Daarom zie je een reservewiel steeds minder vaak in auto’s 

Thuiskomer op Audi reservewiel

Reservewielen lijken een bedreigde diersoort in auto's te zijn. Je treft een reservewiel in steeds minder modellen aan. Hoe komt dat?

Het is vrijwel iedereen wel eens overkomen. Een scherp element op de weg prikt je band lek: een spijker of schroef is doorgaans de boosdoener. Wanneer dit gebeurt, is het reservewiel een grote hulp bij vervanging van de lekke band. Je kunt al snel je reis vervolgen.

Reservewiel in minder auto’s te vinden

Het is je ongetwijfeld opgevallen dat reservewielen tegenwoordig zeldzaam zijn aan boord van auto’s: ze worden steeds vaker vervangen door een bandenreparatieset, ook wel plakset genoemd. Dat is niet zo effectief als een echt reservewiel, ook al kan het soms helpen bij een lekke band. Sommige auto's hebben runflat banden, daarmee kun je een eindje doorrijden als deze lek zijn.

Van onze partner
Nieuwe band of reparatieset nodig?
Alles boor banden, reparatie van banden en opslag bestel je gemakkelijk via winparts.nl - ook voor velgenreiniger, wielmoerkapjes en andere toebehoren. Bestel dus snel!

Hierdoor verdwijnen reservewielen van de lijst

Fabrikanten van auto’s zoeken naar uiteenlopende besparingen op hun producten. Ook al is het maar een accessoire, een reservewiel vertegenwoordigt een aanzienlijke financiële last in het productiebudget van een auto. Bovendien kan een reserveband, of het nu op een stalen of lichtmetalen velg is gemonteerd, tot 20 kg wegen: dit betekent dus extra gewicht aan boord van een auto, en door het wiel uit het pakket hulpmiddelen te halen, kan de fabrikant een lagere CO2-uitstoot bewerkstelligen. Bij een elektrische auto kan het lagere gewicht bijdragen aan een grotere actieradius

Reservewielen: steeds zeldzamer

Dit is de reden waarom de overgrote meerderheid van de fabrikanten heeft besloten om het standaard reservewiel uit hun auto's te verwijderen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij modellen van Peugeot, zoals de 208 of de 3008: standaard hebben deze modellen geen reservewiel. Dat wordt vervangen door een bandenreparatieset. In de meest luxe uitvoering van de 208, de GT, is er wel een reservewiel aan boord. Voor de andere varianten kun je kiezen voor een ‘voorbereiding voor reservewiel’ voor €20, inclusief een set wiggen voor in de kofferbak waarmee je je eigen reservewiel een plekje kunt geven, maar dat moet je dan ook nog eens separaat bestellen. Citroën, het andere Franse merk van de Stellantis-groep, voert hetzelfde beleid. De Citroën C3 heeft geen standaard reservewiel, met uitzondering van de high-end Shine Pack of de speciale Elle-serie. De ‘voorbereiding voor het reservewiel’ is er wel.

Reservewielen: vaak als optie aangeboden

Ook bij Renault is het reservewiel een bedreigde diersoort: op de Clio bijvoorbeeld is het reservewiel niet standaard aanwezig, maar als optie verkrijgbaar. Dat reservewiel kost €200 extra. Je hebt zelfs de keuze uit een volwaardig reservewiel of een ruimtebesparende thuiskomer.

Zustermerk Dacia volgt het beleid van Renault: het reservewiel is bijvoorbeeld niet standaard aanwezig in de Jogger; je moet €195 bijbetalen voor een reservewiel. Maar dan moet je niet voor een uitvoering op lpg gaan. De ‘BiFuel’ heeft geen ruimte voor een reservewiel, vanwege de gastank die de plaats van het reservewiel vult.

De koper van een Volkswagen Polo kan een reservewiel eveneens apart bestellen. Dat kost €110 en dan heb je de keuze tussen een normaal reservewiel of een thuiskomer. 

Wat te kiezen?

Enkele fabrikanten bieden je gelukkig tegen bijbetaling de keuze: een volwaardig reservewiel of een thuiskomer in plaats van de standaard reparatieset. Als je een reservewiel hebt, is dat erg prettig als je een lekke band krijgt en zeker bij een klapband is een reservewiel onontbeerlijk. Maar aan de andere kant: hoe groot is de kans op een lekke band eigenlijk? En vind je dat de investering (in geld maar ook in ruimte) waard? Het is vooral een persoonlijke afweging.