
Hoeveel profiel moet een band hebben?
Een zomerband moet volgens de wet minimaal 1,6 mm profiel hebben. Autobanden hebben daarvoor...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Zeker in de herfst en winter is een goed contact met het wegdek belangrijker dan ooit. In dit artikel belichten we de invloed van autobanden op de remweg.
Versleten banden en gladde wegen vormen een gevaarlijke combinatie. De auto vliegt eerder uit de bocht en de remweg wordt langer. Toch zijn er meer factoren dan de profieldiepte die bepalen hoe goed of slecht een band onder herfstige en winterse omstandigheden presteert. Wat is eigenlijk de invloed van autobanden op de remweg?
In het zwarte rubber gaat een heleboel kennis schuil. Verschillende lagen staal-en textielkoord, een rubberlaag ter afdichting en staaldraden in het karkas geven de band stabiliteit en dragen daarmee bij aan een korte remweg. Dat maakt het des te verbazingwekkender hoeveel automobilisten met oude en versleten banden rondrijden. De wetgever acht een profieldiepte van minimaal 1,6 mm voldoende, maar dat is eigenlijk gekkenwerk. Wij adviseren voor zomerbanden minstens drie en voor winterbanden minimaal vier millimeter. Daarmee kun je thuiskomen!
Volgens de wet is het toegestaan om banden van verschillende merken onder de auto te hebben – zelfs met uiteenlopende profieldieptes en totaal afwijkende loopvlakken. Maar voor de remweg en de rijeigenschappen van uw auto is het funest. Door zo’n bonte rubber mix kunnen de loopvlakken en vertragingswaarden van de banden onderling namelijk sterk uiteenlopen. Dit zorgt ervoor dat de in de wielen ingebouwde sensoren geen nauwkeurige informatie aan de elektronica kunnen doorgeven. Systemen als ABS en ESP worden vervolgens niet meer op juiste wijze aangestuurd en werken niet optimaal.
De inkepingen in het loopvlak van een band zijn niet meer dan waterkanalen. Ze hebben tot taak om op een natte weg het water zo snel mogelijk van het loopvlak af te voeren. Zonder profiel of bij onvoldoende profieldiepte zou er een waterfilm tussen de banden en het wegdek komen (aquaplaning). De auto verliest dan het wegcontact, met als gevolg dat zowel stuur-als remkrachten niet meer worden doorgegeven. Gevolg: de auto vliegt uit de bocht of heeft langer nodig om tot stilstand te komen.
Op droge racecircuits geldt dat een band zo breed mogelijk moet zijn en over zo min mogelijk profiel moet beschikken. Zo is het contactvlak van de band namelijk het grootst en de profielblokken het meest stabiel en daarmee zijn de grootste krachten op de weg over te brengen. Daarom rijden raceauto’s bij droog weer op slicks. Op een natte weg wordt het een ander verhaal. Om dán contact met de weg te krijgen, moet het water door de profielkanalen zijdelings worden afgevoerd. De invloed van autobanden op de remweg is gewoonweg erg groot. Als een band heel breed is, gebeurt dat vooral bij diepe plassen niet meer optimaal – de band verliest het wegcontact en de remweg wordt langer.
De leeftijd van een band speelt een belangrijke rol, want niet alleen het profiel van een band is aan slijtage onderhevig. Ozon en zonlicht zorgen er ook voor dat de rubbercompound in de loop van de tijd veroudert. Dit effect is overigens bij langere statijd, bijvoorbeeld in het geval van caravans, nog groter dan bij banden die dagelijks belast worden. Door de weersinvloeden wordt het rubber steeds harder en bovendien poreus. Dat heeft een nadelig effect op de zijwaartse grip en op de remweg van een band.
De leeftijd van een band is heel makkelijk na te gaan aan de hand van het DOT-nummer op de rand van de band. De eerste twee getallen geven de productieweek aan, de twee volgende het productiejaar.
Voor maximale veiligheid dient een band niet ouder te zijn dan zes jaar.
