Hoeveel profiel moet een band hebben?
Een zomerband moet volgens de wet minimaal 1,6 mm profiel hebben. Autobanden hebben daarvoor...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De opkomst van de elektrische auto stelt ook de fabrikant van autobanden voor nieuwe uitdagingen. En beslist niet de minste: een autoband wordt onder een elektrische auto veel zwaarder op de proef gesteld dan onder een auto met een verbrandingsmotor. Mede gestuurd door de strengere milieuwetgeving, richten de bandenmerken zich momenteel steeds meer op speciale EV-banden.
Wanneer de dagelijkse gezinsauto toe is aan nieuwe banden, doet menigeen alsof het gaat om een paar blikken tomaatblokjes voor in de spaghettisaus: zolang de prijs maar laag is, want het leven is al duur genoeg. Misschien een begrijpelijke redenering, maar wel een verkeerde bezuiniging op het enige contactvlak tussen auto en wegdek. Het draait immers om de veiligheid van je gezin én andere verkeersdeelnemers.
Nu het aantal elektrische auto’s op de weg groeit, is het niet ondenkbaar dat veel (particuliere) EV-eigenaren nog minder kritisch in hun keuze worden, wanneer zij onverwacht snel met de neus op versleten autobanden worden gedrukt. Door het zware accupakket brengt een elektrische auto een veel hoger gewicht op de weegschaal dan een gelijkwaardige auto met verbrandingsmotor. Met andere woorden: onder een EV wordt een autoband veel zwaarder belast. Na verloop van tijd, gaat de EV-rijder deze pijn natuurlijk in de portemonnee beslist voelen.
Om alles in het juiste perspectief te plaatsen: volgens AutoWeek CarBase heeft de Peugeot 208 PureTech 130 met EAT8-automaat een leeggewicht van 1.133 kilo. Zetten we de elektrisch aangedreven e-208 op de weegbrug, dan slaat de meter door naar 1.430 kilo – een verschil van 26,2 procent. Knoop dit percentage nu even goed in je oren. Beide motorvarianten van de 208 staan op precies dezelfde banden, in de maatvoering 195/55 R 16 H. Maar onder de elektrische (en dus zwaardere) e-208 slijt het rubber veel sneller dan onder de benzine-208. Om precies te zijn: 26,2 procent sneller. Zie jij de rode draad?
“Het slijtagepatroon van een autoband hangt af van tal van factoren,” zegt David Witters van Michelin. “De rijstijl van de bestuurder heeft nog wel de grootste invloed, maar ook de uitlijning en de bandenspanning spelen een rol. Maar in de regel geldt: 1 procent meer gewicht staat gelijk aan 1 procent meer bandenslijtage.” Met banden die een ruim 25 procent kortere levensduur hebben, gaan de vervangingskosten dus ook met een kwart omhoog. Dat verklaart onze vrees, dat EV-eigenaren bij de noodgedwongen vervroegde aanschaf van nieuwe banden mogelijk zullen kiezen voor kwalitatief minder goed materiaal. Als ze maar goedkoop uit zijn …
Hoewel de EV-band geen volledig nieuw verschijnsel is – in 2013 stond de BMW i3 al op speciale 19-inch banden – springen de laatste tijd steeds meer bandenfabrikanten in op de groeiende vraag naar elektrische auto’s. Bridgestone, Michelin, Continental en Pirelli kunnen bijvoorbeeld al een EV-band leveren, en onlangs presenteerde het Zuid-Koreaanse merk Hankook de nieuwe iON evo-reeks, voor zowel zomer- als wintergebruik. Allemaal banden met een hoger draagvermogen en een langere levensduur dan een standaardband, speciaal voor toepassing onder elektrische auto’s.
Dat klinkt misschien niet direct als hogere wiskunde, maar is het in feite wel. Want een EV-band dient te voldoen aan dezelfde strenge eisen die bij banden voor auto’s met een verbrandingsmotor als vanzelfsprekendheid worden gezien. Terwijl een elektrische auto veel zwaarder is, worden van zijn banden óók een korte remweg, een goede tractie, veel grip in bochten en een uitstekende afvoer van regenwater verlangd. Terwijl de EV-band daarnaast heel stil moet zijn. In een elektrische auto zijn de rolgeluiden van de wielen veel prominenter hoorbaar dan in een auto met verbrandingsmotor, waar het geronk uit de motorruimte de ruis van de banden naar de achtergrond drukt.
Nu is het bij een standaardband al een enorme uitdaging om allerlei eigenschappen te verenigen die onverenigbaar lijken. Maar daar komt bij een EV dus nog een aantal (letterlijk) zwaarwegende eisen bij: het hogere draagvermogen, de langere levensduur en de lage geluidsproductie. Terwijl elke elektrische auto zijn banden extra zwaar belast met een veelal hoger motorvermogen en het direct beschikbare maximum koppel. Je kunt tegenwoordig al een Kia EV6 bestellen met 585 pk en een trekkracht van 740 Nm. Inderdaad, daarmee krijgen zijn banden heel wat te verduren …
Speciaal voor EV’s verschijnen nu banden op de markt die én een hoog gewicht moeten dragen, én genoeg comfort te bieden hebben, én heel veel kilometers meegaan, én veel tractie en grip opbouwen, én weinig afrolgeluiden produceren, én regenwater heel goed afvoeren, én stabiliteit en stuurprecisie te bieden hebben, én een zo laag mogelijke rolweerstand hebben, én fluisterstil zijn.
