Banden repareren kun je soms zelf

AutoWeek Onderhoud - band

Een band waar geen lucht meer in zit, hoef je niet automatisch te vervangen. Sommige schades van je banden kun je zelf goedkoop repareren.

Een lekke band is altijd vervelend, maar helemaal als er nog genoeg profiel op zit. Een nieuwe band kost je immers zomaar €100 en al gauw meer. En als je helemaal op zeker wilt spelen, moet je de linker- en de rechterband allebei vervangen om ervoor te zorgen dat de rijeigenschappen links en rechts identiek zijn. Het goede nieuws: je hoeft niet per se een nieuwe band te kopen. Let er voordat je begint wel op dat je hiervoor het goede gereedschap hebt.

Banden repareren: zoek naar oorzaak

Vaak kun je een lekke band gewoon zelf weer repareren. In dat geval moet je eerst op zoek naar de oorzaak van het drukverlies. Dat is heel eenvoudig: vul een pompfles met water en zeep en besproei de gehele band met het mengsel. Op de plek waar luchtbellen ontstaan, is de band lek. Denk eraan: haal van tevoren het dopje van het ventiel. Op het loopoppervlak is vaak de boosdoener te vinden. Hier zitten vaak spijkers en schroeven in het rubber. Andere oorzaken kunnen zijn een in slechte staat verkerende wielrand of een ontbrekende of defecte ventielbevestiging. 

Van onze partner
Meet je bandenspanning regelmatig!
Je kunt daarvoor gemakkelijk een bandenspanningmeter in de auto hebben liggen. Bestel er bijvoorbeeld één uit de top-10 bandenspanningmeters bij bol.com!

Profiel en bandenspanning

Zit er nog voldoende profiel op het loopoppervlak? Dan is het vaak lonend om een band te laten repareren. Bij een bandencentrum betaal je daar in de regel een paar tientjes voor. Tot slot: het is raadzaam om regelmatig de bandenspanning te controleren. Dat vermindert de slijtage van de band en de kans is kleiner dat je je band lek rijdt.

Het loopoppervlak

Beschadigingen zijn soms te repareren, afhankelijk van de plek op de band en het soort beschadiging. Je moet al snel naar een bandenspecialist om dit te laten repareren.

Dit doen de profs: Gaten in het loopoppervlak, bijvoorbeeld door een schroef in het profiel, kunnen in de werkplaats worden gerepareerd. Vanaf de buitenkant  wordt een prop in het gat geschoten en vastgelijmd.

In dit geval is het einde oefening: Als het gat groter is dan zes tot acht millimeter of als er een scheur in de band zit, mag deze niet worden gerepareerd.

Van onze partner
Banden wisselen voor het nieuwe seizoen?
Bij de vestigingen van Kwik-Fit maak je gemakkelijk een afspraak om je banden te wisselen. En als het nodig is, kun je nieuwe banden bestellen!

De wang van de band

De wang van de band draagt het gewicht van de auto. Dit gedeelte van de band moet hard werken en daar komt veel warmte bij vrij.

Zo kun je de wang van de band beschermen: Een correcte bandenspanning is cruciaal. Als er te weinig lucht in de band zit en de band flink beweegt, kunnen er schades ontstaan. Het lastige: een beschadiging is aan de buitenzijde vaak nauwelijks te zien. Zodoende kun je plotseling een klapband krijgen.

In dit geval is het einde oefening: Of er nu een gat van een schroef of een scheur in de wang zit, een beschadiging in de wang mag niet worden gerepareerd.

Bandenventiel

Spuug op het ventiel en kijk of er belletjes ontstaan.

Dit kun je zelf doen: Als er een sissend geluid uit het ventiel klinkt, kan de ventielbevestiging smerig of beschadigd zijn. Dit bevestigingsstuk kun je heel eenvoudig losdraaien en vervangen.

In dit geval moet je naar een bandenspecialist: Wanneer ter hoogte van de aansluiting op het wiel de rubberen voet van het ventiel beschadigd is, is dit werk voor een professional. Hij of zij moet de band van het wiel halen en dan het ventiel vervangen.

De wielrand

Op dit punt raakt het rubber van de band het wiel.

In dit geval kun je zelf repareren: Als corrosie op de wielrand het rubber heeft weggedrukt, ontsnapt er lucht. Laat de band van het wiel halen, slijp zelf het door corrosie aangetaste gedeelte weg. Breng op dit deel een nieuwe laklaag aan, laat vervolgens de band weer op het wiel zetten en klaar ben je!

Repareren is in dit geval zinloos: Als de wielrand na een harde botsing tegen de stoep sterk is vervormd of als er scheuren in zitten, is repareren geen optie. Je zult dan een nieuw wiel moeten kopen.