Is je auto klaar voor de winter?
Je moet wel even opletten bij deze werkzaamheden die je auto voorbereiden op de winter. Sommige...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Tijdens kouder weer zie je dat de accu’s minder presteren. Waarom presteert een accu in de kou minder? Wat zorgt er voor moeilijker starten of een kleinere actieradius?
Het gaat hier over de basics van het gedrag van de accu in de kou. Je weet dat als het kouder wordt de prestaties van accu’s veranderen. Dat is al zo met een ouderwetse loodaccu om te starten. Dat geeft in de winter vaker problemen dan in de zomer. En bij elektrische auto’s is het bekend dat als het koud is de actieradius een stuk kleiner wordt.
Dat bij een elektrische auto die actieradius minder wordt, heeft meerdere oorzaken. Belangrijk is natuurlijk dat de verwarming aan moet en dat kost energie. Zeker als een auto ‘s nachts niet aan de stekker heeft geladen, is er eventjes heel veel energie nodig om de auto op te warmen. Vergis je niet: het is bijna net zo veel energie of vermogen als nodig is voor de aandrijving van die auto. Als het tegenzit, is er dus kans dat de actieradius halveert.
In die accu gebeurt er ook het één en ander als het koud is. Stel de accu voor als een bak met vloeistof en separatie. Daarin zit een elektrode, de minpool, en aan de andere kant zie je de pluspool. Tussen de twee elektroden komt een aansluiting voor elektriciteitsverbruikers. Dat kan een lampje zijn, maar ook een motor.
De negatieve elektrode is opgebouwd uit koolstof, terwijl de pluspool vaak uit kobaltoxide bestaat. Het kan iets anders zijn, maar bij een lithium-ionbatterij is dat vaak het geval. Op die elektrodes zit lithium. Zodra de stroom gaat lopen, gaat er een elektron los van de koolstof. Die gaat via het elektriciteitsnet naar de pluspool. Dan houd je dus koolstof over met een losse lithiummolecuul, die gaat splitsen. Dat wordt een lithium met een pluslading en een negatief elektron. Die gaat via het elektriciteitsnet en de verbruiker naar de andere kant, dus de pluspool. Intussen gaat ook de lithium door de vloeistof, gel of vaste structuur van de accu naar de pluspool. Dit is wat er in de accu gebeurt als er elektriciteit wordt verbruikt. Als we de accu opladen, gaat het de andere kant uit.
Dat werkt prima op kamertemperatuur, maar dat is niet altijd het geval. Als de temperatuur daalt, kan de capaciteit bij -30 graden helemaal naar nul gaan. Bij die temperatuur gaat alles trager en de ionen splitsen dan moeilijker af van de koolstof en laten lastiger elektronen vrij. Daardoor neemt de stroom af en daarmee het vermogen. Tegelijkertijd zie je dat de inwendige weerstand van de accucellen groter wordt. De vloeistof of gel wordt bij wijze van spreken stroperiger. Op een gegeven moment is de weerstand dusdanig dat de elektronen er niet meer uit willen. Daardoor kan de accu bij pakweg -40 graden nauwelijks nog energie leveren.
Je moet je de accu dus op temperatuur houden. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Als je hem aan de lader hebt liggen, wordt normaal gesproken de accu gekoeld door een koelcircuit. Je kunt dat ook gebruiken om de accu in de kou op te warmen, zodat het opladen beter gaat.
Het is overigens niet zo dat de accu leeg is als je die in de kou hebt staan en er bij -40 graden niets meer uit komt. Het is niet zo dat je alle energie die je erin hebt gepompt kwijt bent. Als hij op temperatuur komt, komt er ook weer leven in, want de lithium zit nog gewoon op zijn plaats en die gaat dan weer rustig van de koolstof af naar de pluspool. In de kou gaat dat dus langzamer.
Je moet wel even opletten bij deze werkzaamheden die je auto voorbereiden op de winter. Sommige...
Hoe prettig en behulpzaam deze rijhulpsystemen bij gladheid ook zijn, de voornaamste oorzaak...
De winter wil nog weleens chaos en ongelukken op de wegen veroorzaken. Daarom houden veel...
Zelfs als er niet veel sneeuw valt, is het begin van het winterseizoen een goede gelegenheid...
Er zijn volop tips over zaken die je uit een auto moet meenemen die je in de zon parkeert...
In grauw winterweer kon je de auto wel elke dag wassen. Zodra je uit de wasstraat komt, bedekken...
In de koudere tijd kun je natuurlijk een ijskrabber gebruiken maar niet iedereen heeft daar...
Het recyclen van water in de wasstraat is een geavanceerde techniek die goed is voor het milieu....
Als vakanties in de bergen vaak synoniem zijn met verandering van omgeving en frisse lucht,...
Je airco is in de auto niet meer weg te denken. In de zomer zorgt hij voor frisse lucht. In...