De wettelijk voorgeschreven profieldiepte van 1,6 millimeter geldt voor het complete loopvlak van de band. Dat is echt het absolute minimum en we adviseren om al eerder de banden te vervangen. Zeker bij 2 mm profieldiepte en liever nog als er nog 3 mm rubber op de band zit. Er wordt gemeten in de hoofdprofielkanalen van het loopvlak. Die bevinden zich op ongeveer drie centimeter afstand van de flank, lopen meestal ononderbroken rondom de band en zijn voorzien van streepjes die de minimale profieldiepte aangeven. De over het algemeen sterker afgesleten schouders zijn bij de meting niet doorslaggevend. Wie rondrijdt met vier versleten banden riskeert een boete van € 300. Een profieldieptemeter is veel goedkoper!
Op besneeuwde wegen is de invloed van autobanden op de remweg erg duidelijk, dan remt een winterband stukken beter. Naast de rubbermix zorgen de kleine inkepingen in de profielblokken daarvoor. Die bijten zich vast in de sneeuw en zorgen daarmee voor een goede tractie en remcapaciteiten. Op nat en droog wegdek is het een heel ander verhaal: zelfs bij lage temperaturen doet de zomerband het onder die omstandigheden in de regel beter. Dat komt vooral door de stabielere profielblokken. Belangrijk: sneeuwkettingen zorgen in winterse omstandigheden alleen in combinatie met winterbanden voor goede rijeigenschappen. Wie kettingen om zomerbanden legt, haalt niet eens het gripniveau van een normale winterband.
De moderne vierseizoenenband, ook wel all season band is uitgegroeid tot een echt allroundtalent. Zelfs in de sneeuw kunnen ze tegenwoordig aardig meekomen met echte winterbanden en vormen zodoende een serieus alternatief.
Een zomerband moet volgens de wet minimaal 1,6 mm profiel hebben. Autobanden hebben daarvoor...
Je hebt een mooie auto en zou graag een andere maat wielen of banden monteren. Bijvoorbeeld...
Bij de zaagtandslijtage van banden voel je vooral bij de wielen die niet zijn aangedreven...
Hoe vaak gebeurt het je dat je denkt ‘Bij het tanken moet ik ook gelijk even de bandenspanning...
Wanneer de dagelijkse gezinsauto toe is aan nieuwe banden, doet menigeen alsof het gaat om...
Hoe oud je banden zijn is aangegeven met een code van vier cijfers die het weeknummer en jaartal...
Laten we met de deur in huis vallen: je kunt winterband op dezelfde velg monteren als de zomerbanden....
Twee keer per jaar moet het weer gebeuren: het wisselen van de wielen. Dat is echter nog best...
In principe moeten alle wielen altijd mooi in balans zijn. Dat betekent dat ze mooi ronddraaien,...
Het lijkt zo eenvoudig, nieuwe banden kopen. Je kunt natuurlijk naar jouw garage of bandenspecialist...
Banden voor een caravan worden vaak zwaarder belast. Behalve het gewicht van de caravan zelf...
Voor de meeste mensen is het duidelijk: de banden zijn versleten als de minimum profieldiepte...
Wat maakt een band de beste all-seasonband ofwel vierseizoenenband? Daarvoor hebben de experts...
Wat maakt een band de beste winterband? Daarvoor hebben de experts van AutoWeek een lijst...
Het recyclen van gebruikte banden door ze te vernieuwen is een veelgebruikte techniek. De...
Bij elektrische auto’s is het belangrijk dat eventuele weerstanden worden verminderd. Bij...
Wat maakt een band de beste zomerband? Daarvoor hebben de experts van AutoWeek een lijst criteria...
Brandstof is een grote kostenpost voor veel automobilisten Je wil die natuurlijk zo laag houden....
Het is een term die je bij velgen tegenkomt. Op zich heb je er als leek weinig mee te doen...
Je raadt het eigenlijk al: de all-seasonband is ontwikkeld voor vier seizoenen. Je kunt de...
Waarom richten de actievoerders zich op SUV-banden? Ze vinden deze voertuigen te vervuilend...
Het is vrijwel iedereen wel eens overkomen. Een scherp element op de weg prikt je band lek:...
Autobanden zijn de enige schakel tussen jou en de weg. Ze zijn dus van het allergrootste belang....
