Wat je nog niet wist over Esteban Ocon

Esteban Ocon - foto ANP-AFP Andrej Isakovic

Esteban José Jean-Pierre Ocon-Khelfane is een Franse coureur die voor Alpine in de Formule 1 van start gaat. Hij maakte tijdens de Grand Prix van België in 2016 zijn Formule 1-debuut. Hij reed daarbij voor Manor Racing, ter vervanging van Rio Haryanto.

Ocon, geboren 17 september 1996, maakte tot zijn overstap naar Renault deel uit van het ontwikkelingsprogramma van Mercedes-coureurs. Hij pakte zijn eerste overwinning in de Formule 1 tijdens de Grand Prix van Hongarije in 2021.

Van onze partner
Formule 1 races live volgen?
Op TV, laptop, tablet en smartphone volg je met Viaplay alle races live. Neem nu een abonnement en krijg naast de Formule 1 races ook veel andere sporten, series, films en programma’s voor kinderen.

Kartracen met de paplepel ingegeven

Tijdens het karten moesten zijn ouders hun ouderlijk huis, inclusief de garage van zijn vader, verkopen. Daarmee financierden ze zijn kartcarrière. Na de verkoop van het huis woonden en reisden ze naar races in een caravan. Ocon gebruikte die ook als motorhome.

Ocon ging karten in 2006, toen hij als achtste eindigde in de Minime-klasse van het Franse kampioenschap. Hij won het kampioenschap in 2007 en zette zijn succes voort door in 2008 de Cadet-klasse te winnen. Hij eindigde voor Anthoine Hubert en Pierre Gasly. Daarna racete hij drie jaar in de KF3-categorie. Ook nam hij deel aan het Spaanse kampioenschap en de Italiaanse Open Masters. Hij won de Franse KF3-titel in 2010. Daarna eindigde hij als tweede in de WSK Euro Series in 2011 achter Max Verstappen. Op 14-jarige leeftijd werd Ocon ondertekend door het management van Gravity Sports, een zusterbedrijf van het Renault F1-team.

Volgende stap: Formule Renault

In 2012 maakte Ocon zijn debuut in eenzitters. Hij nam deel aan de Eurocup Formule Renault 2.0 met Koiranen Motorsport. Hij eindigde als veertiende met slechts vier races in de punten. Daarbij tellen we ook een podiumplek tijdens zijn thuiswedstrijd op Circuit Paul Ricard. Hij nam ook deel aan een gedeeltelijke campagne in de Formule Renault 2.0 Alpen met Koiranen. Daarbij eindigde Esteban als zevende met twee podia, die beide op de Red Bull Ring kwamen.

Ocon bleef in 2013 in deze klasse aan en stapte over naar het ART Junior Team. Hij behaalde één poleposition en won twee races, waaronder op Circuit Paul Ricard. Daarmee eindigde hij het seizoen op de derde plaats eindigde achter Pierre Gasly en Oliver Rowland. Een gedeeltelijke campagne in de Northern European Cup leverde een overwinning op de Hockenheimring en nog twee podia op. Esteban Ocon veroverde in 2014 de Europese titel in de Formule 3. Het hele seizoen vocht hij vele duels uit met Max Verstappen, die over beduidend slechter materiaal beschikte.

Van onze partner
Ruime keuze aan Formule-1 kleding
Je vindt bij bol.com veel Formule-1 kleding, games en andere leuke dingen om te hebben. Bestel gemakkelijk online en krijgt het vlot in huis!

Esteban Ocon in de Formule 1

Ocons eerste ervaring met een Formule 1-auto was op 22 oktober 2014. Hij reed in de Lotus E20 als onderdeel van een tweedaagse test voor Lotus. Een maand later maakte hij zijn debuut voor Lotus tijdens de eerste oefensessie van de Grand Prix van Abu Dhabi.

Force India contracteerde Ocon in mei 2015 voor deelname aan een testsessie na de Grand Prix van Spanje in Barcelona. Pascal Wehrlein had zich wegens ziekte teruggetrokken. Voordat hij de GP3-titel opeiste, werd aangekondigd dat Ocon zou toetreden tot het Mercedes Junior Team. In februari 2016 maakte Renault bekend dat Ocon dat jaar als reservecoureur zou optreden. Hij nam namens Renault deel aan vier vrije trainingen op de vrijdagochtend.

Tussenstap bij Manor

Ocon maakte vervolgens aan de zijde van Pascal Wehrlein zijn Formule 1-debuut voor Manor. Dat gebeurde tijdens de Belgische Grand Prix en Esteban eindigde daarbij keurig als zestiende. De Fransman verving de Indonesiër Rio Haryanto wiens budget niet toereikend bleek voor het hele seizoen. Ocon behaalde dat jaar zijn beste resultaat in de door regen getroffen Grand Prix van Brazilië. Ocon reed lange tijd in de top tien, maar moest zich uiteindelijk tevreden stellen met plaats twaalf aan de finish..