Dergelijke banden moet dus een voldoende sterk karkas hebben maar voor het comfort ook voldoende absorptievermogen bieden. Ze moeten ook zoveel mogelijk grip op de ondergrond opbouwen, maar mogen niet te snel slijten. Voor voldoende grip heb je liefst zoveel mogelijk rubber op het wegdek, maar voor een goede waterafvoer wil je juist zo breed mogelijke afvoerkanalen in het profiel hebben. Een lage rolweerstand is een vereiste voor een gunstige actieradius, maar dat gaat weer ten koste van de tractie en grip. Ten slotte is er nog de koper. Die eist een acceptabele prijs.
Maar daarmee zijn we er nog niet: er is ook nog het milieuvraagstuk. Want ook de fabrikanten van autobanden zullen toch echt aan duurzaamheid moeten geloven. Daarom worden ze verplicht steeds meer gerecyclede en recyclebare materialen in hun producten te verwerken. “De gehele bandenindustrie werkt keihard aan de 100 procent duurzame band,” vertelt een technicus van het Zuid-Koreaanse bandenmerk Hankook aan AutoWeek. “Vanaf 2045 à 2050 fabriceren wij alleen nog banden die gemaakt zijn van duurzame en volledig recyclebare materialen.”
Niet alleen bij de verwerking en recycling van versleten autobanden wordt het milieu steeds wat minder zwaar belast. Doordat de EV-band een langere levensduur heeft, komen er minder versleten autobanden op de afvalberg. Wat dat betreft is de komst van de speciale EV-band een welkome ontwikkeling. Een band met een lager slijtagepatroon, betekent immers niet alleen een minder zware aanslag op de portemonnee van de EV-eigenaar, maar ook op het milieu.
Je leest het in het artikel op deze pagina’s: het maken van een EV-band brengt heel wat met zich mee. We waren onlangs te gast bij Hankook, die de iON evo presenteerde aan de pers. Deze band is verkrijgbaar in tal van maten voor velgen met een diameter van 18 tot en met 22 inch. En trouwens, meteen werd ook de iON Winter geïntroduceerd. Een vierseizoenenband is vooralsnog alleen op de Noord-Amerikaanse markt verkrijgbaar.
Er zijn al verschillende banden voor elektrische auto's verkrijgbaar. Een aantal voorbeelden vind je in de AutoWeek Banden Prijsvergelijker, steeds in verschillende maten en varianten voor bijvoorbeeld de load index en snelheid:
Een zomerband moet volgens de wet minimaal 1,6 mm profiel hebben. Autobanden hebben daarvoor...
De banden zijn een belangrijk onderdeel van de auto. En het oog wil ook iets! Daarom wil je...
Bij de zaagtandslijtage van banden voel je vooral bij de wielen die niet zijn aangedreven...
Hoe vaak gebeurt het je dat je denkt ‘Bij het tanken moet ik ook gelijk even de bandenspanning...
Hoe oud je banden zijn is aangegeven met een code van vier cijfers die het weeknummer en jaartal...
Laten we met de deur in huis vallen: je kunt winterband op dezelfde velg monteren als de zomerbanden....
Twee keer per jaar moet het weer gebeuren: het wisselen van de wielen. Dat is echter nog best...
In principe moeten alle wielen altijd mooi in balans zijn. Dat betekent dat ze mooi ronddraaien,...
Er zijn een aantal kenmerken waar je eigenlijk niet omheen kunt en waar je zeker op moet letten...
Banden voor een caravan worden vaak zwaarder belast. Behalve het gewicht van de caravan zelf...
Voor de meeste mensen is het duidelijk: de banden zijn versleten als de minimum profieldiepte...
Wat maakt een band de beste all-seasonband ofwel vierseizoenenband? Daarvoor hebben de experts...
Wat maakt een band de beste winterband? Daarvoor hebben de experts van AutoWeek een lijst...
In Nederland is wettelijk niet zo heel veel vastgelegd over het gebruik van een reservewiel...
Het recyclen van gebruikte banden door ze te vernieuwen is een veelgebruikte techniek. De...
Bij elektrische auto’s is het belangrijk dat eventuele weerstanden worden verminderd. Bij...
Wat maakt een band de beste zomerband? Daarvoor hebben de experts van AutoWeek een lijst criteria...
Brandstof is een grote kostenpost voor veel automobilisten Je wil die natuurlijk zo laag houden....
Het is een term die je bij velgen tegenkomt. Op zich heb je er als leek weinig mee te doen...
