Wat moet je doen bij een lekke band?

Lekke band

De kans dat je een lekke band krijgt is tegenwoordig niet zo heel erg groot maar uitsluiten kun je het niet. Wat moet je doen als je een lekke band krijgt? En hoe herken je een lekke band?

De eerste vraag die je kunt stellen is hoe je een lekke band herkent. In de loop van de tijd verliest iedere band wat lucht. Maar dat is erg weinig. Ben je in een bout gereden, dan is het duidelijk: de band loopt (langzaam) leeg en je hoort en voelt de bout ook duidelijk tijdens het rijden. Maar het kan natuurlijk subtieler. Je merkt ineens dat je de lijnen op de weg, klinkers of kleinere richeltjes minder of niet meer voelt. Of het lampje van de bandenspanningscontrole gaat branden, meestal met een geluid als alarm. Dat is wel duidelijk. Wat moet je in zo’n geval doen?

Verminder vaart en zoek een veilige, rustige plek op

Als je merkt dat de banden te weinig lucht hebben, laat rustig het gas los. Rijd met lage snelheid naar een plaats waar je kunt stoppen. Bijvoorbeeld een pechhaven langs de weg, een parkeerplaats of de vluchtstrook. Je kunt daarbij voor extra veiligheid de alarmlichten aanzetten. Probeer een zo klein mogelijke afstand te rijden, omdat je namelijk meer schade aan de band kan veroorzaken als je wel verder rijdt.

Lekke band vervangen

Je vervangt het wiel met de lekke band. Veel auto’s hebben een reservewiel of een thuiskomer. Hier geven we aan hoe het gaat met een reserveband of thuiskomer. Je kunt het wiel eenvoudig wisselen door de volgende stappen te volgen:

  1. Zorg dat de auto op een zo vlak mogelijke, harde ondergrond staat.
  2. Controleer of de auto op de handrem of in de parkeerstand van de automaat staat.
  3. Plaats de krik (meestal met de auto meegeleverd) bij een van de steunpunten van de auto.
  4. Krik de auto omhoog, zodanig dat het wiel vrij kan draaien.
  5. Draai met de wielsleutel of een kruissleutel (als je die in de auto hebt liggen) de bouten los. Let op dat het wiel onverwacht los kan komen en vallen.
  6. Neem het reservewiel of de thuiskomer en plaats deze op de naaf
  7. Draai de wielbouten weer stevig vast. Dat doe je gekruist, de tweede bout die je vastdraait is tegenover de eerste bout.
  8. Laat de krik weer zakken zodat de auto op de grond staat
  9. Controleer de wielbouten nog een keer.

Rijd dan de eerste paar kilometers rustig en ga zo snel mogelijk naar een bandenspecialist of de garage om de lekke band te repareren. Let op dat je met een thuiskomer minder snel mag rijden, meestal maar 80 km/u!

Lekke band snel repareren met een reparatiekit

Bij een steeds groter aantal auto’s is een bandenreparatiekit met een lekmiddel meegeleverd in plaats van een reservewiel of thuiskomer. Die zijn lichter en vaak ook goedkoper en hopelijk heb je die niet vaak nodig. Maar als je het nodig hebt: hoe doe je dat? Volg deze stappen!

  • Lees voor gebruik altijd de gebruiksaanwijzing.
  • Onderzoek het loopvlak van de band, probeer het lek te vinden.
  • Indien mogelijk, zet de band met het lek naar de onderzijde.
  • Plaats de container met lekmiddel op het ventiel en spuit deze leeg.
  • Breng de band met behulp van de compressor in de auto op spanning.
  • Laat de band zo snel mogelijk bij een bandenspecialist repareren (of vervangen).
  • Een nadeel is dat wanneer het gat te groot is, het dichtmiddel weer naar buiten komt en het dus niet werkt.

Runflat banden? Ga naar de specialist

Jouw auto kan ook zijn voorzien van runflat banden. Dan heb je mazzel, je kunt namelijk doorrijden! Op het dashboard zie je het lampje van de bandencontrole oplichten. Je hoeft geen gel in de banden te spuiten of zelfs een wiel te verwisselen. Door de hardere zijwang van de band kun je namelijk verder rijden. Let er wel op, want jouw maximum snelheid is 80 km/u en je moet gelijk naar de garage of bandenspecialist gaan. Je mag namelijk niet verder dan 80 km rijden.