Zo testen we bij AutoWeek de auto’s

Meten zitpositie test Peugeot 308

We testen bij AutoWeek wekelijks veel auto’s en de resultaten en ervaringen delen we met jou als lezer. Testcoördinator Marco Gorter geeft je een blik achter de schermen en laat zien hoe we bij AutoWeek de auto’s testen.

Het testen van auto’s, zowel nieuwe auto’s als occasions en klassiekers, doet AutoWeek steeds op dezelfde manier. Juist op die manier kunnen we de auto’s onderling vergelijken. Dat is tijdens een vergelijkende test natuurlijk duidelijk. Ook in de loop van de tijd willen we het beeld van de auto’s natuurlijk terug kunnen halen. Je kunt er bij het maken van een proefrit voordeel mee doen (hoewel je dan in de praktijk veel onderdelen over zult slaan maar die kun je dan bij onze testen opzoeken).

Dit meten we objectief bij het testen van de auto’s

Er zijn verschillende criteria die we bij de testen van de auto’s zelf meten. Juist de harde cijfers die we daarbij krijgen, zijn duidelijk. Dit meten we objectief:

  • Verbruik. We rijden met de testauto’s een ronde. De test gebeurt gewoon in de buitenlucht, dus wind, temperatuur en vochtigheid kunnen daarbij zeker een invloed hebben. Binnen een vergelijkende test trekken we de omstandigheden zoveel mogelijk gelijk voor de auto’s die op dat moment aan de test deelnemen.
  • Prestaties. Die meten we zelf: acceleratie (0-50 km/h, 0-80 km/h, 0-100 km/h), tussensprints (50-80 km/h, 80-120 km/h) en remweg vanaf 50 km/h en 100 km/h tot stilstand.
  • Interieurmaten. We leggen de meetlat langs de stoelen en naar het plafond en meten onder andere de interieurbreedte en zithoogte van de stoelen.
  • Uitrusting. Hiervoor gebruiken we de prijslijsten van de auto’s.
  • Restwaarde. Hiervoor geven we altijd een indicatie in samenwerking met AutoTelex. 

Subjectieve testen die we met de auto’s doen

Naast de harde cijfers zijn er ook meer subjectieve criteria. Die bepalen vaak het gevoel dat je bij een auto hebt. Die brengen we natuurlijk ook in kaart tijdens het rijden. Dit zijn de meer subjectieve onderdelen waarop de auto’s tijdens de test worden onderworpen:

  • Onderstel. Denk daarbij aan onderwerpen als comfort en wegligging. Die worden bepaald door het onderstel.
  • Ergonomie. Dat heeft vooral betrekking op de bediening en gebruikersvriendelijkheid van de auto’s. Is alles goed te bedienen tijdens het rijden?
  • Multimedia. Ook hier kijken we naar hoe de multimedia en infotainmentsystemen tijdens het rijden kunnen worden bediend.

Dit testen en meten we níet

We meten niet alles na, dus er zijn enkele onderdelen die we van de gegevens van de fabrikanten overnemen. Denk daarbij aan

  • Technische gegevens van de auto’s: motorinhoud, motorvermogen enzovoort.
  • Geluid. Dat mag vreemd overkomen. Vroeger maten we het wel zelf, maar uiteindelijk blijkt het toch subjectief te zijn. Het kan namelijk zijn dat veel dB’s soms als minder hinderlijk worden ervaren dan minder. 
  • Topsnelheid (for obvious reasons).

Heb je een auto op het oog? Dan krijg je bij een uitgebreid kentekenrapport naast een grote hoeveelheid achtergrondgegevens ook testen die we hebben gepubliceerd met het  type auto dat je op het oog hebt.