Pitstop in je garage: zelf je wielen wisselen

Gereedschap voor wisselen wielen wielenwissel

Zelf je wielen wisselen is een manier om een hoop geld te besparen. En het is eenvoudiger dan je denkt. Wij laten zien waar je op moet letten.

Twee keer per jaar moet het weer gebeuren: het wisselen van de wielen. Dat is echter nog best een prijzige grap, een bandenhandel rekent hier een bedrag voor dat tussen de 50 en 130 euro ligt. Dat is ook afhankelijk of ze de banden op dezelfde velg moeten zetten. Als je enigszins handig bent, kun je zelf je wielen wisselen en zo geld in je zak houden.

Van onze partner
Handgereedschap voor auto-onderhoud
Uitgebreide collectie handgereedschap vind je bij Winparts.nl variërend van dopsleutels, ratelsleutes, steeksleutels, bits en veel meer. Je bestelt het gemakkelijk online

Houd rekening met de plek

Daarbij moet je echter wel rekening houden met een aantal zaken – en dat begint met het kiezen van de plek waar je het wisselen gaat uitvoeren. Kies een plek die niet direct naast de straat ligt, met een egale ondergrond, bij voorkeur beton of asfalt. 

Plan vervolgens genoeg tijd in voor een bandenwissel. Haast kan gevaarlijke situaties opleveren. Volg bij het verwisselen de aanwijzingen in het instructieboekje. Hier staat ook met welk koppel je de bouten moet vastdraaien. Bij de meeste modellen is dit 120 Nm. Bij de Mercedes-Benz C-klasse die we voor deze test hebben gebruikt, is dat 130 Nm. Als je van stalen wielen overstapt naar lichtmetalen wielen, moet je de lengte van de bouten in de gaten houden. Bij lichtmetalen wielen zijn die vaak langer. Als je hier de bouten van de stalen wielen in draait, draaien die maar vast in een deel van de wielnaaf, met alle risico’s van dien. 

Maak een proefrit over provinciale weg

Maak na het wisselen een wat langere proefrit die ook een stukje provinciale weg omvat. Als er vibraties optreden in het stuur of bij het remmen, is het absoluut zaak om alsnog naar de garage of het bandencentrum te gaan. Vaak zijn dat soort trillingen het gevolg van een balanceergewichten die van een wiel zijn gevallen, maar ze kunnen ook andere oorzaken hebben. Dan moet je de wielen laten checken op de uitlijnmachine. Belangrijk: controleer na 50 kilometer rijden of de bouten nog vastzitten met een draaimomentsleutel.

Met deze stappen kun je zelf je wielen wisselen

  1. Gereedschap. Voor het wisselen van de wielen heb je een kruissleutel, een krik en een draaimomentsleutel nodig.
  2. Parkeerrem. Zet de auto op de handrem (of, bij een automaat, op de parkeerrem) om te voorkomen dat hij wegrolt. De ondergrond moet egaal en stevig zijn.
  3. Bouten. Zijn de bouten te stevig vastgedraaid of zijn ze lange tijd niet losgedraaid? Dan kun je ze vaak alleen met een stevige trap tegen de kruissleutel loskrijgen.
  4. Krik. Beschik je niet over de originele krik van de auto, dan is het zaak om een stabiele ondergrond voor de krik te zoeken.
  5. Wiel loshalen. Schroef de bouten nu volledig los. Let op, het wiel kan naar je toe vallen bij het loshalen.
  6. Vastschroeven. Schroef de bouten eerst voor een deel vast met de kruissleutel en vervolgens met het voorschreven koppel met een draaimomentsleutel.
Van onze partner
Remmen check: even afspraak maken
Bij de vestigingen van Kwik-Fit maak je gemakkelijk een afspraak om je remmen te checken. Als het nodig is kunnen we de remblokken of remschijven vervangen.

Let bij het wisselen van de wielen op deze punten

  1. Bandencontrole. Bij het gedemonteerde wiel kun je de flanken aan de binnenzijde en het loopvlak goed controleren op eventuele beschadigingen.
  2. Profiel. Een uitsparing in het loopvlak van de band geeft de wettelijk voorgeschreven minimale profieldiepte van 1,6 millimeter weer. Bij zomerbanden is het echter voor je eigen veiligheid raadzaam om een minimale diepte van 3 millimeter te hanteren. Dat moet je op verschillende plaatsen op de band checken.
  3. De leeftijd van de band. Die vind je in de DOT-code aan de zijkant van de band. Na uiterlijk acht tot tien jaar is het zaak om de banden te laten vervangen.
  4. Wielophanging. Zit de remleiding in de houder? Is de schokdemper uitgedroogd?
  5. Remblokken. In dit geval hebben de remblokken nog een dikte van vijf millimeter. Als vuistregel voor het vervangen geldt een dikte van drie millimeter.
  6. Wielnaaf. Als het wiel niet strak tegen de wielnaaf zit, krijg je een onbalans. Maak het oppervlak vrij van vuil en roestaanslag.

Heb je nieuwe banden nodig? Bestel ze dan gemakkelijk via de AutoWeek Autobanden Prijsvergelijker voor een goede deal.

Dit gereedschap moet je bij de hand hebben

Gereedschap dat je nodig hebt voor een eenvoudige wielenwissel

  • Draaimomentsleutel
  • Slagmoersleutel
  • Krik
  • Velgenreiniger