IJs van de ruiten krabben met draaiende motor of niet?

Ruit bevroren krabben - ANP

Een discussie die de gemoederen bezighoudt zodra de temperatuur onder het vriespunt komt. Is het beter ijs van de ruiten te krabben met draaiende motor of niet? Er zitten wat praktische haken en ogen aan.

Heb je een plug-in hybride auto of een auto met elektrische aandrijving, dan is de vraag meestal gemakkelijk beantwoord. Bij deze auto’s kun je namelijk meestal via de app de verwarming van je auto aanzetten voordat je gaat instappen. Je stapt dus in een voorverwarmde auto én de ruiten zijn vrij van ijs.

Ruiten krabben en dan starten

Heb je een auto met louter een verbrandingsmotor (en geen mogelijkheid tot voorverwarmen), dan is het dilemma sprekender. Immers, daar moet je naast het schoonmaken van de ruiten ook kijken naar hoe je de motor het beste kunt opwarmen. In het algemeen geldt dan immers: starten en daarna rustig wegrijden is het beste. De motor komt dan het snelst op temperatuur, zo is het advies van bijvoorbeeld de ANWB. Bovendien staat de motor in dat geval niet ‘loos’ te draaien. Dat veroorzaakt immers vervuiling en lawaai. We kennen allemaal wel die buurman die zo zijn oude, nagelende dieselmotor op temperatuur laat komen. En als je dan voor het starten je ruiten schoonmaakt, sta je zelf niet in de uitlaatgassen. Dat is beter voor je eigen gezondheid. Doordat de motor sneller opwarmt tijdens gebruik dan tijdens het stationair draaien zul je minder brandstof gebruiken en is het goedkoper.

Van onze partner
Vind je ijskrabbers
Royale keuze aan voordelige ijskrabbers heb je bij winparts.nl! Bestel je nieuwe op tijd, voordat je ‘m écht nodig hebt!

Ruiten krabben met draaiende motor

Ruit bevroren van binnen ijs - ANP

Dan is er het andere kamp, dat pleit voor het schoonmaken van de ruiten terwijl je de motor wél hebt gestart. Dat is wellicht volgens de theorie slechter voor de auto en duurder. Echter, de motor is rustig opgewarmd. Zonder belasting kunnen alle delen van de motor een beschermlaagje van olie krijgen voordat de auto echt aan de slag moet. Het grootste voordeel hiervan is wel het verwarmde interieur en met name de voorruit. Vooral als je redelijk beschut staat geparkeerd, merk je dat verschil. Je hebt dan minder het risico dat wanneer je de ruiten hebt gekrabt en de weg opdraait, de ruiten direct weer bevriezen door de koudere lucht of wind op de open weg. Dat kan ervoor zorgen dat je ineens te weinig ziet om verder te kunnen rijden. En dan sta je alsnog stil om je ruiten nog eens schoon te maken. Dat is vaak op straat, met andere automobilisten die er wellicht niet op rekenen. Is dat veilig?

Conclusie: wat het beste voor je werkt

Het is een discussie met voors en tegens. Natuurlijk hebben we daar op de redactie best wel eens discussie over. Kijk wat voor jou het beste werkt. Want hoewel de motor beter met lichte belasting op temperatuur kan komen, is het aandeel voor de vervuiling ook weer niet zó groot. En de extra kosten voor de brandstof die je gebruikt tijdens het krappen vallen eigenlijk nauwelijks te rekenen. Het belangrijkste is echter dat je veilig kunt rijden. Dat kan betekenen dat je soms de ruiten het best kunt krabben met draaiende motor.