De band die zichzelf repareert

Zelfreparerende autoband Michelin SelfSeal

We hebben de band die zichzelf repareert stevig aan de tand gevoeld.

Bij het rijden over het spijkerbed steken vier spijkers achter elkaar door het loopvlak van de band. Het doet gewoon pijn om ernaar te kijken.

Bij een gewone band zou het grote gesis beginnen en zou de lucht binnen de kortste keren ontsnappen. Niet bij deze Michelinband met het opschrift Selfseal. Zijn geheim: aan de binnenkant, in de buurt van het loopvlak, is een kleverige bruine massa aangebracht. Het bestaat grotendeels uit natuurlijk rubber. Het maakt niet uit of de spijker vast komt te zitten of uit het loopvlak verdwijnt - de band dicht zichzelf af. Volgens Michelin werkt dit voor gaten tot een diameter van zes millimeter en is de spijkerplank daarop afgestemd. Soortgelijke systemen zijn ook verkrijgbaar bij andere bandenfabrikanten. Zo'n zelfherstellende band is 10 tot 20 procent duurder.

Test zelfreparerende band onder de loupe genomen

Maar is de Michelin-testopstelling voor de band die zichzelf repareert realistisch? Het is geen verrassing dat de campagne werkt voor de fabrikant. Dus bouwde onze collega’s van How To Cars zijn eigen testsituatie. Drie schroeven - acht, tien en twaalf millimeter dik - teisteren de vermeende wonderband. En inderdaad: ook bij deze poging hield de band stand.

Vooral voor koeriers, aannemers, vertegenwoordigers en andere zelfstandigen, of autobezitters die niet zonder hun auto kunnen, is de zelfherstellende band een goede oplossing. Belangrijk om te weten: zelfherstel werkt niet bij alle soorten schade, bijvoorbeeld een gat in de zijwand van de band of een snee. Als je schade aan de band opmerkt, moet je hoe dan ook naar de werkplaats gaan om deze te laten controleren. Dat is zelfs verplicht.

Van onze partner
Ook voor ruitenwisservloeistof, olie en veel meer!
Veel auto-onderdelen en gereedschappen vind je bij winparts.nl!

Leeggelopen band? Dit kan helpen

Als je op tijd reageert, kun je een lekke band nog laten repareren. Dit is een klus voor de werkplaats. Bij de reparatie wordt een plug door het prikkanaal getrokken en wordt de pleister van binnenuit vastgelijmd. Hiervoor moet de band van de velg. Een aldus gerepareerde band kan weer gewoon de weg op. Een verstevigde zijwand biedt ondersteuning voor een lekke runflat-band. Je kunt ermee zonder lucht naar de volgende werkplaats rijden om een ​​nieuwe band te monteren.
De plakset en het zogenoemde thuiskomertje zijn in beginsel alleen bedoeld om naar de dichtstbijzijnde werkplaats te rijden, maximaal 80 km/h is daarbij toegestaan. 

  • Runflat: Banden met een noodfunctie. Die kan korte tijd zonder lucht verder.
  • Reservewiel: volwaardig of met een thuiskomertje. Met de laatste mag je maximaal 80 km/h.
  • Patch: Een plug wordt van binnenuit door het gat getrokken. De moeite waard met veel profiel.
  • Plakset: kit dicht het gat, een compressor vult de band.

Conclusie

Het is indrukwekkend hoe de band die zichzelf repareert na het rijden over spijkers en schroeven en zelfs na enkele dagen geen lucht verliest. Toch moet de bestuurder de band nog steeds laten controleren en is een beschadigde band toe aan vervanging.