere ondergronden dan alleen de verharde weg.
Veel personenauto’s hebben inmiddels ook vierwielaandrijving en de goede eigenschappen hiervan zijn ook zeer goed te voelen op glad of zelfs besneeuwd wegdek. Het systeem dat de vier wielen aandrijft vindt meer grip. Je rijdt makkelijker weg vanuit stilstand en hebt sneller de controle terug als het mis dreigt te gaan. De keerzijde hiervan, is dat bestuurders nogal eens de neiging hebben om zichzelf of de auto te overschatten; vierwielaandrijving maakt je niet onoverwinnelijk. Het is nog steeds zeer belangrijk om je rijgedrag aan te passen aan de omstandigheden, want ook een vierwielaangedreven auto kan behoorlijk last krijgen van gladheid.
Wat de beste aandrijving in de sneeuw ook is voor je auto, in winterse omstandigheden maakt de bestuurder als eerste het verschil. Iemand kan prima onderweg zijn met een achterwielaangedreven auto, als hij maar een aangepaste rijstijl hanteert. Winters wegdek vereist van bestuurders dat ze alert zijn, goed afstand bewaren en de snelheid aanpassen. Wie gewoon doorstoomt en vertrouwt op de vierwielaandrijving, zal vroeg of laat ervaren dat dit geen magisch vangnet is.
Daarnaast is het belangrijk dat je voldoende grip hebt om de kracht van de aandrijving ook op de weg te brengen. Daarbij helpt het als je winterbanden onder de auto hebt gemonteerd in het koude seizoen. En in veel wintersportlanden zijn ze verplicht. Vind de juiste winterband voor je in de Autoweek Winterbanden Vergelijker.
Ruitensproeier en ruitenwissers Een goede winterreiniger in de ruitensproeiervloeistof en...
Hoe prettig en behulpzaam deze rijhulpsystemen bij gladheid ook zijn, de voornaamste oorzaak...
Zelfs als er niet veel sneeuw valt, is het begin van het winterseizoen een goede gelegenheid...
In grauw winterweer kon je de auto wel elke dag wassen. Zodra je uit de wasstraat komt, bedekken...
In de koudere tijd kun je natuurlijk een ijskrabber gebruiken maar niet iedereen heeft daar...
Het recyclen van water in de wasstraat is een geavanceerde techniek die goed is voor het milieu....
Als vakanties in de bergen vaak synoniem zijn met verandering van omgeving en frisse lucht,...
Je airco is in de auto niet meer weg te denken. In de zomer zorgt hij voor frisse lucht. In...
We adviseren bij een wintersportreis met een auto met verbrandingsmotor vooral over het gebruik...
Antivries is een belangrijk product voor in de winter. Het zit in de ruitenwisservloeistof...
Na het krabben is niets zo frustrerend als het portier niet te kunnen openen. We geven hier...
Tijdens kouder weer zie je dat de accu’s minder presteren. Waarom presteert een accu in de...
Sneeuwkettingen zijn roestvrij stalen kettingen, die je om je banden legt. Eenmaal bevestigd,...
Het is een van de meest voorkomende problemen voor automobilisten in de winter; de auto start...
Een bevroren ruit is niets meer dan condens dat zich door de vorst vasthecht aan je auto....
Als het in de ochtend vriest, dan moet je de bevroren ruiten van je auto meestal schoonkrabben....
Met de winter voor de deur is het verstandig om je auto van winterbanden te voorzien. Deze...
Een van de belangrijkste redenen om winterbanden te nemen, is de kortere remweg. Op winters...
Winterbanden of goedgekeurde all-seasonbanden zijn ontwikkeld om meer grip te bieden op winters...
Het lijkt zo gemakkelijk om voor een auto een autohoes te gebruiken. In de winter beschermt...
In dit artikel kijken we dan ook voor een aantal populaire landen naar de maximum snelheden...
Als de temperatuur daalt, krijgen de auto’s het steeds moeilijker. Auto’s starten niet goed,...
Waarom gebruikt men strooizout op gladde wegen? We zijn er zo bekend mee, maar wat doet strooizout...
Iedereen die op een vroege winterochtend zijn auto heeft gestart, weet dat de motor het soms...
Slecht weer komt in het najaar (en in de winter) frequent voor en de temperaturen dalen sterk,...
Wie naar de wintersport gaat in een elektrische auto zal aan de nodige planning moeten doen,...
Wanneer de kou arriveert en het vertrek voor de wintersportvakantie aanstaande is, kost het...
Je hoort vaak dat een verbrandingsmotor niet meer voorzichtig op bedrijfstemperatuur hoeft...
De vorst, de rijp die zich 's nachts vormt of zelfs de hoge luchtvochtigheid in de ochtend,...
Met deze regels wil de Franse regering de veiligheid op de wegen vergroten maar ook risico’s...
Wat zijn de gevaren van gladheid? Het ligt voor de hand dat een glad wegdek veel meer kansen...
In de winter wordt je buiten geparkeerde auto direct geconfronteerd met alle ongewenste effecten...
Beslagen autoruiten zijn vooral in de herfst en winter een probleem, omdat koude lucht minder...
Welke maten dakkoffers zijn er? Natuurlijk komen dakkoffers in verschillende maten en welke...
Slecht weer en vooral gladheid maken het besturen van een auto soms een ware uitdaging. Daarom...
Als je moet krabben, kan het zijn dat het níet heeft gevroren. Autoruiten kunnen namelijk...
Bij vorst wil je de voorruit vrijhouden van ijs terwijl je bij felle zon de auto juist koel...
Wie zijn auto de hele winter buiten laat staan, stelt hem ook bloot aan de elementen. Vooral...
Een algemeen probleem bij het krabben met de ijskrabber is het kleinste restje vuil op de...
Laat winterbanden monteren Hoewel winterbanden niet verplicht zijn in Nederland, zijn ze dat...
De betekenis van een vignet verschilt per vignet en de zwaarte ervan verschilt weer per land....
Bij lage temperaturen in de winter kan de laadkabel wel eens vastvriezen. Dat is vervelend...
Of je nu met familie of vrienden bent, over de weg naar de bergen gaan vergt enige voorbereiding...
Naast een dichtgevroren voorruit, is het in de winter ook goed mogelijk dat je ruitenwissers...
In de koudere tijd wordt je auto op verschillende manieren belaagd en moet je regelmatig aan...
Met het koudere weer heeft de accu het zwaar en daardoor kan het wel eens gebeuren dat je...
Sneeuwkettingen zijn buitengewoon belangrijk voor mensen die met hun auto naar de wintersport...
Zowel sneeuwkettingen als sneeuwsokken bieden een manier om veilig te rijden op besneeuwde...
Als je op een koude dag de autoruiten hebt schoongemaakt kan het ook gebeuren dat de deuren...