Hoe kun je zelf banden wisselen?

Bandenwissel lekker band winterband zomerband

Laten we het antwoord kort geven: je kunt best zelf banden wisselen als het om het hele wiel gaat. Het is zelfs redelijk eenvoudig en je bespaart er nog best wat geld mee. AutoWeek geeft tips.

Twee keer per jaar moet het weer gebeuren: het wisselen van de wielen. Dat is echter nog best een prijzige grap, een bandenhandel rekent hier een bedrag voor van enkele tientjes. Mensen die enigszins handig zijn, kunnen ook zelf banden wisselen en zo hun geld in hun zak houden.

Rustige en egale ondergrond en tijd

Net als bij elke klus moet je hier ook met wat voorbereiding rekening houden bij het zelf banden wisselen. Denk als eerste aan het kiezen van de plek waar je de bandenwissel gaat uitvoeren. Dat is bij voorkeur een plek die niet direct naast de straat ligt en met een egale ondergrond, het liefste beton of asfalt. Plan vervolgens genoeg tijd in voor een bandenwissel, haast kan gevaarlijke situaties opleveren. Volg bij het verwisselen de aanwijzingen in het instructieboekje, hier staat ook met welk koppel je de bouten moet vastdraaien. 

Stalen of lichtmetalen wielen

Als je van stalen wielen overstapt naar lichtmetalen wielen, moet je de lengte van de bouten in de gaten houden. Bij lichtmetalen wielen zijn die vaak langer. Als je hier de bouten van de stalen wielen in draait, draaien die maar vast in een deel van de wielnaaf, met alle risico’s van dien. Maak na het wisselen een wat langere proefrit die ook een stukje provinciale weg omvat. Als er vibraties optreden in het stuur of bij het remmen, is het absoluut zaak om alsnog naar de garage of het bandencentrum te gaan. Vaak zijn dat soort trillingen het gevolg van een balanceergewichten die van een wiel zijn gevallen, maar ze kunnen ook andere oorzaken hebben. Dan is het zaak om de wielen te laten checken op de uitlijnmachine. Belangrijk: controleer na 50 kilometer rijden of de bouten nog vastzitten met een draaimomentsleutel.

Zo vervang je de wielen

1. Gereedschap

Ga je zelf banden wisselen? Dan heb je een kruissleutel, een krik en een draaimomentsleutel nodig.

2. Parkeerrem

Zet de auto op de handrem om te voorkomen dat hij wegrolt. Een auto met automaat zet je in de parkeerstand. De ondergrond moet egaal en stevig zijn.

3. Bouten

Zijn de bouten te stevig vastgedraaid of zijn ze lange tijd niet losgedraaid? Geef er dan een stevige trap tegen. Dat helpt vaak (als enige). 

4. Krik

Bij veel auto’s wordt een krik meegeleverd. Beschik je niet over de originele krik van de auto, dan kun je die op verschillende plaatsen bestellen. Let er in ieder geval op om een stabiele ondergrond voor de krik te zoeken. 

5. Wiel loshalen

Schroef de bouten volledig los. Let op, het wiel kan naar je toe vallen bij het loshalen.

6. Vastschroeven

Schroef de bouten eerst voor een deel vast met de kruissleutel en vervolgens met het voorgeschreven koppel met een draaimomentsleutel.

Van onze partner
Handgereedschap voor auto-onderhoud
Uitgebreide collectie handgereedschap vind je bij Winparts.nl variërend van dopsleutels, ratelsleutes, steeksleutels, bits en veel meer. Je bestelt het gemakkelijk online

Hier moet je op letten bij zelf banden wisselen

Als het wiel er toch af is, kun je ook een aantal andere punten eenvoudig nakijken en eventueel schoonmaken of verbeteren. In een enkel geval is het handig om (toch) een bezoek aan de garage in te plannen, als er grotere zaken moeten worden vervangen of aangepast.

1. Bandencontrole

Bij het gedemonteerde wiel kun je de flanken aan de binnenzijde en het loopvlak goed controleren op eventuele beschadigingen.

2. Profiel

Een verhoging in de groeven geeft de wettelijk voorgeschreven minimale profieldiepte van 1,6 millimeter weer. Bij zomerbanden adviseren we je voor je eigen veiligheid om een minimale diepte van 3 millimeter te hanteren. Is een band (een heel eind) versleten? Dan kun je die beter nu ook vervangen. Als je een scherpe prijs wil hebben, kijk dan in de Autoweek Banden Prijsvergelijker.

3. De leeftijd van de band

Op de band staat een indicatie van de productieweek. Na uiterlijk acht tot tien jaar is het zaak om de banden te laten vervangen. Is de band ouder dan zes jaar, laat hem dan door de garage of bandenspecialist controleren.

4. Wielophanging

Zit de remleiding in de houder? Is de schokdemper uitgedroogd?

5. Remblokken

Kijk of de remblokken nog goed zijn. Als vuistregel voor het vervangen geldt een dikte van drie millimeter.

6. Wielnaaf

Het wiel moet strak tegen de wielnaaf zitten, anders krijg je een onbalans. Maak het oppervlak vrij van vuil en roestaanslag. Dat kun je met een staalborstel doen.