Verrassende feiten over Yuki Tsunoda

De Japanse coureur voor AlphaTauri sinds het seizoen 2021, Yuki Tsunoda, heeft een lange historie bij Honda. In 2023 zag hij de Nederlandse coureur Nyck de Vries bij het team komen.
Yuki Tsunoda werd geboren op 11 mei 2000 en was de eerste door Formula Honda ondersteunde coureur via het Honda Formula Dream Project. Hij was de Japanse F4-kampioen van 2018 en kreeg in 2019 ook steun van Red Bull. In het Formule 2-kampioenschap van 2020 eindigde Tsunoda als derde en in 2021 maakte hij zijn Formule 1-debuut voor AlphaTauri. Hij is daarmee de eerste Formule 1-coureur die in de 21e eeuw is geboren. En hij kan de eerste Japanse coureur zijn die een World Championship Grand Prix wint.
Carrièrestappen pre-Formule 1
Tsunoda's klim naar de top van de autosport ging verbazingwekkend snel: hij ging van racen in de Japanse F4 in 2017 naar een Formule 1-zitje bij AlphaTauri in iets meer dan drie jaar, nadat hij in 2019 in Europa kwam zonder enige kennis van de circuits. In zijn eerste Japanse Formule 4 seizoen in 2017 won hij het regionale kampioenschap en werd hij derde op de nationale ranglijst.
Een trage start in de F3 werd gevolgd door een enorm indrukwekkend debuut in de F2. Hij eindigde als derde in het kampioenschap en behaalde onderweg drie overwinningen. Daarmee bewees Tsunoda dat hij de snelheid en de vaardigheden had om zich een weg naar de top te banen op de grid van de Formule 1.
Hij heeft zich misschien niet zo snel aangepast aan de Grand Prix-races als aan de F2, maar na verloop van tijd zou hij toch in een Red Bull op het scherp van de snede kunnen strijden.
Van onze partner Formule 1 races live volgen? Op TV, laptop, tablet en smartphone volg je met Viaplay alle races live. Neem nu een abonnement en krijg naast de Formule 1 races ook veel andere sporten, series, films en programma’s voor kinderen. |
Yuki Tsunoda in de Formule 1
In 2021 startte Tsunoda bij de stal AlphaTauri op het Formule-1 grid. Hij was daarmee de achttiende Japanse coureur en de eerste sinds in 2014 Kamui Kobayashi voor het laatst racete. Hij reed toen naast Pierre Gasly, die in 2023 naar Alpina verhuisde. Hij probeerde voor het eerst een Formule 1-auto in november 2020 op het Enzo e Dino Ferrari-circuit in Imola, een paar dagen na de Grand Prix van Emilia Romagna. Aan het stuur van een van AlphaTauri’s 2018-auto's reed Yuki al snel consistente rondes en bewees hij dat hij zich kon aanpassen aan een voor hem compleet nieuw type auto. Op 15 december, een paar dagen na de finale van het F1-seizoen 2020 in Abu Dhabi, liet Yuki opnieuw zien wat hij kon achter het stuur van de AT01, de eerste auto uit het AlphaTauri-tijdperk, tijdens de Young Driver Test op het Yas Marina Circuit. Yuki is ook bevestigd als officiële AlphaTauri coureur voor de F1-seizoenen 2022 en 2023.
Yuki’s verhaal achter startnummer 22
Het liefste had Yuki Tsunoda het startnummer 11. Dat had hij op de kart staan en het zou mooi zijn om dat te kunnen houden. Echter, Sergio Pérez had dat nummer al op zijn auto staan. Yuki verdubbelde het daarop. Dat was tegelijk het startnummer van Jenson Button toen hij het wereldkampioenschap in 2009 op zijn naam schreef. Het nummer werd ook gebruikt door de Japanse coureur Takuma Sato in zijn tijd bij Super Aguri van 2006 tot 2008.
Lees ook

GP Spanje: tijden, standen, circuitinfo, weer

Red Bull verliest 'sleutelfiguur' aan McLaren

Pérez hoopt Verstappen nog te verslaan

Opsteker voor Nyck de Vries: 'Dit wilde ik zien'

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco
