
Hoeveel profiel moet een band hebben?
Aan het profiel kun je zien of een band versleten is en vervangen moet worden. Hoeveel profiel...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Zeker in de herfst en winter is een goed contact met het wegdek belangrijker dan ooit. In dit artikel belichten we de invloed van autobanden op de remweg.
Versleten banden en gladde wegen vormen een gevaarlijke combinatie. De auto vliegt eerder uit de bocht en de remweg wordt langer. Toch zijn er meer factoren dan de profieldiepte die bepalen hoe goed of slecht een band onder herfstige en winterse omstandigheden presteert. Wat is eigenlijk de invloed van autobanden op de remweg?
In het zwarte rubber gaat een heleboel kennis schuil. Verschillende lagen staal-en textielkoord, een rubberlaag ter afdichting en staaldraden in het karkas geven de band stabiliteit en dragen daarmee bij aan een korte remweg. Dat maakt het des te verbazingwekkender hoeveel automobilisten met oude en versleten banden rondrijden. De wetgever acht een profieldiepte van minimaal 1,6 mm voldoende, maar dat is eigenlijk gekkenwerk. Wij adviseren voor zomerbanden minstens drie en voor winterbanden minimaal vier millimeter. Daarmee kun je thuiskomen!
Volgens de wet is het toegestaan om banden van verschillende merken onder de auto te hebben – zelfs met uiteenlopende profieldieptes en totaal afwijkende loopvlakken. Maar voor de remweg en de rijeigenschappen van uw auto is het funest. Door zo’n bonte rubber mix kunnen de loopvlakken en vertragingswaarden van de banden onderling namelijk sterk uiteenlopen. Dit zorgt ervoor dat de in de wielen ingebouwde sensoren geen nauwkeurige informatie aan de elektronica kunnen doorgeven. Systemen als ABS en ESP worden vervolgens niet meer op juiste wijze aangestuurd en werken niet optimaal.
De inkepingen in het loopvlak van een band zijn niet meer dan waterkanalen. Ze hebben tot taak om op een natte weg het water zo snel mogelijk van het loopvlak af te voeren. Zonder profiel of bij onvoldoende profieldiepte zou er een waterfilm tussen de banden en het wegdek komen (aquaplaning). De auto verliest dan het wegcontact, met als gevolg dat zowel stuur-als remkrachten niet meer worden doorgegeven. Gevolg: de auto vliegt uit de bocht of heeft langer nodig om tot stilstand te komen.
Op droge racecircuits geldt dat een band zo breed mogelijk moet zijn en over zo min mogelijk profiel moet beschikken. Zo is het contactvlak van de band namelijk het grootst en de profielblokken het meest stabiel en daarmee zijn de grootste krachten op de weg over te brengen. Daarom rijden raceauto’s bij droog weer op slicks. Op een natte weg wordt het een ander verhaal. Om dán contact met de weg te krijgen, moet het water door de profielkanalen zijdelings worden afgevoerd. De invloed van autobanden op de remweg is gewoonweg erg groot. Als een band heel breed is, gebeurt dat vooral bij diepe plassen niet meer optimaal – de band verliest het wegcontact en de remweg wordt langer.
De leeftijd van een band speelt een belangrijke rol, want niet alleen het profiel van een band is aan slijtage onderhevig. Ozon en zonlicht zorgen er ook voor dat de rubbercompound in de loop van de tijd veroudert. Dit effect is overigens bij langere statijd, bijvoorbeeld in het geval van caravans, nog groter dan bij banden die dagelijks belast worden. Door de weersinvloeden wordt het rubber steeds harder en bovendien poreus. Dat heeft een nadelig effect op de zijwaartse grip en op de remweg van een band.
De leeftijd van een band is heel makkelijk na te gaan aan de hand van het DOT-nummer op de rand van de band. De eerste twee getallen geven de productieweek aan, de twee volgende het productiejaar.
Voor maximale veiligheid dient een band niet ouder te zijn dan zes jaar.
De wettelijk voorgeschreven profieldiepte van 1,6 millimeter geldt voor het complete loopvlak van de band. Dat is echt het absolute minimum en we adviseren om al eerder de banden te vervangen. Zeker bij 2 mm profieldiepte en liever nog als er nog 3 mm rubber op de band zit. Er wordt gemeten in de hoofdprofielkanalen van het loopvlak. Die bevinden zich op ongeveer drie centimeter afstand van de flank, lopen meestal ononderbroken rondom de band en zijn voorzien van streepjes die de minimale profieldiepte aangeven. De over het algemeen sterker afgesleten schouders zijn bij de meting niet doorslaggevend. Wie rondrijdt met vier versleten banden riskeert een boete van € 300.
Op besneeuwde wegen is de invloed van autobanden op de remweg erg duidelijk, dan remt een winterband stukken beter. Naast de rubbermix zorgen de kleine inkepingen in de profielblokken daarvoor. Die bijten zich vast in de sneeuw en zorgen daarmee voor een goede tractie en remcapaciteiten. Op nat en droog wegdek is het een heel ander verhaal: zelfs bij lage temperaturen doet de zomerband het onder die omstandigheden in de regel beter. Dat komt vooral door de stabielere profielblokken. Belangrijk: sneeuwkettingen zorgen in winterse omstandigheden alleen in combinatie met winterbanden voor goede rijeigenschappen. Wie kettingen om zomerbanden legt, haalt niet eens het gripniveau van een normale winterband.
De moderne vierseizoenenband, ook wel all season band is uitgegroeid tot een echt allroundtalent. Zelfs in de sneeuw kunnen ze tegenwoordig aardig meekomen met echte winterbanden en vormen zodoende een serieus alternatief.
Aan het profiel kun je zien of een band versleten is en vervangen moet worden. Hoeveel profiel...
Je hebt een mooie auto en zou graag een andere maat wielen of banden monteren. Bijvoorbeeld...
Je zou eigenlijk iedere maand de spanning van je auto moeten meten om zeker te zijn dat die...
Een band wordt ouder en de conditie ervan gaat achteruit. Dat gebeurt door het rijden maar...
Vroeger zag je het erg vaak: in de winter werden de winterbanden op stalen wielen gemonteerd...
Laten we het antwoord kort geven: je kunt best zelf banden wisselen als het om het hele wiel...
Het lijkt zo eenvoudig, nieuwe banden kopen. Je kunt natuurlijk naar jouw garage of bandenspecialist...
Banden voor een caravan of aanhanger lijken nog meer dan voor auto een noodzakelijk kwaad....
Een autoband vraagt weinig aandacht maar op een gegeven moment is het einde in zicht. Dan is...
Banden zijn voor veel mensen het zwarte rubber dat nu eenmaal onder de auto moet zitten om...
Banden zijn voor veel mensen het zwarte rubber dat nu eenmaal onder de auto moet zitten om...
Het recyclen van gebruikte banden door ze te vernieuwen is een veelgebruikte techniek. De coverbanden...
Bij elektrische auto’s is het belangrijk dat eventuele weerstanden worden verminderd. Bij steeds...
Banden zijn voor veel mensen het zwarte rubber dat nu eenmaal onder de auto moet zitten om...
Heb je wel eens stilgestaan bij de invloed van de bandenspanning op het brandstofverbruik van...
Het is een term die je bij velgen tegenkomt. Op zich heb je er als leek weinig mee te doen...
Je hebt zomerbanden en er zijn winterbanden. Die hebben elk hun voordelen. Het nadeel is dat...
Banden moeten regelmatig worden gecontroleerd en vervangen. Wat zijn de risico's van rijden...
Ben je op zoek naar goedkope banden? Dan kun je al snel uitkomen bij rubber dat in China is...
De banden hebben een grote invloed op het weggedrag van een auto. En daarmee ook op de veiligheid....
Een lekke band is niet leuk, je wilt gewoon verder komen. Daarom hebben veel auto’s een reservewiel....
Twee keer per jaar wisselen veel mensen de banden van hun auto. In het najaar komen de winterbanden...
De zonnige dagen komen snel weer terug. Kunnen we eindelijk de zomerbanden monteren? AutoWeek...
De autoband kan in de toekomst nooit lek raken. De band van de toekomst maakt een extra set...
In de jacht om gewicht te (en kosten) besparen worden op auto’s soms runflat banden gemonteerd....
Op de wang van een band staat een serie cijfers die op het oog mysterieus overkomt. AutoWeek...
In de koude maanden kun je voor het dilemma komen te staan of je winterbanden gaat monteren...
Als je winterbanden hebt, dan moet je twee keer per jaar tijd inruimen om de banden te wisselen...
De kans dat je een lekke band krijgt is tegenwoordig niet zo heel erg groot maar uitsluiten...
Twee keer per jaar wisselen veel mensen de banden van hun auto. In het najaar komen de winterbanden...
Er zijn steeds meer auto’s met aandrijving op alle wielen, meestal aangeduid met 4WD. Je hebt...
In het najaar, eind oktober - begin november, wisselen veel mensen de zomerbanden voor de winterbanden....
Je ziet het vaker: banden die worden gevuld met stikstof. Het zijn allebei manieren om de band...
Het is vervelend als je een lekke band krijgt. Daarom hebben alle auto’s een hulpmiddel om...
Autobanden kunnen lang meegaan maar uiteindelijk is het einde nabij. Hoe zie je dat de banden...
Als je elk seizoen van band wisselt, dan wil je de banden ook goed op kunnen slaan. Dat kun...
De meest gestelde vragen over autobanden beantwoord door de redactie van AutoWeek.
Op een autoband kun je veel aflezen, zoals natuurlijk de bandenmaat, maar ook het draagvermogen...
AutoWeek test regelmatig de nieuwste zomerbanden, winterbanden en vierseizoenbanden. De testresultaten...
We beantwoorden hier veelgestelde vragen over winterbanden en sneeuwkettingen. En we geven...
We vermelden bij bijna elke band het Europese bandenlabel. Wat zegt dit over de band?
De foto hierboven laat er geen twijfel over bestaan: hier ontbreekt het aan lucht. Maar heeft...
Een hoge snelheid en veel water op de weg: als de banden van je auto dan het contact met het...
Met de AutoWeek Banden Prijsvergelijker kun je duizenden banden direct bij tientallen aanbieders...