Op 10 november 2016 kondigde Force India aan dat het Ocon voor het seizoen 2017 had vastgelegd, met Sergio Pérez als teamgenoot. Ocon scoorde zijn eerste Formule 1-punt in zijn eerste race voor Force India tijdens de Grand Prix van Australië. Hij eindigde knap telkens als tiende in de eerste drie races van het seizoen. Hij finishte vervolgens als zevende in de Grand Prix van Rusland en zette de puntenreeks voort met een vijfde plaats in Spanje.

Op 23 november 2018 werd aangekondigd dat Ocon zich bij Mercedes zou voegen als hun reservecoureur voor 2019 nadat duidelijk werd dat hij bij Racing Point zou worden vervangen door Lance Stroll. Ocon bleef vervolgens heel 2019 aan de zijlijn. Hij beweerde in gesprek te zijn geweest met Mercedes voor het seizoen 2020, waarbij hij opmerkte dat hij 'heel dichtbij' was om Valtteri Bottas bij het team te vervangen. Mercedes besloot uiteindelijk door te gaan met Bottas.

Van onze partner
Maak jouw smartphone of tablet compleet!
Haal het maximale uit je toestel met de beste accessoires via GSMpunt.nl. Denk daarbij naast hoesjes ook aan houders en kabels

Start bij Renault in 2020

Ocon stapte in 2020 over naar Renault. Hij tekende een contract voor twee jaar en markeerde zijn terugkeer naar de Formule 1 als fulltime coureur. Hij verving Nico Hülkenberg en vergezelde Daniel Ricciardo. Ocon kwalificeerde zich als veertiende tijdens zijn Renault-debuut in de Grand Prix van Oostenrijk. Hij eindigde als achtste van de elf coureurs die de eindstreep haalden. Ocon kwalificeerde zich als vijfde voor de Grand Prix van Stiermarken en reed op de zevende plaats toen hij moest stoppen met een koelprobleem. Esteban Ocon eindigde als zesde tijdens de Grand Prix van Engeland, nadat hij enkele posities had goed gemaakt tijdens de laatste ronden. Tijdens de 70th Anniversary Grand Prix op Silverstone, een week later, incasseerde hij een gridstraf. Hij had George Russell in de kwalificatie gehinderd. Vanaf een veertiende startplaats klom Ocon op naar een achtste plaats aan de finish.

Zijn beste race-finish sinds 2017 kwam tijdens de Grand Prix van België, waar hij zich als zesde kwalificeerde en als vijfde eindigde achter teamgenoot Ricciardo.

Renault werd voor 2021 omgedoopt in Alpine. Het team legde meervoudig wereldkampioen Fernando Alonso vast als teamgenoot van Ocon nadat Daniel Ricciardo naar McLaren was vertrokken. In de eerste race van Alpine, de Grand Prix van Bahrein, werd Ocon van achteren aangereden door Sebastian Vettel in de Aston Martin. Ocon eindigde de race als 13e en Vettel verontschuldigde zich later voor het incident.

Het voorlopige hoogtepunt van Ocons F1-loopbaan voltrok zich in Hongarije. Hij startte op een natte baan vanaf de achtste plek, maar na een flinke botsing kort na de start klom hij op naar de tweede plaats in de eerste bocht, die de eerste plaats werd toen raceleider Lewis Hamilton een ronde later dan de rest van het veld naar de pits ging voor slicks. Ocon hield de leiding de rest van de race vast, hetgeen hem en Alpine de eerste F1-overwinning opleverde. Deze zege werd gevolgd door nog drie punten bij de Belgische, Nederlandse en Italiaanse Grands Prix. De Grand Prix van Turkije vond plaats in de regen en Ocon eindigde als tiende nadat hij de hele raceafstand had gereden op één set intermediate banden. Het was voor het eerst sinds 1997 dat een coureur een volledige race had afgelegd zonder een pitstop te maken.

Van onze partner
Zorg bij de Grand Prix te zijn
Voor de ervaring moet je het gewoon een keer hebben meegemaakt. Bezoek geheel georganiseerd een Formule 1 wedstrijd. Kijk naar de planning voor dit seizoen!

Wisseling in team voor 2023

Alpine behield Ocon en Alonso voor het seizoen 2022. Ocon eindigde als zevende bij de seizoenstart in Bahrein, hoewel hij een tijdstraf kreeg voor een botsing met Mick Schumacher. Hij kwalificeerde zich als vijfde en eindigde als zesde bij de Grand Prix van Saoedi-Arabië, na een stevig duel met met Alonso. In Australië eindigde de Fransman andermaal in de punten. Ocon blijft in beginsel tot en met eind 2024 bij Alpine. In 2023 krijgt het team wel een wisseling. Pierre Gasly komt uit het team van AlphaTauri en neemt daar de stoel van de andere auto.

Esteban Ocons reden voor startnummer 31

Op de auto van Esteban Ocon prijkt startnummer 31. Dat is het startnummer dat hij ook had toen hij met karts racete. Hij won met dit nummer zijn eerste nationale kampioenschap.