Wat als een duur onderdeel buiten de garantie kapot gaat?

Laadpoort Ford Mustang Mach-E

Bij een elektrische auto denk je snel aan de accu als een duur onderdeel dat kapot kan gaan. Maar ook een laadmodule is kostbaar, essentieel én kan het begeven. Wat als zo’n onderdeel buiten de garantie kapot gaat?

Stel dat je een elektrische auto hebt gekocht. Je hebt 24 maanden (twee jaar) fabrieksgarantie. Echter: net buiten de garantietijd gaat een onderdeel als de laadmodule kapot. Dat is zuur, want het kan een duur onderdeel zijn. Bovendien is het essentieel om de accu te kunnen laden. Wat moet je verwachten als bijvoorbeeld zo’n duur en essentieel onderdeel net buiten de garantie kapot gaat?

Coulance bij duur onderdeel buiten garantie

Stel dat de kosten voor een nieuwe laadmodule zo’n €4.500 bedragen, inclusief montage. In het praktijkgeval heeft de fabrikant als coulance de helft van het bedrag voor zijn rekening genomen, Dat scheelt al het nodige. Is het domme pech en werkt de fabrikant mee of zou je meer mogen verwachten als zo’n kritiek onderdeel het toch vrij vlot begeeft? Zou je je dan kunnen beroepen on non-conformiteit? Of zou de langere batterijgarantie die de meeste fabrikanten geven zich verder moeten strekken tot onderdelen die noodzakelijk zijn om de accu op te laden? Zeker als de laadmodule wordt gecombineerd met een inverter van de auto om zo (productie)kosten te sparen.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Wat mag je redelijkerwijs verwachten

AutoWeek legde het voor aan  juridisch specialist Sjaak Drinkenburg. Hij stelt dat je zo’n gebrek redelijkerwijs niet zou mogen verwachten: “Ook al is de garantietermijn net verlopen, dan nog kun je aanvoeren dat er op basis van non-conformiteit (artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek) kosteloos moet worden hersteld, aangezien je een dergelijk gebrek redelijkerwijs niet hoeft te verwachten. De kanttekening hierbij is dat je dan wel zover als mogelijk moet kunnen duiden wat je redelijkerwijs dan wél had mogen verwachten. Simpel gezegd: des te crucialer en/of kostbaarder het gebrek, des te minder snel je daarop bedacht hoeft te zijn. In deze kwestie gaat het kennelijk om iets heel cruciaals én kostbaars. Dat zal de verklaring zijn dat de fabrikant de helft van de kosten draagt.”

Na vier jaar afgeschreven?

Hieruit zou je de conclusie kunnen trekken dat een dergelijk onderdeel kennelijk vier jaar mee zou moeten gaan en daarna is afgeschreven. Drinkenburg: “Of dat zo is vraag ik mij af. Maar het is verdedigbaar dat, zeker als er geen normale garantie meer van toepassing is, er een stukje nieuw-voor-oud-aftrek wordt toegepast. Dus hoe lang gaat het onderdeel normaliter mee, en hoe ver zijn we nu? Ik ben van mening, ook op basis van mijn ervaring, dat de eigenaar in dit voorbeeld deze dure reparatie zeker niet hoeft te verwachten. Volledig kosteloos herstel had meer voor de hand gelegen, aangezien ik mij niet kan voorstellen dat een dergelijk onderdeel slechts vier jaar zou meegaan.”

Van onze partner
Koop je occasion bij auto.nl
Auto.nl de meest menselijke autoverkoper.
✓ 12 maanden garantie ✓ 14 dagen bedenktermijn ✓ Thuisbezorgen mogelijk