Historie en prestaties op circuit Autodromo José Carlos Pace, Interlagos

Interlagos Verstappen Hoogteverschillen | Getty

Een van de oudere circuits in de wereld is het Autodromo José Carlos Pace, ook wel Interlagos, in Brazilië. Je vindt hier de achtergronden van het circuit, dat al een halve eeuw op de Formule 1-Grand Prix-kalender staat.

Eigenlijk was het de bedoeling de grond van het circuit halverwege de jaren twintig van de vorige eeuw te gebruiken voor het bouwen van huizen. Toen in 1929 de aandelenhandel in elkaar stortte, werd echter een ander besluit genomen. De plannen voor woningen veranderden in plannen voor een racecircuit van 7,960 kilometer. Dat kon op 12 mei 1940 in gebruik worden genomen met 15.000 toeschouwers.

Interlagos was oorspronkelijke naam

Hoe komt het circuit eigenlijk aan de bijzondere naam, Interlagos: tussen de meren? Dat is erg eenvoudig. Dit was de naam van de regio die lag tussen twee kunstmatige meren, Guarapiranga en Billings. Die moesten de regio rond São Paulo aan het begin van de vorige eeuw voorzien van elektriciteit en water. De naam José Carlos Pace herdenkt sinds 1985 de Braziliaanse coureur die bij een vliegtuigongeluk in 1977 om het leven kwam.

Van onze partner
Zorg bij de Grand Prix te zijn
Voor de ervaring moet je het gewoon een keer hebben meegemaakt. Bezoek geheel georganiseerd een Formule 1 wedstrijd. Kijk naar de planning voor dit seizoen!

Gevaarlijke hobbels circuit Interlagos maken nieuw ontwerp nodig

De huidige lengte van het circuit is aanzienlijk kleiner: 4,309 kilometer. In 1980 werd het circuit van Interlagos voor een laatste keer gebruikt, maar het werd als hobbelig ervaren. Zeker met het grondeffect dat de bolides in die tijd hadden, konden de Formule 1-auto’s daarmee niet overweg. Racen werd dan ook als onveilig beschouwd en er was geen geld om het circuit aan de eisen van de Formule 1 te laten voldoen. De Formule 1-races verhuisden hierdoor tijdelijk naar het Jacarepaguá-circuit, dat bij Rio de Janeiro ligt. In 1990 kwam de Formule 1 weer terug naar Interlagos. Dat had een nieuwe lay-out: sterk ingekort en met een langere uitrit van de pitstraat. In 2007 werden verbeteringen aangebracht bij de ingang van de pitstraat en kreeg het circuit een nieuwe toplaag. In 2012 werd de pitstraat herzien om de veiligheid verder te vergroten.

Autodromo José Carlos Pace uitdagend circuit

Interlagos Verstappen Binnenterrein | Getty

Afgezien van de historie vormt Interlagos ook een uitdagend circuit. De ligging in de heuvels geeft enerzijds een mooi overzicht als je op de juiste tribune zit, zoals tribune A, die zicht geeft op de bochten in het middenterrein en waar je even later de auto’s ook onder je door ziet vliegen. Daarnaast rijden de coureurs tegen de klok in, wat zorgt voor een andere belasting van bijvoorbeeld de nek in bochten. Ook het vaak vochtige weer zorgt voor verrassingen.

Van onze partner
Ruime keuze aan Formule-1 kleding
Je vindt bij bol.com veel Formule-1 kleding, games en andere leuke dingen om te hebben. Bestel gemakkelijk online en krijgt het vlot in huis!

Tussen de locals bij Autodromo José Carlos Pace

Hoewel er weinig Braziliaanse coureurs zijn, zit je tijdens de races op Interlagos tussen de locals. De sport leeft enorm in Brazilië. Dat zorgt voor een bijzondere sfeer tijdens de evenementen.

Hoe kom je bij het circuit Interlagos?

Voor de vliegreis ga je naar de luchthaven van São Paulo: Guarulhos International Airport (GRU) of Viracopos (VCP). De eerste heeft betere verbindingen met de stad zelf. Eenmaal in die stad ligt het circuit ingebouwd aan de zuidkant. Eigenlijk is het gemakkelijk te bereiken, maar reserveer zeker tijdens de Grand Prix voldoende tijd om de reis te maken. Er zijn verschillende reguliere bushaltes rond het circuit en je kunt met de metrolijn 9 direct naar het station Autodromo gaan. Het is goedkoop en eenvoudig (je koopt gewoon een kaartje voor een enkele reis). Vanaf het station loop je langs een paar blokken naar het circuit.

Er zijn tijdens het Grand Prix-weekend ook shuttlebussen vanaf verschillende plaatsen in de stad. Dat is handiger dan zelf rijden. Kom je met de auto, reken dan zeker op negentig minuten in druk verkeer. Er is geen officiële parkeerplaats bij het circuit. 

Gebruik je een taxi of Uber, dan kan dat een duur alternatief blijken. Door het verkeer zou je deze tijdens de race-dag op zondag het beste kunnen vermijden. Ze komen namelijk vast te zitten in het drukke verkeer. In de avond zijn de taxi’s, vooral de rood-witte, wel een veilige optie om binnen de stad te reizen.