Hoe kan het dat je moet krabben als het niet vriest?

ruitenwisser ijs

Als je moet krabben, kan het zijn dat het níet heeft gevroren. Autoruiten kunnen namelijk al bevriezen wanneer het nog enkele graden boven nul is. Je moet dan dus krabben als het niet vriest. Hoe kan dat?

Tijdens een rustige nacht met opklaringen koelt het aardoppervlak af en wordt ook de lucht afgekoeld. Dit gebeurt van onderaf. In heldere nachten met weinig wind kan het op 10 centimeter hoogte gemakkelijk vijf graden kouder worden dan op anderhalve meter hoogte (de officiële waarneemhoogte). En dan kan het zijn dat je moet krabben als het niet vriest. Hoe dat werkt, leggen we hieronder uit.

Krabben als het niet vriest - een raadsel?

Niet alleen het aardoppervlak verliest ‘s nachts warmte, maar ook auto’s. Deze koelen vaak sterker af dan de lucht eromheen. De ruit van de auto wordt kouder dan de lucht en begint de lucht erboven af te koelen. Koudere lucht kan minder vocht bevatten en daardoor ontstaan op een gegeven moment druppeltjes, waardoor de autoruit nat wordt. Als de ruit dan afkoelt tot onder nul bevriezen deze druppeltjes en vormt een ijslaagje, dus je moet krabben terwijl het niet vriest. En dan heb je de ijskrabber nodig om het zicht weer terug te krijgen. Of je kijkt naar deze tips om de ruit weer schoon te krijgen.

Flinke vorst zonder ijs op je ruit

Er kan dus ijs op de autoruit ontstaan als het op gewone waarneemhoogte niet vriest. Het kan ook zijn dat de ruiten niet altijd gekrabd hoeven te worden als het vriest. Als de lucht heel droog is kan het flink vriezen zonder dat er ijs op de autoruiten ontstaat. Er is dan simpelweg geen vocht om ijs van te maken. Ook als het vriest terwijl het bewolkt is valt de ijsvorming vaak heel erg mee, omdat de autoruit dan niet of nauwelijks kouder wordt dan de lucht erboven. Wil je dat voorkomen? Gebruik dan een voorruitscherm.

Let op ijs aan binnenzijde ruit

Als de auto zelf koud is, dan kan door het vocht ook ijs aan de binnenkant van de auto ontstaan. Herken je dat? Net gekrabd, je start de auto en rijdt weg. Dan zit de binnenkant van de ruit vol met ijs. Dan zie je weer niets. Er zit niets anders op dan de binnenkant van de ruit schoon te maken. Handiger is te voorkomen dat een vetlaagje aan de binnenzijde van de ruit ontstaat. Bijvoorbeeld door de ruit regelmatig met een anticondensdoekje af te nemen.