
Hoeveel profiel moet een band hebben?
Een zomerband moet volgens de wet minimaal 1,6 mm profiel hebben. Autobanden hebben daarvoor...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De meest gestelde vragen over autobanden beantwoord door de redactie van AutoWeek.
De banden onder een auto lijken vanzelfsprekend. Je kunt er veel vragen over hebben! De redactie van AutoWeek geeft hier al antwoord op veel vragen over autobanden. In de andere adviesartikelen vind je meer en gedetailleerde informatie.
Om ruimte en gewicht te besparen, hebben bepaalde auto's een compressor met een lekdichtmiddel in plaats van een reserveband. In de reparatieset zit een vloeistof die via het ventiel in de band moet worden gespoten. De band kan vervolgens met de compressor opgepompt worden. Daarna kan de automobilist naar een garagebedrijf rijden. Een reparatieset werkt alleen bij relatief kleine gaten, tot circa 5 mm en het vormt een tijdelijke oplossing. Een dergelijke set is slechts beperkt houdbaar!
Een volwaardige reserveband neemt veel ruimte in en wordt zelden gebruikt. Veel auto’s zijn daarom uitgerust met een ‘thuiskomer’ in plaats van een normaal reservewiel. Dat is een smalle reserveband die bestemd is om naar een garagebedrijf of bandenspecialist te kunnen rijden. Pas op: de maximumsnelheid met zo'n bandje bedraagt 80 km/h!
Een personenautoband moet wettelijk minimaal 1,6 mm profiel hebben. Vereniging VACO, de bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche in Nederland, adviseert om een zomerband bij een profieldiepte van minimaal 2 mm te vervangen. Winterbanden verliezen bij een profieldiepte onder 4 mm hun specifieke eigenschappen. Het advies is dus om winterbanden bij minimaal 4 mm profiel te vervangen.
Tijdens de apk wordt de band op de volgende punten beoordeeld:
Een vierseizoenenband of all-seasonband is deels een zomerband en deels een winterband en kan dus heel het jaar rond worden gebruikt.
Je hoeft geen aparte set winterbanden aan te schaffen en je hoeft je banden niet twee keer per jaar te laten wisselen. Een vierseizoenenband ofwel all-seasonband is alleen een 'echte' winterband wanneer deze aan de zijkant is voorzien van de zogenaamde 'three peak mountain'; een figuur van een berg met drie pieken en in het midden een afbeelding van een sneeuwvlok. Een nadeel van een all-seasonband is dat het een compromis is. De eigenschappen in de zomer zijn minder dan van een 100% zomerband, hetzelfde geldt in de winter in vergelijking met een 100% winterband.
Elke band is voorzien van 1,6 mm hoge slijtage-indicatoren. Deze zijn aangebracht in de profielgroeven van de band. Zodra deze indicatoren op dezelfde hoogte liggen als het profieloppervlak, hebben de banden nog het wettelijke minimumprofiel van 1,6 mm. Het is verstandig om de banden eerder te vervangen, bijvoorbeeld bij minimaal 2 mm restprofiel.
Als de huidige banden onder je auto goed bevallen, is het logisch om opnieuw voor deze banden te kiezen. Als je specifieke eisen aan een band stelt (veiligheid, grip, afrolgeluid, afmetingen, etc), kun je een blik werpen op bandentests in AutoWeek , de autobanden prijsvergelijker op deze site en je kunt de bandenspecialist om advies vragen.
Ja. Het is binnen een beperkte marge mogelijk om bredere of smallere banden te monteren. Daarnaast kun je voor een grotere of kleinere wielmaat kiezen. Bij een keuze voor een grotere wieldiameter en een lagere band is de totale hoogte van de band-wielcombinatie ongeveer gelijk. Een voorbeeld: banden in de maat 215/60 R15 kunnen vervangen worden door banden in de maat 225/55 R16. In theorie kan een band in de maat 215/60 R15 ook ingeruild worden voor de maat 265/40 R17. Laat je altijd goed adviseren door een garagebedrijf of bandenspecialist.
