De winter pleegt een aanslag op de voorruit

Hagel schade voorruit | Getty Images

Hij beschermt de inzittenden van de auto tegen weer en wind en tegen opspattende deeltjes, zoals steenslag: de voorruit. De winter betekent zeker een aanslag op de voorruit.

Lage temperaturen en ijskrabben in de winter eisen echter hun tol. In dit geval kan zelfs de kleinste steenslag in de winter letterlijk een aanslag op de voorruit betekenen. Krassen in de autoruit zien er namelijk niet alleen lelijk uit, maar zijn ook een bron van gevaar door strooilicht. In het donker of bij slecht weer verminderen ze het zicht van de bestuurder. De schittering van tegenliggers kan immers worden versterkt.

Van onze partner
Vind je ijskrabbers
Royale keuze aan voordelige ijskrabbers heb je bij winparts.nl! Bestel je nieuwe op tijd, voordat je ‘m écht nodig hebt!

Winter geeft hoger risico op breuk in de voorruit

De kou verhoogt ook het risico op breuk in de voorruit. Zo kan vocht via de scheur of steenslag in de ruit binnendringen en bevriezen. Als gevolg hiervan kan de hele voorruit barsten. Dat kan op zijn beurt weer leiden tot een verlies van stabiliteit van de carrosserie doordat de voorruit bij veel auto’s helpt bij de dragende structuur van de auto. Dat betekent dat als deze door een beschadiging zwakker is er grotere krachten komen te staan op andere delen van de auto, die daar wellicht niet altijd op zijn berekend.

Bovendien is de bescherming van de inzittenden onvoldoende gewaarborgd. In geval van nood gebruikt ook de passagiersairbag voorin de voorruit als ondersteuning. Bij dergelijke combinaties sta je wellicht niet stil als je een steenslagplekje of een ster in de voorruit ziet.

Zeker in de winter voorruit snel repareren of vervangen

Voordat de voorruit barst en volledig moet worden vervangen, is zeker in de winter snel handelen vereist. Gespecialiseerde werkplaatsen kunnen steenslag en scheuren tot 50 millimeter in diameter snel verwijderen. Om dat te kunnen doen, mag de schade zich niet in het gezichtsveld van de bestuurder bevinden en moet die schade zich ten minste tien centimeter van de rand van de ruit bevinden. Tijdens de reparatie worden zelfs kleine scheurtjes volledig opgevuld met kunsthars Dat gebeurt met onderdruk en de hars wordt vervolgens uitgehard onder UV-licht. Ten slotte verwijderen de glasprofessionals overtollige harsresten en reinigen ze de ruit. 

Deze ingreep vergt meestal één tot twee uur. De kosten worden normaal gesproken gedragen door de beperkt-cascoverzekering of je allriskverzekering

Van onze partner
Ruit laten repareren?
Bij Kwik-fit kun je voor veel zaken gemakkelijk een afspraak maken. Ook reparatie van een voorruit regel je snel online!

Voorkom in de winter krassen op de voorruit

Heb je een goedkope ijskrabber gevonden? Dan moet je uitkijken als je die gebruikt. Die kan namelijk krassen achterlaten op de voorruit. Ook als je een pasje of klantenkaart gebruikt om het ijs van de ruit te krabben, kun je de ruit beschadigen. Afdekfolies en de-icer-sprays zijn zachter en gemakkelijker in het gebruik. Gebruik in geen geval warm water! Door het grote temperatuurverschil met de bevroren ruit kunnen er spanningsscheuren ontstaan in het glas.

Maak ruitenwissers vrij van ijs

Een klus die je ook moet oppakken op een koude ochtend: de ruitenwissers vrij maken van ijs. Je voorkomt daarmee dat ze vast blijven zitten aan de voorruit als ze in werking komen. Daarnaast kan het vuil van de weg zich gemakkelijker aan de ijzige rubberen lippen hechten. Tijdens het wissen neemt door het vuil de kans op krassen op de ruit toe.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Zorg dat ruitenwissers los zitten bij een bevroren ruit

Verzeker je ook dat je ruitenwissers los op de ruit zitten als de voorruit bevroren is. Doe dat voordat je de motor start, zeker als ze automatisch werken. Zitten de wisserbladen vast aan het ijs en de ruitenwissermotor komt in actie, dan riskeer je in het gunstigste geval dat de rubbers beschadigen en strepen gaan geven bij het wissen. Het kan ook erger: is de weerstand van het ijs te groot, dan kan de ruitenwissermotor kapot gaan. Daardoor moet je rekening houden met een kostbare reparatie voor de tijd – en koude handen – die je bespaart.