Je raadt het eigenlijk al: de all-seasonband is ontwikkeld voor vier seizoenen. Je kunt de...
Waarom richten de actievoerders zich op SUV-banden? Ze vinden deze voertuigen te vervuilend...
Het is vrijwel iedereen wel eens overkomen. Een scherp element op de weg prikt je band lek:...
Als je er nauwkeurig naar kijkt, toont het logo meteen de uitleg van de afkorting: drie steile...
Autobanden zijn de enige schakel tussen jou en de weg. Ze zijn dus van het allergrootste belang....
Banden zijn voornamelijk zwart omdat er tijdens de fabricage carbonblack aan het rubbermengsel...
Zoals je al vermoedt, zijn versterkte C-banden (ook wel versterkte transportbanden) geschikt...
Het is praktisch onmogelijk om je volledig te beschermen tegen het risico van lekke banden....
Voor auto’s is de grip een belangrijk gegeven. Daarom is het vaak verstandig voor winterbanden...
Een lekke band is altijd vervelend, maar helemaal als er nog genoeg profiel op zit. Een nieuwe...
AutoWeek heeft met de bandentesten natuurlijk een grote expertise opgebouwd op dit gebied....
Het is eind mei, de zon schijnt en de boordcomputer van onze Range Rover Sport geeft een aangename...
De banden hebben een grote invloed op het weggedrag van een auto. En daarmee ook op de veiligheid....
Tot enkele tientallen jaren geleden had iedere auto gewoon een reservewiel: dat was een volwaardig...
Het EU-bandenlabel geeft drie belangrijke prestatiekenmerken van een band aan: de rolweerstand...
Winterbanden hebben een zachter rubber en beschikken over een duidelijker profiel dan zomerbanden....
Na de koude winter is het heerlijk om de lente weer aan te voelen komen. Goed nieuws, dus...
Het conceptmodel van de band van de toekomst, de Michelin Vision, is wiel en band tegelijk....
In de jacht om gewicht te (en kosten) besparen worden op auto’s soms runflat banden gemonteerd....
Bij het rijden over het spijkerbed steken vier spijkers achter elkaar door het loopvlak van...
Op de wang van een band staat een serie cijfers die op het oog mysterieus overkomt. AutoWeek...
Winterbanden zijn speciaal ontwikkeld om meer grip te bieden op nat en glad wegdek. Om dit...
In moderne auto's moeten bijna alle schroefverbindingen worden aangedraaid met een door de...
Voordat je de band oppompt, moet je de bandenspanning controleren. De bandenspanning verschilt...
Er is een aantal redenen dat je van de banden wilt wisselen. Het wisselen van je autobanden...
Zuinigheid is niet altijd een goede eigenschap, zoals onze bandentesten vaak laten zien. Maar:...
De kans dat je een lekke band krijgt is tegenwoordig niet zo heel erg groot maar uitsluiten...
Vierseizoenenbanden zijn, zoals de aanduiding al doet vermoeden, geschikt om het hele jaar...
Voor sportieve auto’s zijn goed gevulde wielkasten een pré. Los daarvan zorgen bredere banden...
Het is belangrijk voor je veiligheid om goede grip op de weg te hebben. Het is dan ook niet...
Zomerbanden hebben een hardere soort rubber dan winterbanden. Daardoor hebben ze op droog...
Bij een auto die op twee wielen wordt aangedreven worden meestal de banden op de vooras op...
Je hebt waarschijnlijk het karakteristieke geluid wel eens eerder gehoord, bijvoorbeeld als...
Om met de deur in huis te vallen: winterbanden zijn in Nederland niet wettelijk verplicht....
Twee keer per jaar moet het weer gebeuren: het wisselen van de wielen. Dat is echter nog best...
Je ziet het vaker: banden die worden gevuld met stikstof. Het zijn allebei manieren om de...
Het is vervelend als je een lekke band krijgt. Daarom hebben alle auto’s een hulpmiddel om...
Een zomerband moet volgens de wet minimaal 1,6 mm profiel hebben. Autobanden hebben daarvoor...
We hebben het hier over winterbanden opslaan maar eigenlijk gaat het ook over zomerbanden...
De banden onder een auto lijken vanzelfsprekend. Je kunt er veel vragen over hebben! De redactie...
1. Bandbreedte Deze waarde geeft de breedte van de band in millimeters. In het voorbeeld is...
Bandentests
Wat is het voordeel van rijden op winterbanden? Winterbanden kunnen onder winterse omstandigheden...
Sinds november 2012 zijn bandenfabrikanten verplicht het EU-bandenlabel bij een band te vermelden....
Vrijwel iedere automobilist weet in welk merk auto hij of zij rijdt, maar het merk van de...
Regen is een zegen, tenminste: voor de landbouw. Maar voor automobilisten is het eerder een...
Versleten banden en gladde wegen vormen een gevaarlijke combinatie. De auto vliegt eerder...
Autobanden Prijsvergelijker