Andere verkeersregels in wintersportlanden

Wintersport file Zwitserland tunnel sneeuw Duitsla

Wie met de auto naar de wintersport gaat, zal regelmatig met andere verkeersregels in wintersportlanden te maken krijgen. Immers; elk land heeft zijn eigen maximumsnelheden en zijn eigen regels als het gaat om het gebruik van winterbanden, of zelfs sneeuwkettingen. Om alles een beetje overzichtelijk te maken, zetten we de belangrijkste regels voor wintersportverkeer even op een rijtje.

In dit artikel kijken we dan ook voor een aantal populaire landen naar de maximum snelheden voor personenauto's zonder aanhanger, verplichting van winterbanden, sneeuwkettingen en hoe in de landen wordt omgegaan met dalend en stijgend verkeer.

Verkeersregels wintersport Duitsland

  • Maximumsnelheden voor auto’s onder de 3.500 kilogram zonder aanhanger: - Binnen bebouwde kom: 50, buiten bebouwde kom: 100, op de autosnelweg 130 (aanbevolen snelheid, autosnelwegen zijn regelmatig nog onbeperkt). Met aanhanger: 80 km/h, tenzij goedgekeurd voor 100 km/h. Hiervoor moet je een sticker op de aanhanger hebben.
  • Winterbanden: Verplicht bij winterse omstandigheden, profieldiepte moet minimaal 4 millimeter zijn. Vanaf oktober 2024 moeten de banden op Duitse wegen voorzien zijn van het 3PMSF-symbool.
  • Sneeuwkettingen: Verplicht bij borden. Bij gebruik van sneeuwkettingen is je maximumsnelheid 50 km/h.
  • Dalend versus stijgend verkeer: Stijgend verkeer heeft voorrang op dalend verkeer, al wordt het soms ook overgelaten aan de situatie. Wie het makkelijkst aan de kant kan, verleent voorrang.
  • Bijzonderheden: Het gebruik van ruitenwisservloeistof met antivries is verplicht als het vriest.

Verkeersregels wintersport Oostenrijk

  • Maximumsnelheden voor auto’s onder de 3.500 kilogram zonder aanhanger: - Binnen bebouwde kom: 50, buiten bebouwde kom: 100, op de autosnelweg 130, tenzij anders aangegeven.
  • Winterbanden: Verplicht tussen 01-11 en 15-04. Altijd bij winterse omstandigheden, profieldiepte moet minimaal 4 millimeter zijn.
  • Sneeuwkettingen:  Verplicht bij borden. Aanbevolen maximumsnelheid: 50 km/h.
  • Dalend versus stijgend verkeer: Stijgend verkeer heeft voorrang op dalend verkeer.
  • Bijzonderheden: Auto’s moeten volledig ijs- en sneeuwvrij gemaakt worden voordat ze de weg opgaan en bij het krabben mag de motor niet draaien.
Van onze partner
Zoek je de weg naar je skipiste?
Je hebt bij bol.com een ruime keus voor autonavigatie die je helpt je bestemming gemakkelijk en vlot te vinden en te bereiken!

Verkeersregels wintersport Zwitserland

  • Maximumsnelheden voor auto’s onder de 3.500 kilogram zonder aanhanger: - Binnen bebouwde kom: 50, buiten bebouwde kom: 80, op de autosnelweg 100.
  • Winterbanden: Niet verplicht, maar wie in winterse omstandigheden schade rijdt kan hiervoor aansprakelijk gesteld worden.
  • Sneeuwkettingen: Verplicht bij borden, er bestaat de mogelijkheid dat je met een vierwielaangedreven auto zonder sneeuwkettingen kan doorrijden. Maximumsnelheid met sneeuwkettingen: 50 km/h.
  • Dalend versus stijgend verkeer: Stijgend verkeer heeft voorrang op dalend verkeer.
  • Bijzonderheden: Auto’s moeten altijd volledig sneeuw- en ijsvrij gemaakt worden en je mag de motor niet laten draaien tijdens het krabben.

