Dit maakt een autoband voor een elektrische auto anders

Autoband EV Hankook iON Cupra

De opkomst van de elektrische auto stelt ook de fabrikant van autobanden voor nieuwe uitdagingen. En beslist niet de minste: een autoband wordt onder een elektrische auto veel zwaarder op de proef gesteld dan onder een auto met een verbrandingsmotor. Mede gestuurd door de strengere milieuwetgeving, richten de bandenmerken zich momenteel steeds meer op speciale EV-banden.

Wanneer de dagelijkse gezinsauto toe is aan nieuwe banden, doet menigeen alsof het gaat om een paar blikken tomaatblokjes voor in de spaghettisaus: zolang de prijs maar laag is, want het leven is al duur genoeg. Misschien een begrijpelijke redenering, maar wel een verkeerde bezuiniging op het enige contactvlak tussen auto en wegdek. Het draait immers om de veiligheid van je gezin én andere verkeersdeelnemers.

Elektrische auto belast autobanden zwaarder

Nu het aantal elektrische auto’s op de weg groeit, is het niet ondenkbaar dat veel (particuliere) EV-eigenaren nog minder kritisch in hun keuze worden, wanneer zij onverwacht snel met de neus op versleten autobanden worden gedrukt. Door het zware accupakket brengt een elektrische auto een veel hoger gewicht op de weegschaal dan een gelijkwaardige auto met verbrandingsmotor. Met andere woorden: onder een EV wordt een autoband veel zwaarder belast. Na verloop van tijd, gaat de EV-rijder deze pijn natuurlijk in de portemonnee beslist voelen.

Meer gewicht? Meer slijtage

Om alles in het juiste perspectief te plaatsen: volgens AutoWeek CarBase heeft de Peugeot 208 PureTech 130 met EAT8-automaat een leeggewicht van 1.133 kilo. Zetten we de elektrisch aangedreven e-208 op de weegbrug, dan slaat de meter door naar 1.430 kilo – een verschil van 26,2 procent. Knoop dit percentage nu even goed in je oren. Beide motorvarianten van de 208 staan op precies dezelfde banden, in de maatvoering 195/55 R 16 H. Maar onder de elektrische (en dus zwaardere) e-208 slijt het rubber veel sneller dan onder de benzine-208. Om precies te zijn: 26,2 procent sneller. Zie jij de rode draad? 

“Het slijtagepatroon van een autoband hangt af van tal van factoren,” zegt David Witters van Michelin. “De rijstijl van de bestuurder heeft nog wel de grootste invloed, maar ook de uitlijning en de bandenspanning spelen een rol. Maar in de regel geldt: 1 procent meer gewicht staat gelijk aan 1 procent meer bandenslijtage.” Met banden die een ruim 25 procent kortere levensduur hebben, gaan de vervangingskosten dus ook met een kwart omhoog. Dat verklaart onze vrees, dat EV-eigenaren bij de noodgedwongen vervroegde aanschaf van nieuwe banden mogelijk zullen kiezen voor kwalitatief minder goed materiaal. Als ze maar goedkoop uit zijn … 

Hogere wiskunde

Hoewel de EV-band geen volledig nieuw verschijnsel is – in 2013 stond de BMW i3 al op speciale 19-inch banden – springen de laatste tijd steeds meer bandenfabrikanten in op de groeiende vraag naar elektrische auto’s. Bridgestone, Michelin, Continental en Pirelli kunnen bijvoorbeeld al een EV-band leveren, en onlangs presenteerde het Zuid-Koreaanse merk Hankook de nieuwe iON evo-reeks, voor zowel zomer- als wintergebruik. Allemaal banden met een hoger draagvermogen en een langere levensduur dan een standaardband, speciaal voor toepassing onder elektrische auto’s.