In Europa dienen op één as gemonteerde banden van hetzelfde type te zijn. De volgende eigenschappen dienen hetzelfde te zijn:
Het is, binnen grenzen, mogelijk en toegestaan om bredere banden te monteren. Houd bij de montage van bredere banden rekening met de technische grenzen van de auto en van de gebruikte wielen en controleer of de bredere banden voldoende draagvermogen hebben.
Voordelen:
Nadelen:
De discussie over waar de nieuwste banden moeten zitten is lang en afhankelijk van veel factoren. Bij een achterwielaangedreven auto is het bijvoorbeeld een ander verhaal dan bij een auto met voorwielaandrijving.
In het algemeen geldt dat het risico van meer grip achter dan voor is dat de auto eerder geneigd is tot onderstuur (bij sturen wil de auto rechtdoor), terwijl bij minder grip aan de achterzijde juist overstuur (de achterkant wil de neus van de auto inhalen) op de loer ligt. Omdat de banden op de assen echter op een verschillende manier afslijten is het doorgaans echter het beste de nieuwe banden op de plek van de versleten banden terug te monteren. Raadpleeg in geval van twijfel uw bandenspecialist.
Dat is af te raden. Grote verschillen in profieldieptes tussen de linker- en rechterband hebben een merkbaar negatieve invloed op de stabiliteit van een auto.
Onregelmatige slijtage kan meerdere oorzaken hebben. Een voorbeeld: als het profiel aan de zijkanten van het loopvlak (de zogenaamde 'schouders') geringer is dan in het midden, is er waarschijnlijk langdurig met een te lage bandenspanning gereden. Bij een te hoge bandenspanning slijt de band juist vooral in het midden van het loopvlak. Bij andere vormen van onregelmatige slijtage is een verkeerde wielstand vaak de reden. Dit kan worden opgelost door de auto te laten uitlijnen bij een garagebedrijf of bandenspecialist.
Controleer de spanning van de banden minimaal één keer per maand. De controle dient met koude banden plaats te vinden (binnen 3 km na vertrek). Een juiste bandenspanning verlengt de levensduur van de banden en verhoogt de veiligheid. Controleer ook geregeld het profiel: slijt de band gelijkmatig? Zo niet, dan is het verstandig om naar een garagebedrijf of bandenspecialist te gaan. Voorkom zoveel mogelijk het op- en afrijden van stoepranden en andere obstakels.
In principe hoef je het ventiel van de band niet te vervangen. Het wordt echter wel verstandig geacht en gezien de zeer geringe kosten wordt het ventiel doorgaans meteen mee vervangen met de band.
Banden drogen na verloop van tijd uit, waarbij droogtescheurtjes ontstaan. Door veroudering lopen de eigenschappen van het rubber terug. Het wordt aanbevolen om banden na zes jaar te vervangen, ook als er nog voldoende profiel op zit.
De maximum leeftijd van een band of het maximum gebruik van een autoband bedraagt zes jaar. Een band die zes jaar of ouder is, dient uit veiligheidsoverwegingen vervangen te worden. Je kunt de leeftijd van de band aflezen aan de zijkant van de band. Achter de DOT-code vind je de productiedatum van de band.
Voorbeeld: de code 1920 betekent dat de band in de negentiende week van het jaar 2020 is gefabriceerd. De fabricagedatum kan ook uit drie cijfers bestaan. In dat geval is de band nog van de vorige eeuw en alleen daarom al aan vervanging toe!
De juiste bandenspanning vergroot de veiligheid (kortere remweg, betere wegligging), bespaart brandstof en verlengt de levensduur van de band. In extreme gevallen kan een te lage spanning, in combinatie met hoge buitentemperaturen, tot een klapband leiden.
De juiste bandenspanning staat vermeld op een sticker die aan de binnenkant van de tankdopklep is geplakt of op de binnenzijde van het portier van de bestuurder is aangebracht. Je vindt de aanbevolen bandenspanning ook in het instructieboekje.
Een vol beladen auto vraagt om een hogere bandenspanning dan een auto waarin alleen de bestuurder en een eventuele passagier zitten. Daarom staan er altijd twee aanbevolen waarden voor de bandenspanning vermeld.
Het is aan te bevelen om de bandenspanning elke maand te controleren. Vergeet ook de reserveband niet! Door deze een hogere spanning te geven, bijvoorbeeld een halve bar meer, verklein je de kans dat je een keer langs de weg staat met een lekke band én een lege reserveband.
Een bandenspanningdetectiesysteem of TPMS (tire pressure monitoring system) is een systeem dat de bandenspanning in de gaten houdt. Als de bandenspanning afwijkt van de ingestelde waarden, bijvoorbeeld bij een lekke band of omdat de bestuurder de bandenspanning al langere tijd niet heeft gecontroleerd, krijgt de bestuurder een waarschuwing via het dashboard. Een TPMS-systeem is sinds 2014 verplicht op nieuwe auto's.
Een bandenspanningdetectiesysteem geeft de bestuurder een signaal wanneer de bandenspanning afwijkt van de ingestelde spanning. Zo merk je als bestuurder tijdig dat je een lekke band hebt. Je kunt tijdig reageren (een veilige parkeerplaats opzoeken) en je wordt niet verrast door de slechtere wegligging van een auto met een leeglopende band.
Verder wordt de bestuurder gewaarschuwd als hij al langere tijd de bandenspanning niet heeft gecontroleerd.
Stikstof heeft diverse voordelen. De spanning van een met stikstof gevulde band loopt minder snel terug. Daarnaast bevat stikstof geen waterdamp en geen zuurstof en dat voorkomt oxidatie (roesten) van de velg. In de praktijk en bij een geregelde controle van de bandenspanning zijn de verschillen tussen lucht en stikstof niet zo groot. Stikstof is niet, zoals lucht, verkrijgbaar bij iedere benzinepomp, maar een band die met stikstof is opgepompt kan ook gewoon met lucht worden bijgevuld.
Nee. Bij het oppompen van banden in koude toestand (minder dan drie kilometer gereden) is er geen verschil in bandenspanning tussen banden gevuld met lucht en met stikstof.
Een run-flatband is een band waarmee je tijdelijk kunt doorrijden als deze lek is geraakt. In het algemeen kun je nog circa 80 kilometer doorrijden met een lekke band, bij een maximumsnelheid van 80 km/u. Dat is voldoende om naar een garagebedrijf of bandenspecialist te rijden. Een run-flatband heeft stevigere 'wangen' (de zijkant van de band), die de auto dragen als de band lek is.
Nee. Een run-flatband mag alleen vervangen worden door een nieuwe run-flatband met dezelfde afmetingen en kenmerken zoals hetzelfde draagvermogen en dezelfde snelheidscodering.
Bij aquaplaning is de band niet in staat om al het water op het wegdek af te voeren. Het gevolg is dat de band het contact met de weg verliest en gaat ‘drijven'. Je kunt daardoor in een slip raken.
Aquaplaning is sterk afhankelijk van de profieldiepte van de band. Hoe meer profiel, hoe kleiner de kans op aquaplaning. Zorg dus voor banden met voldoende profiel, minimaal tussen de 2 en 3 mm. Verder heeft de rijsnelheid invloed op de vorming van aquaplaning. Pas daarom je snelheid aan bij zware regenbuien. Pas ook op bij spoorvorming op de weg, waarin een relatief dikke laag water kan blijven staan.
Houd het hoofd koel. Laat het gas los, als je het nog kunt: rem en stuur in de richting waar je heen wilt gaan - doe dat rustig en overcorrigeer niet.
