Vijf veel voorkomende misverstanden over rijden in de winter

Sportieve winterbanden 225/40R18 sneeuw bocht

Hoe ga je als automobilist het beste om met winterse omstandigheden en aan welke vuistregel moet je niet al te veel geloof hechten?

De winter wil nog weleens chaos en ongelukken op de wegen veroorzaken. Daarom houden veel bestuurders zich aan een paar eenvoudige vuistregels op sneeuw en ijs. Maar zijn ze per definitie waar? We hebben het met onze Duitse collega’s van AutoBild uitgezocht. Zij hebben immers vaker dan wij met sneeuw en ijs te maken. 

’Sneeuw en ijs verdubbelen de remweg’ 

Dat is ten dele waar; op glad wegdek kan de remweg al snel drie tot vier keer zo lang zijn als op droog asfalt. Houd daarom (veel) meer afstand tot de auto voor je. Hier zijn de volgende vuistregels: neem de volledige maximumsnelheid als afstand, dus minstens 50 meter bij 50 km/h. Vooral in bochten is het beter om eerder te vroeg dan te laat te remmen. De wielen kunnen zonder het motorkoppel hogere stuur- en zijdelingse krachten overbrengen. Als je toch krachtig moet remmen, kun je dat het beste hard en snel doen. Het ABS zorgt er samen met tractiecontrolesystemen voor dat de auto bestuurbaar blijft. Dat betekent dat je op het laatste moment nog kunt uitwijken als de remweg niet genoeg is. 

‘Vierwielaandrijving is een alleskunner’ 

Auto's met vierwielaandrijving zijn de King of the Road als Koning Winter regeert, zo denken veel automobilisten. Inderdaad, als het glad is, komen ze gemakkelijker van hun plaats. Vierwielaandrijving kan bovendien voordelen in bochten opleveren. Het systeem verdeelt het vermogen over alle vier de wielen. Dat stabiliseert de auto. Toch heeft vierwielaandrijving niet alleen positieve kanten. Bij remmen moet je extra voorzichtig het pedaal bedienen. Vooral zware SUV's en terreinwagens blijven door het hogere gewicht glijden en hebben meestal een langere remweg nodig. Bestuurders van deze auto's moeten dit in gedachten houden. Als het eenmaal fout gaat, dan gaat het goed fout.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

‘Tractiecontrole maakt het gemakkelijker om weg te rijden’ 

Het ESP (Electronic Stability Program) gaat het slippen van de wielen tegen door afzonderlijke wielen af te remmen en het motorvermogen te verminderen. Dat voorkomt ongevallen. Gaat het bergopwaarts en is het wegdek besneeuwd, dan zorgt de elektronica ervoor dat de auto op een gegeven moment nauwelijks weg kan komen. Het systeem blijft ingrijpen en de aandrijving afknijpen vanwege de draaiende wielen. Schakel de tractiecontrole uit om niet steeds weer het momentum te verliezen. Denk er ook aan om het veiligheidssysteem weer aan te zetten als je bovenaan de helling staat. 

‘April tot oktober vuistregel voor het verwisselen van band’ 

Van april tot oktober moet je op zomerbanden rijden, in de andere maanden zijn winterbanden de beste keuze. Veel chauffeurs houden zich nog steeds aan deze oude vuistregel. Het klimaat is echter aanzienlijk veranderd. Vooral in de zogeheten ‘lentemaanden’ april en (begin) mei kunnen sneeuw en ijs vaak nog voorkomen, vooral als je naar zuidelijker bergachtige gebieden reist. 

Kijk dus verder dan alleen op de kalender. Ook met een bestemming in de buurt van de Alpen of het middengebergte moeten winterbanden voor de veiligheid langer blijven zitten. Hetzelfde geldt voor automobilisten op het platteland. Zij kunnen in het ergste geval geen gebruik maken van het openbaar vervoer. In Nederland zijn intussen vierseizoenenbanden een uitstekend alternatief voor de bandenwissels.

Van onze partner
Vind je ijskrabbers
Royale keuze aan voordelige ijskrabbers heb je bij winparts.nl! Bestel je nieuwe op tijd, voordat je ‘m écht nodig hebt!

"Winterbanden zijn niet altijd verplicht" 

In Nederland heb je de vrije keuze. Zomerbanden, winterbanden of vierseizoenenbanden, alles mag. In Duitsland is er geen harde eis voor winterbanden. Pas op: je kunt wel een hoge boete krijgen als je in winterse omstandigheden een ongeval veroorzaakt, terwijl je zomerbanden onder de auto hebt liggen. In de praktijk levert dit nog weleens problemen op. Als de (weer)situatie niet duidelijk is, kunnen snel hoge straffen worden opgelegd.  Je rijdt er dus beter op winterbanden in de koude maanden.

Bovendien is het bij ongevallen in die situaties vaak moeilijk om een verzekering aan te spreken. Er kan jou grove nalatigheid ten laste worden gelegd. Dit kan zelfs gelden voor ongevallen buiten jouw schuld om. Dus als je met je auto zonder winterbanden op weg gaat en je wordt overvallen door sneeuw en ijs, dan loop je reële kans op ellende.