
Hoeveel profiel moet een band hebben?
Aan het profiel kun je zien of een band versleten is en vervangen moet worden. Hoeveel profiel...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Een hoge snelheid en veel water op de weg: als de banden van je auto dan het contact met het wegdek verliezen, sta je zomaar ineens achterstevoren! Op deze pagina gaan we in op de vraag 'wat is aquaplaning' en wat je eraan kunt doen om dit verschijnsel te voorkomen.
Regen is een zegen, tenminste: voor de landbouw. Maar voor automobilisten is het eerder een vloek. Bijvoorbeeld vanwege de constant zwiepende ruitenwissers voor je neus en het slechte zicht op de weg. Het grootste gevaar wordt gevormd door ’t water op het wegdek; als je als bestuurder niet tijdig je snelheid aanpast, verliezen de banden het contact met de weg. Op een gegeven moment glijd je meer óver de waterfilm op het asfalt dan dat je er doorheen rijdt: een duidelijk geval van aquaplaning. Op zo’n moment ben je de controle over je auto kwijt, een levensgevaarlijke situatie.
Het komt erop neer dat het bandenprofiel niet meer in staat is om het vele water over het loopvlak af te voeren. In feite gedraagt het profiel zich op dat moment als een kanalenstelsel dat door een vloedgolf wordt overspoeld. Het water vormt een laag onder de banden en de grip op de weg gaat verloren. Stuur-en rembewegingen worden dan niet meer doorgegeven.
Bij welke snelheid een band het wegcontact verliest, is uiteraard afhankelijk van de band zelf. Op dit punt zijn er grote onderlinge verschillen die bij onze bandentests zwaar worden beoordeeld. Vanaf welke snelheid banden gaan aquaplanen, wordt bepaald door de profieldiepte en de hoeveelheid water op de weg. Een simpele vuistregel: hoe meer water op de weg, hoe geringer het restprofiel in de banden, des te sneller het wegcontact verloren gaat. Het wettelijke voorschrift dat het profiel minimaal 1,6 millimeter diep moet zijn, schiet in feite behoorlijk tekort. Want er is weinig voor nodig om de ondiepe kanalen in een versleten profiel te laten overlopen. Doorrijden totdat de wettelijke profielgrens is bereikt, is dus onverstandig. Als tijdens het rijden op een nat wegdek de afrolgeluiden en de stuurkrachten van de auto waarneembaar veranderen, neem dan gas terug. Zie ook de andere tips op deze pagina’s.
Bij aquaplaning op een rechte weg reageert de auto niet meer op stuurbewegingen en remmen is nog maar beperkt mogelijk. Als een auto in een bocht het wegcontact verliest, glij je naar de buitenkant van de bocht, zonder dat je kunt tegensturen. Aquaplaning is te voorkomen door op een natte weg de snelheid te verlagen en bij winterbanden erop te letten dat de profieldiepteminimaal vier millimeter is. En bij zomerbanden mag je gerust 3 mm aanhouden. Daarnaast helpt een goede bandenspanning: als er meer lucht in de banden zit, dan is het contactoppervlak, dat de massa van de auto draagt, met de weg kleiner. Het water wordt dan beter afgevoerd. En dat helpt grip te houden.
In ’t algemeen geldt dat vooral op wegen waar het regenwater niet snel genoeg kan weglopen, gevaar voor aquaplaning optreedt. Dat kan aan geografische omstandigheden liggen, bijvoorbeeld als de weg ’t laagste punt in de omgeving is. Ook kan het een bocht zijn waarvan de zijkanten onvoldoende aflopen. Maar ook beschadigd asfalt met diepe oneffenheden of spoorvorming door vrachtverkeer vormen een risico. Op wegen met veel bomen in de buurt is het eveneens oppassen. Of als er geen goede waterafvoer langs de weg is waardoor gras, modder of onkruid het water op de weg laten staan.