Banden die ouder zijn dan zes jaar moeten vervangen worden, omdat er door uitdroging en veroudering kleine scheurtjes in de band kunnen ontstaan. Let ook altijd op de bandenspanning. De vereiste spanning van caravanbanden is vaak een stuk hoger dan van het trekkende voertuig! Een ander belangrijk aandachtspunt is het draagvermogen. Is het draagvermogen van de banden voldoende voor het gewicht van de caravan, inclusief belading?
In verreweg de meeste gevallen luidt het antwoord: nee. Banden van zes jaar oud dienen vervangen te worden omdat er door uitdroging en veroudering kleine scheurtjes in de banden kunnen ontstaan. De meeste caravanbanden en aanhangerbanden van zes jaar oud hebben nog voldoende profiel, maar zijn dus wel aan vervanging toe.
Een band met een leeftijd van zes jaar of ouder dient uit veiligheidsoverwegingen vervangen te worden. Je kunt de leeftijd van de band aflezen van de zijkant van de band. Achter de DOT-code vind je de productiedatum van de band. Voorbeeld: de code 1920 betekent dat de band in de negentiende week van het jaar 2020 is gefabriceerd.
Caravans en aanhangers staan het grootste deel van het jaar stil. Het gevolg is dat er een grote kans is op een vlakke kant op de band. Dit zogenaamde flat-spotting veroorzaakt trillingen als je rijdt. Je vermindert de kans op flat-spotting door de bandenspanning in de stalling tot maximaal 3,5 bar te verhogen of de aanhanger met de wielen van de grond te stallen. Banden verouderen, waardoor kleine scheurtjes in de band kunnen ontstaan. Je beperkt de veroudering van de banden door een aanhanger of caravan koel, donker en in een geventileerde omgeving te stallen.
Voor een caravan of aanhanger met een maximum aslast tot 1.200 kg volstaan normale personenautobanden. Bij een hogere maximum aslast is het raadzaam om op versterkte personenautobanden (aanduiding: XL, van extra load, of ‘Reinforced’) of op bestelautobanden te rijden. Deze banden hebben een hogere sterkte en zijn minder gevoelig voor zijwind en veroudering.
De '10%-regel' is een achterhaalde regel die zegt dat er tien procent bij het draagvermogen van banden voor aanhangers mag worden opgeteld. Een voorbeeld: een band met een code van 90 heeft een draagvermogen van 600 kg. Volgens de 10%-regeling mocht dit voor aanhangers verhoogd worden tot 660 kg. De 10%-regel is echter NIET meer geldig.
'Radiaal' is een aanduiding voor de constructie van de band, die aangeeft hoe de koordlagen in de band zijn aangebracht. Alle populaire banden voor personenauto's zijn radiaalbanden.
Een 'groene band' is een band met een relatief lage rolweerstand. Een lage rolweerstand draagt bij aan vermindering van het brandstofverbruik.
Een tubeless band is een band die is ontworpen om zonder binnenband te worden gebruikt. Verreweg de meeste banden voor personenauto's zijn tubeless banden.
Een zomerband moet volgens de wet minimaal 1,6 mm profiel hebben. Autobanden hebben daarvoor...
Je hebt een mooie auto en zou graag een andere maat wielen of banden monteren. Bijvoorbeeld...
Hoe vaak gebeurt het je dat je denkt ‘Bij het tanken moet ik ook gelijk even de bandenspanning...
Een band wordt ouder en de conditie ervan gaat achteruit. Dat gebeurt door het rijden maar...
Vroeger zag je het erg vaak: in de winter werden de winterbanden op stalen wielen gemonteerd...
Laten we het antwoord kort geven: je kunt best zelf banden wisselen als het om het hele wiel...
Het lijkt zo eenvoudig, nieuwe banden kopen. Je kunt natuurlijk naar jouw garage of bandenspecialist...
Banden voor een caravan of aanhanger lijken nog meer dan voor auto een noodzakelijk kwaad....
Een autoband vraagt weinig aandacht maar op een gegeven moment is het einde in zicht. Dan is...