Verkeersregels wintersport Frankrijk

  • Maximumsnelheden voor auto’s onder de 3.500 kilogram zonder aanhanger: - Binnen bebouwde kom: 50, buiten bebouwde kom: 80, op de autosnelweg 110/130. 110 bij neerslag of automobilisten die minder dan 3 jaar hun rijbewijs A of B in bezit hebben.
  • Winterbanden: Verplicht en als de borden dat aangeven, minimale profieldiepte is 3.5 millimeter. In de bergen (zones aangegeven met borden) sowieso verplicht van 1-11 tot en met 31-03.
  • Sneeuwkettingen: Verplicht bij borden. Aangeraden maximumsnelheid met sneeuwkettingen is 40 km/h.
  • Dalend versus stijgend verkeer: Stijgend verkeer heeft voorrang op dalend verkeer.
Van onze partner
Milieusticker, vignet nodig?
In veel gebieden in Frankrijk en Duitsland moet je een vignet op je auto hebben. Bestel je Vignette Crit’Air, E-Plakette of milieusticker bij VignetBestellen. Gewoon in het Nederlands. Ook voor je (tol)vignet dat je in Oostenrijk en Zwitserland moet hebben. Regel het op tijd!

Verkeersregels wintersport Italië

  • Maximumsnelheden voor auto’s onder de 3.500 kilogram zonder aanhanger: - Binnen bebouwde kom: 50, buiten bebouwde kom: 90, op de autosnelweg 100/110/130. 110 bij neerslag, 100 voor automobilisten die minder dan drie jaar hun rijbewijs A of B in bezit hebben.
  • Winterbanden: Verplicht in de periode 15-11 tot en met 15-04.
  • Sneeuwkettingen: Verplicht bij borden. Maximumsnelheid met sneeuwkettingen: 50 km/h.
  • Dalend versus stijgend verkeer: Stijgend verkeer heeft voorrang op dalend verkeer.

Verkeersregels wintersport Tsjechië

  • Maximumsnelheden voor auto’s onder de 3.500 kilogram zonder aanhanger: - Binnen bebouwde kom: 50, buiten bebouwde kom: 90, op de autosnelweg 130.
  • Winterbanden: Verplicht in de periode 01-11 tot 01-04 als de weersomstandigheden hierom vragen. Periode kan verlengd of vervroegd worden als het winterweer eerder invalt. Profieldiepte moet minimaal 4 millimeter zijn.
  • Sneeuwkettingen: Verplicht bij borden. Maximumsnelheid met sneeuwkettingen: 50 km/h
  • Dalend versus stijgend verkeer: Stijgend verkeer heeft voorrang op dalend verkeer.
Van onze partner
Vind je sneeuwkettingen
Royale keuze aan sneeuwkettingen heb je bij winparts.nl!

Stijgend verkeer heeft voorrang op dalend verkeer

Het werd net al bij elk land even genoemd, maar het is goed om te weten dat eigenlijk in elke verkeerssituatie in de bergen het stijgende verkeer voorrang heeft op het dalende verkeer, mocht je elkaar tegenkomen op een smal weggetje. Dit heeft te maken met het feit dat het stijgende verkeer moeizamer op gang komt en sneller last kan krijgen van een verbrande koppeling als de auto steeds stilstaat en weg moet rijden. In de praktijk wordt het echter vaak opgelost tussen de automobilisten onderling; wie het makkelijkste aan de kant kan, zal dat doen. Ook als een vrachtwagen bergaf komt rijden, is het wel zo sympathiek om in je personenauto aan de kant te gaan. Vrachtwagens hebben meer moeite met stoppen bergaf, dan jij met optrekken bergop. Al met al is het eigenlijk altijd een kwestie van de situatie inschatten en elkaar een beetje laten leven.