Er zijn wegen met een variabele maximumsnelheid, zoals de A1 tussen Bussum en Muiderberg. Bij drukte, maar ook bij regen – en dus een nat wegdek – mag je daar maar 100 in plaats van 120 km/h. Op het desbetreffende stuk snelweg wordt automatisch het op dat moment geldende maximum aangegeven. Ook in bijvoorbeeld Duitsland gelden bij nat wegdek lagere maximumsnelheden, aangegeven met ’t onderbord ‘Bei Nässe’. Als vuistregel geldt: als je voorganger een zichtbaar spoor in de waterfilm op de weg achterlaat, geldt de lagere snelheid. Is er sprake van lichte regenval, dan mag je gewoon met de snelheid rijden die voor droog wegdek geldt.
Om te kijken hoe de gemiddelde automobilist met zijn banden omspringt, hebben we steekproeven uitgevoerd op grote parkeerplaatsen. Het schrikbarende resultaat: van de zestig gecontroleerde auto’s voldeden er negen niet aan de wettelijk voorgeschreven minimumprofieldiepte van 1,6 mm. Dit kan leiden tot een boete van € 300. Erger nog: de remweg wordt al bij lichte regenval een stuk langer en de auto verliest veel eerder het wegcontact dan wanneer er nieuwe banden gemonteerd zouden zijn.
De ideale regenband heeft een voorgeschreven rijrichting, die het water zo snel mogelijk van het loopvlak naar de zijkant afvoert. Bovendien beschikt hij over stabiele profielblokken, die zoveel mogelijk grip geven. De profielkanalen zouden bij zomerbanden minimaal drie, bij winterbanden minimaal vier millimeter diep moeten zijn. Om de grip van de rubbermix op nat wegdek te verbeteren, is er silica als vulstof gebruikt in plaats van roet.
Voor de duidelijkheid: het rijgedrag van een auto is het beste als de profieldiepte van de vier banden onderling zo weinig mogelijk verschilt. Maar als je slechts twee banden vervangt, kun je de banden met het meeste profiel het beste op de achteras monteren. De achterbanden zorgen namelijk voor stabiliteit. Belangrijk: winterbanden zijn vaak rijrichting-gebonden (herkenbaar aan de pijl op de wang) of hebben een voorgeschreven buitenkant (op de flank staat dan outside). Als de banden in de verkeerde richting worden gemonteerd, zijn ze minder veilig.
Bij aquaplaning kan de band de waterlaag niet meer wegdrukken. Daarop verliest de band het contact met de weg. Doe het volgende om dit te voorkomen:
De tests die we hebben uitgevoerd, spreken boekdelen: op een natte weg is voldoende profiel een absolute voorwaarde voor een veilig rijgedrag. En dan hebben we het niet alleen over de lengte van de remweg, maar ook over de mate van aquaplaning. Hier is verantwoordelijkheidsgevoel van de automobilist gevraagd – elke millimeter profiel telt. Rijd dus niet door tot ’t wettelijke minimum van 1,6 mm, maar vervang de banden eerder. Dan speel je altijd op zeker. Wil je de banden vervangen, zoek dan je nieuwe exemplaren voor de beste prijs met de AutoWeek Banden Prijsvergelijker.
Aan het profiel kun je zien of een band versleten is en vervangen moet worden. Hoeveel profiel...
Je hebt een mooie auto en zou graag een andere maat wielen of banden monteren. Bijvoorbeeld...
Je zou eigenlijk iedere maand de spanning van je auto moeten meten om zeker te zijn dat die...
Een band wordt ouder en de conditie ervan gaat achteruit. Dat gebeurt door het rijden maar...
Vroeger zag je het erg vaak: in de winter werden de winterbanden op stalen wielen gemonteerd...
Laten we het antwoord kort geven: je kunt best zelf banden wisselen als het om het hele wiel...
Het lijkt zo eenvoudig, nieuwe banden kopen. Je kunt natuurlijk naar jouw garage of bandenspecialist...