Banden zijn voor veel mensen het zwarte rubber dat nu eenmaal onder de auto moet zitten om...
Banden zijn voor veel mensen het zwarte rubber dat nu eenmaal onder de auto moet zitten om...
Het recyclen van gebruikte banden door ze te vernieuwen is een veelgebruikte techniek. De coverbanden...
Bij elektrische auto’s is het belangrijk dat eventuele weerstanden worden verminderd. Bij steeds...
Banden zijn voor veel mensen het zwarte rubber dat nu eenmaal onder de auto moet zitten om...
Heb je wel eens stilgestaan bij de invloed van de bandenspanning op het brandstofverbruik van...
Het is een term die je bij velgen tegenkomt. Op zich heb je er als leek weinig mee te doen...
Je hebt zomerbanden en er zijn winterbanden. Die hebben elk hun voordelen. Het nadeel is dat...
Banden moeten regelmatig worden gecontroleerd en vervangen. Wat zijn de risico's van rijden...
Ben je op zoek naar goedkope banden? Dan kun je al snel uitkomen bij rubber dat in China is...
Wel of geen winterbanden: het is elk najaar weer een onderwerp van discussie. Over het tijdig...
De banden hebben een grote invloed op het weggedrag van een auto. En daarmee ook op de veiligheid....
Een lekke band is niet leuk, je wilt gewoon verder komen. Daarom hebben veel auto’s een reservewiel....
Twee keer per jaar wisselen veel mensen de banden van hun auto. In het najaar komen de winterbanden...
De zonnige dagen komen snel weer terug. Kunnen we eindelijk de zomerbanden monteren? AutoWeek...
De autoband kan in de toekomst nooit lek raken. De band van de toekomst maakt een extra set...
In de jacht om gewicht te (en kosten) besparen worden op auto’s soms runflat banden gemonteerd....
Op de wang van een band staat een serie cijfers die op het oog mysterieus overkomt. AutoWeek...
In de koude maanden kun je voor het dilemma komen te staan of je winterbanden gaat monteren...
Als je winterbanden hebt, dan moet je twee keer per jaar tijd inruimen om de banden te wisselen...
De kans dat je een lekke band krijgt is tegenwoordig niet zo heel erg groot maar uitsluiten...
Twee keer per jaar wisselen veel mensen de banden van hun auto. In het najaar komen de winterbanden...
Er zijn steeds meer auto’s met aandrijving op alle wielen, meestal aangeduid met 4WD. Je hebt...
In het najaar, eind oktober - begin november, wisselen veel mensen de zomerbanden voor de winterbanden....
Twee keer per jaar moet het weer gebeuren: het wisselen van de wielen. Dat is echter nog best...
Je ziet het vaker: banden die worden gevuld met stikstof. Het zijn allebei manieren om de band...
Het is vervelend als je een lekke band krijgt. Daarom hebben alle auto’s een hulpmiddel om...
Autobanden kunnen lang meegaan maar uiteindelijk is het einde nabij. Hoe zie je dat de banden...
Als je elk seizoen van band wisselt, dan wil je de banden ook goed op kunnen slaan. Dat kun...
Op een autoband kun je veel aflezen, zoals natuurlijk de bandenmaat, maar ook het draagvermogen...
AutoWeek test regelmatig de nieuwste zomerbanden, winterbanden en vierseizoenbanden. De testresultaten...
We beantwoorden hier veelgestelde vragen over winterbanden en sneeuwkettingen. En we geven...
We vermelden bij bijna elke band het Europese bandenlabel. Wat zegt dit over de band?
De foto hierboven laat er geen twijfel over bestaan: hier ontbreekt het aan lucht. Maar heeft...
Een hoge snelheid en veel water op de weg: als de banden van je auto dan het contact met het...
Zeker in de herfst en winter is een goed contact met het wegdek belangrijker dan ooit. In dit...
Met de AutoWeek Banden Prijsvergelijker kun je duizenden banden direct bij tientallen aanbieders...