Banden zijn voornamelijk zwart omdat er tijdens de fabricage carbonblack aan het rubbermengsel...
Zoals je al vermoedt, zijn versterkte C-banden (ook wel versterkte transportbanden) geschikt...
Voor auto’s is de grip een belangrijk gegeven. Daarom is het vaak verstandig voor winterbanden...
Een lekke band is altijd vervelend, maar helemaal als er nog genoeg profiel op zit. Een nieuwe...
AutoWeek heeft met de bandentesten natuurlijk een grote expertise opgebouwd op dit gebied....
Het is eind mei, de zon schijnt en de boordcomputer van onze Range Rover Sport geeft een aangename...
De banden hebben een grote invloed op het weggedrag van een auto. En daarmee ook op de veiligheid....
Tot enkele tientallen jaren geleden had iedere auto gewoon een reservewiel: dat was een volwaardig...
Het EU-bandenlabel geeft drie belangrijke prestatiekenmerken van een band aan: de rolweerstand...
Winterbanden hebben een zachter rubber en beschikken over een duidelijker profiel dan zomerbanden....
Na de koude winter is het heerlijk om de lente weer aan te voelen komen. Goed nieuws, dus...
Het conceptmodel van de band van de toekomst, de Michelin Vision, is wiel en band tegelijk....
In de jacht om gewicht te (en kosten) besparen worden op auto’s soms runflat banden gemonteerd....
Bij het rijden over het spijkerbed steken vier spijkers achter elkaar door het loopvlak van...
Op de wang van een band staat een serie cijfers die op het oog mysterieus overkomt. AutoWeek...
Winterbanden zijn speciaal ontwikkeld om meer grip te bieden op nat en glad wegdek. Om dit...
In moderne auto's moeten bijna alle schroefverbindingen worden aangedraaid met een door de...
Voordat je de band oppompt, moet je de bandenspanning controleren. De bandenspanning verschilt...
Er is een aantal redenen dat je van de banden wilt wisselen. Het wisselen van je autobanden...
Zuinigheid is niet altijd een goede eigenschap, zoals onze bandentesten vaak laten zien. Maar:...
De kans dat je een lekke band krijgt is tegenwoordig niet zo heel erg groot maar uitsluiten...
Voor sportieve auto’s zijn goed gevulde wielkasten een pré. Los daarvan zorgen bredere banden...
Zomerbanden hebben een hardere soort rubber dan winterbanden. Daardoor hebben ze op droog...
Bij een auto die op twee wielen wordt aangedreven worden meestal de banden op de vooras op een ander moment vervangen dan op de achteras. Immers, de aangedreven banden slijten het snelste. Op de vooras...
In het najaar, eind oktober - begin november, wisselen veel mensen de zomerbanden voor de...
Twee keer per jaar moet het weer gebeuren: het wisselen van de wielen. Dat is echter nog best...
Je ziet het vaker: banden die worden gevuld met stikstof. Het zijn allebei manieren om de...
Het is vervelend als je een lekke band krijgt. Daarom hebben alle auto’s een hulpmiddel om...
Autobanden kunnen lang meegaan maar uiteindelijk is het einde nabij. Hoe zie je dat de banden...
We hebben het hier over winterbanden opslaan maar eigenlijk gaat het ook over zomerbanden...
De banden onder een auto lijken vanzelfsprekend. Je kunt er veel vragen over hebben! De redactie...
Op een autoband kun je veel aflezen, zoals natuurlijk de bandenmaat, maar ook het draagvermogen...
AutoWeek test regelmatig de nieuwste zomerbanden, winterbanden en vierseizoenbanden. De testresultaten...
Wat is het voordeel van rijden op winterbanden? Winterbanden kunnen onder winterse omstandigheden...
We vermelden bij bijna elke band het Europese bandenlabel. Wat zegt dit over de band?
Vrijwel iedere automobilist weet in welk merk auto hij of zij rijdt, maar het merk van de...
Regen is een zegen, tenminste: voor de landbouw. Maar voor automobilisten is het eerder een...
Met de AutoWeek Banden Prijsvergelijker kun je duizenden banden direct bij tientallen aanbieders...