We adviseren bij een wintersportreis met een auto met verbrandingsmotor vooral over het gebruik...
Antivries is een belangrijk product voor in de winter. Het zit in de ruitenwisservloeistof...
Je kunt je eerst afvragen: waarom blijven de portieren bij vrieskou plakken? Dat is eigenlijk...
Sneeuwkettingen zijn roestvrij stalen kettingen, die je om je banden legt. Eenmaal bevestigd,...
Het feit veel auto’s in de winter opeens niet meer starten, heeft meestal een vrij simpele...
Een bevroren ruit is niets meer dan condens dat zich door de vorst vasthecht aan je auto....
Als het in de ochtend vriest, dan moet je de bevroren ruiten van je auto meestal schoonkrabben....
Lage temperaturen en ijskrabben in de winter eisen echter hun tol. In dit geval kan zelfs...
Winterbanden zijn speciaal ontwikkeld om meer grip te bieden op nat en glad wegdek. Om dit...
Voordat we aan het verschil in remweg tussen winterbanden en zomerbanden gaan beginnen, is...
Winterbanden of goedgekeurde all-seasonbanden zijn ontwikkeld om meer grip te bieden op winters...
Een autohoes moet de auto beschermen tegen invloeden van buitenaf. Daarbij denken we vooral...
In dit artikel kijken we dan ook voor een aantal populaire landen naar de maximum snelheden...
Voordat je vertrekt, is het belangrijk om een paar belangrijke zaken aan je auto te controleren....
De accu is een onmisbaar onderdeel van de auto. In de winter krijgt de accu er flink van langs...
Waarom gebruikt men strooizout op gladde wegen? Rijkswaterstaat zet een kleine 600 strooiwagens...
Iedereen die op een vroege winterochtend zijn auto heeft gestart, weet dat de motor het soms...
Slecht weer komt in het najaar (en in de winter) frequent voor en de temperaturen dalen sterk,...
Heb je een plug-in hybride auto of een auto met elektrische aandrijving, dan is de vraag meestal...
Waarom is de actieradius minder groot in de winter? Elektrische auto’s komen over het algemeen...
Wanneer de kou arriveert en het vertrek voor de wintersportvakantie aanstaande is, kost het...
Sneeuwkettingen hebben een zwaar leven. Ze werken in de kou en krijgen de aandrijf- en remkrachten...
Je hoort vaak dat een verbrandingsmotor niet meer voorzichtig op bedrijfstemperatuur hoeft...
De vorst, de rijp die zich 's nachts vormt of zelfs de hoge luchtvochtigheid in de ochtend,...
Met deze regels wil de Franse regering de veiligheid op de wegen vergroten maar ook risico’s...
Wat zijn de gevaren van gladheid? Het ligt voor de hand dat een glad wegdek veel meer kansen...
In de winter wordt je buiten geparkeerde auto direct geconfronteerd met alle ongewenste effecten...
Beslagen autoruiten zijn vooral in de herfst en winter een probleem, omdat koude lucht minder...
Welke maten dakkoffers zijn er? Natuurlijk komen dakkoffers in verschillende maten en welke...
Slecht weer en vooral gladheid maken het besturen van een auto soms een ware uitdaging. Daarom...
Tijdens een rustige nacht met opklaringen koelt het aardoppervlak af en wordt ook de lucht...
Bij vorst wil je de voorruit vrijhouden van ijs terwijl je bij felle zon de auto juist koel...
Wie zijn auto de hele winter buiten laat staan, stelt hem ook bloot aan de elementen. Vooral...
Een algemeen probleem bij het krabben met de ijskrabber is het kleinste restje vuil op de...
Laat winterbanden monteren Hoewel winterbanden niet verplicht zijn in Nederland, zijn ze dat...
De betekenis van een vignet verschilt per vignet en de zwaarte ervan verschilt weer per land....
Het fenomeen vastgevroren laadkabels is relatief nieuw. En het kan behoorlijk vervelend zijn....
Of je nu met familie of vrienden bent, over de weg naar de bergen gaan vergt enige voorbereiding...
Auto’s kunnen op drie manieren aangedreven worden; via de voorwielen, via de achterwielen,...
Naast een dichtgevroren voorruit, is het in de winter ook goed mogelijk dat je ruitenwissers...
In de koudere tijd wordt je auto op verschillende manieren belaagd en moet je regelmatig aan...
Met het koudere weer heeft de accu het zwaar en daardoor kan het wel eens gebeuren dat je...
Sneeuwkettingen zijn buitengewoon belangrijk voor mensen die met hun auto naar de wintersport...
Zowel sneeuwkettingen als sneeuwsokken bieden een manier om veilig te rijden op besneeuwde...
Als je op een koude dag de autoruiten hebt schoongemaakt kan het ook gebeuren dat de deuren...