Handige rijhulpsystemen bij gladheid

Winterbandentest SUV 2020

Rijden in gladheid is lastig en wordt dan ook door veel mensen vermeden. Terecht, want het risico op ongelukken neemt behoorlijk toe als je je op wegdek begeeft met minder grip. De remweg wordt langer, bochten worden verraderlijk en je kan zodoende een stuk sneller de controle over je auto verliezen. Gelukkig heeft de auto-industrie hiervoor rijhulpsystemen bij gladheid ontwikkeld, die ervoor zorgen dat je langer de controle behoudt over je auto. Welke zijn het en wat doen ze?

Hoe prettig en behulpzaam deze rijhulpsystemen bij gladheid ook zijn, de voornaamste oorzaak van een ongeluk zit toch echt achter het stuur. Veel automobilisten overschatten hun eigen kunnen, of dat van de medeweggebruikers en rijden op glad asfalt met dezelfde overtuiging als ze zouden doen in de zomer. 

Belangrijke factoren voor rijden bij gladheid

Denk bij het rijden op gladde wegen aan deze belangrijke factoren:

  • Houd genoeg afstand;
  • Pas je snelheid aan; 
  • Kijk verder vooruit dan normaal. 

Deze drie factoren spelen vaak een grote rol in situaties waarbij het mis gaat. Daarom is het belangrijk om alert te blijven en niet blind te vertrouwen op de rijhulpsystemen bij gladheid. Ze helpen goed, maar een ongeluk blijft mogelijk. De enige echte verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij jezelf.

Tractiecontrole, de hulp bij het wegrijden

Wie een beetje affiniteit heeft met de racerij, weet waarschijnlijk wel wat tractiecontrole is. Het is het systeem dat voorkomt dat de aangedreven wielen doorslaan als er minder grip is. Dat is bij racewagens van belang, omdat doorslaande achterwielen tijd kosten. Als het systeem, dat voornamelijk bekend staat als TCS (Traction Control System) of ASR (Anti Slip Control) detecteert dat een van de wielen dreigt door te slaan, wordt er ingegrepen, zodat het wiel minder hard draait en dus de optimale grip vindt. Bij personenauto’s is dit hulpsysteem vooral bij gladheid handig; als je weg wilt rijden van een gladde parkeerplek, zorgt tractiecontrole ervoor dat je gecontroleerd kunt vertrekken in plaats van met spinnende wielen op je plek blijft staan. Ook als je winterbanden hebt gemonteerd blijft het een nuttig systeem!

Van onze partner
Vind je ijskrabbers
Royale keuze aan voordelige ijskrabbers heb je bij winparts.nl! Bestel je nieuwe op tijd, voordat je ‘m écht nodig hebt!

ABS, altijd controle over je remmen

Het anti-blokkeersysteem, beter bekend als ABS, is een zeer belangrijk hulpsysteem, dat al jaren zorgt voor meer veiligheid in het verkeer. De naam zegt het eigenlijk al: ABS voorkomt dat de remmen blokkeren als je te hard op de rem trapt. Want als de remmen blokkeren, begin je te glijden en ben je dus de controle over je auto kwijt. Op glad wegdek kan ABS heel schokkend aanvoelen, maar dat komt omdat het systeem constant probeert te voorkomen dat de wielen blokkeren. Schrik hier dus niet van; als je dit voelt, is het hulpsysteem bij gladheid hard aan het werk.

ESP, de belangrijkste van allemaal?

Het Electronic Stability Programme (ESP) is misschien wel het belangrijkste hulpsysteem bij gladheid. Het systeem is al jaren verplicht op alle nieuwe auto’s en volgens diverse berekeningen heeft het sinds zijn invoering halverwege de jaren ‘90 meer dan een half miljoen ongelukken voorkomen. ESP is een systeem dat ingrijpt als de bestuurder plotseling de macht over het stuur verliest of als een wiel opeens geen grip meer heeft. Het trekt de auto terug in het gareel, door de remmen te activeren (deze sturen de auto weer in de juiste richting), of door het draaien van de wielen aan te passen, zodat elke band weer de juiste hoeveelheid grip heeft. Net zoals bij alle hulpsystemen helpt ESP behalve bij gladheid ook bij linke situaties in normale gripsituaties. ESP voorkomt dat je auto in een ongecontroleerde slip raakt.

Van onze partner
Goede resultaten met microvezel doeken
Je vindt bij amazon.nl een groot aanbod microvezel doeken! Je helpt ermee de ruiten helder te houden.

Veiliger onderweg dankzij rijhulpsystemen bij gladheid

Eigenlijk beschikken alle (relatief) nieuwe auto’s over bovenstaande rijhulpsystemen. De enige auto’s waarin deze systemen kunnen ontbreken, zijn bepaalde spartaanse sportwagens, waarvan de fabrikant bewust heeft besloten om ze eruit te laten. Verder kan je er van op aan dat als je een auto koopt van twintig jaar oud of jonger, dat deze systemen er allemaal op zitten. Nogmaals: het zijn hulpmiddelen, niet middelen die het gladde wegdek volledig ongevaarlijk maken. Vertrouw er dus niet blind op en pas je rijstijl aan als je met gladheid de weg op gaat.

Let op beperkingen rijhulpsystemen

Waar je in de koude maanden wel rekening mee moet houden is dat sommige rijhulpsystemen er plotseling de brui aan geven, juist op een moment dat je ze nodig kunt hebben. Simpelweg omdat de camera's of sensoren dicht komen te zitten met sneeuw of andere rommel. En als er sneeuw of prut op de lijnen van de weg ligt, of als de weg door regenval erg spiegelt, zal de rijbaanassistent het ook opgeven. Sneeuwt het hard? Dan zal de dynamische cruisecontrol aangeven dat hij 'onder deze omstandigheden' niet kan worden ingeschakeld.