Dat klinkt misschien niet direct als hogere wiskunde, maar is het in feite wel. Want een EV-band dient te voldoen aan dezelfde strenge eisen die bij banden voor auto’s met een verbrandingsmotor als vanzelfsprekendheid worden gezien. Terwijl een elektrische auto veel zwaarder is, worden van zijn banden óók een korte remweg, een goede tractie, veel grip in bochten en een uitstekende afvoer van regenwater verlangd. Terwijl de EV-band daarnaast heel stil moet zijn. In een elektrische auto zijn de rolgeluiden van de wielen veel prominenter hoorbaar dan in een auto met verbrandingsmotor, waar het geronk uit de motorruimte de ruis van de banden naar de achtergrond drukt.

Onverenigbare eigenschappen verenigd

Nu is het bij een standaardband al een enorme uitdaging om allerlei eigenschappen te verenigen die onverenigbaar lijken. Maar daar komt bij een EV dus nog een aantal (letterlijk) zwaarwegende eisen bij: het hogere draagvermogen, de langere levensduur en de lage geluidsproductie. Terwijl elke elektrische auto zijn banden extra zwaar belast met een veelal hoger motorvermogen en het direct beschikbare maximum koppel. Je kunt tegenwoordig al een Kia EV6 bestellen met 585 pk en een trekkracht van 740 Nm. Inderdaad, daarmee krijgen zijn banden heel wat te verduren …

Speciaal voor EV’s verschijnen nu banden op de markt die én een hoog gewicht moeten dragen, én genoeg comfort te bieden hebben, én heel veel kilometers meegaan, én veel tractie en grip opbouwen, én weinig afrolgeluiden produceren, én regenwater heel goed afvoeren, én stabiliteit en stuurprecisie te bieden hebben, én een zo laag mogelijke rolweerstand hebben, én fluisterstil zijn. 

Dergelijke banden moet dus een voldoende sterk karkas hebben maar voor het comfort ook voldoende absorptievermogen bieden. Ze moeten ook zoveel mogelijk grip op de ondergrond opbouwen, maar mogen niet te snel slijten. Voor voldoende grip heb je liefst zoveel mogelijk rubber op het wegdek, maar voor een goede waterafvoer wil je juist zo breed mogelijke afvoerkanalen in het profiel hebben. Een lage rolweerstand is een vereiste voor een gunstige actieradius, maar dat gaat weer ten koste van de tractie en grip. Ten slotte is er nog de koper. Die eist een acceptabele prijs.

100 procent duurzaam

Maar daarmee zijn we er nog niet: er is ook nog het milieuvraagstuk. Want ook de fabrikanten van autobanden zullen toch echt aan duurzaamheid moeten geloven. Daarom worden ze verplicht steeds meer gerecyclede en recyclebare materialen in hun producten te verwerken. “De gehele bandenindustrie werkt keihard aan de 100 procent duurzame band,” vertelt een technicus van het Zuid-Koreaanse bandenmerk Hankook aan AutoWeek. “Vanaf 2045 à 2050 fabriceren wij alleen nog banden die gemaakt zijn van duurzame en volledig recyclebare materialen.”

Niet alleen bij de verwerking en recycling van versleten autobanden wordt het milieu steeds wat minder zwaar belast. Doordat de EV-band een langere levensduur heeft, komen er minder versleten autobanden op de afvalberg. Wat dat betreft is de komst van de speciale EV-band een welkome ontwikkeling. Een band met een lager slijtagepatroon, betekent immers niet alleen een minder zware aanslag op de portemonnee van de EV-eigenaar, maar ook op het milieu.

Hankook iON

Autoband EV Hankook iON Winter sneeuw Ioniq5

Je leest het in het artikel op deze pagina’s: het maken van een EV-band brengt heel wat met zich mee. We waren onlangs te gast bij Hankook, die de iON evo presenteerde aan de pers. Deze band is verkrijgbaar in tal van maten voor velgen met een diameter van 18 tot en met 22 inch. En trouwens, meteen werd ook de iON Winter geïntroduceerd. Een vierseizoenenband is vooralsnog alleen op de Noord-Amerikaanse markt verkrijgbaar.

Banden voor elektrische auto's

Er zijn al verschillende banden voor elektrische auto's verkrijgbaar. Een aantal voorbeelden vind je in de AutoWeek Banden Prijsvergelijker, steeds in verschillende maten en varianten voor bijvoorbeeld de load index en snelheid: