Laadkabel en vorst, hoe voorkom je problemen?

Laadkabel sneeuw vorst ijs

Bij lage temperaturen in de winter kan de laadkabel wel eens vastvriezen. Dat is vervelend en het kost tijd. Waar moet je aan denken bij laadkabel en vorst?

Het fenomeen vastgevroren laadkabels is relatief nieuw. En het kan behoorlijk vervelend zijn. Hoe kun je zorgen dat de boel niet vastvriest en je toch snel weg kunt rijden? We geven een paar handige tips voor de laadkabel en vorst.

Stekker droog insteken

Het advies waarmee je een vastgevroren laadkabel goed kunt voorkomen is eenvoudig. Zorg dat de stekker er zo droog mogelijk in gaat. Goed droogwrijven en ook de openingen droogmaken, moet in principe genoeg zijn. Mocht de laadkabel dan toch nog vastvriezen, dan kun je dat simpelweg oplossen door voordat je weggaat de auto te verwarmen (dat kun je met je app meestal inschakelen). De warmere auto zorgt er dan voor dat de stekker los komt. En omdat je de auto verwarmt met de laadkabel erin, gebruik je daarvoor minder stroom uit je accu’s. 

Het is dus niet nodig om de stekker in te vetten met speciale goedjes. Bij het losmaken van een laadkabel op spanning moet je natuurlijk helemaal niet in de weer gaan met (warm) water. Ook een föhn kan in dat opzicht riskant zijn. Je kunt wel een warmwaterkruik op de aansluiting leggen, die kan voor het ontdooien zorgen.

Laadkabel en vorst vooral met stuifsneeuw

Eigenlijk is vooral stuifsneeuw een mogelijk probleem voor de laadkabel omdat het over al tussen waait, smelt en weer vast raakt. Probeer de auto beschut te parkeren, dat helpt meestal al veel. Dus wellicht toch met de neus naar voren als je tussen twee huizen staat en de stekker aan de voorkant inplugt. Dat is vaak beter beschut dan aan de straat.

Bij koud weer zeker laadkabel in de auto

Het accupakket heeft het tijdens het rijden ook zwaarder, daarover vind je een ander artikel met tips over de elektrische auto in koud weer. Je zult zien dat de actieradius afneemt. Zorg er daarom voor dat je de laadkabel in de auto meeneemt. De kans is namelijk groter dat je onderweg vaker moet laden. Het gebruiken van de verwarming alleen al vraagt soms tot 25% extra capaciteit van de accu. Het is wel zuur als je onderweg moet laden en je komt erachter dat je de kabel thuis hebt laten liggen!