Banden voor een caravan of aanhanger lijken nog meer dan voor auto een noodzakelijk kwaad....
Een autoband vraagt weinig aandacht maar op een gegeven moment is het einde in zicht. Dan is...
Banden zijn voor veel mensen het zwarte rubber dat nu eenmaal onder de auto moet zitten om...
Banden zijn voor veel mensen het zwarte rubber dat nu eenmaal onder de auto moet zitten om...
Het recyclen van gebruikte banden door ze te vernieuwen is een veelgebruikte techniek. De coverbanden...
Bij elektrische auto’s is het belangrijk dat eventuele weerstanden worden verminderd. Bij steeds...
Banden zijn voor veel mensen het zwarte rubber dat nu eenmaal onder de auto moet zitten om...
Heb je wel eens stilgestaan bij de invloed van de bandenspanning op het brandstofverbruik van...
Het is een term die je bij velgen tegenkomt. Op zich heb je er als leek weinig mee te doen...
Je hebt zomerbanden en er zijn winterbanden. Die hebben elk hun voordelen. Het nadeel is dat...
Banden moeten regelmatig worden gecontroleerd en vervangen. Wat zijn de risico's van rijden...
Ben je op zoek naar goedkope banden? Dan kun je al snel uitkomen bij rubber dat in China is...
De banden hebben een grote invloed op het weggedrag van een auto. En daarmee ook op de veiligheid....
Een lekke band is niet leuk, je wilt gewoon verder komen. Daarom hebben veel auto’s een reservewiel....
Twee keer per jaar wisselen veel mensen de banden van hun auto. In het najaar komen de winterbanden...
De zonnige dagen komen snel weer terug. Kunnen we eindelijk de zomerbanden monteren? AutoWeek...
De autoband kan in de toekomst nooit lek raken. De band van de toekomst maakt een extra set...
In de jacht om gewicht te (en kosten) besparen worden op auto’s soms runflat banden gemonteerd....
Op de wang van een band staat een serie cijfers die op het oog mysterieus overkomt. AutoWeek...
In de koude maanden kun je voor het dilemma komen te staan of je winterbanden gaat monteren...
Als je winterbanden hebt, dan moet je twee keer per jaar tijd inruimen om de banden te wisselen...
De kans dat je een lekke band krijgt is tegenwoordig niet zo heel erg groot maar uitsluiten...
Twee keer per jaar wisselen veel mensen de banden van hun auto. In het najaar komen de winterbanden...
Er zijn steeds meer auto’s met aandrijving op alle wielen, meestal aangeduid met 4WD. Je hebt...
In het najaar, eind oktober - begin november, wisselen veel mensen de zomerbanden voor de winterbanden....
Je ziet het vaker: banden die worden gevuld met stikstof. Het zijn allebei manieren om de band...
Het is vervelend als je een lekke band krijgt. Daarom hebben alle auto’s een hulpmiddel om...
Autobanden kunnen lang meegaan maar uiteindelijk is het einde nabij. Hoe zie je dat de banden...
Als je elk seizoen van band wisselt, dan wil je de banden ook goed op kunnen slaan. Dat kun...
De meest gestelde vragen over autobanden beantwoord door de redactie van AutoWeek.
Op een autoband kun je veel aflezen, zoals natuurlijk de bandenmaat, maar ook het draagvermogen...
AutoWeek test regelmatig de nieuwste zomerbanden, winterbanden en vierseizoenbanden. De testresultaten...
We beantwoorden hier veelgestelde vragen over winterbanden en sneeuwkettingen. En we geven...
We vermelden bij bijna elke band het Europese bandenlabel. Wat zegt dit over de band?
De foto hierboven laat er geen twijfel over bestaan: hier ontbreekt het aan lucht. Maar heeft...
Zeker in de herfst en winter is een goed contact met het wegdek belangrijker dan ooit. In dit...
Met de AutoWeek Banden Prijsvergelijker kun je duizenden banden direct bij tientallen aanbieders...