Vergelijking: SUV versus sedan en stationwagon

Is de SUV echt onverslaanbaar?

Sedan - station - SUV

De SUV lijkt onoverwinnelijk te zijn. De stoere offroaders en cross-overs winnen snel terrein in de verkoopstatistieken. Wil dat zeggen dat de rol van de traditionele sedans en stationwagons bijna is uitgespeeld? Dat onderzoeken we in deze test van SUV versus sedan en stationwagon.

Zo’n sterke opkomst van een autotype hebben we zelden gezien in de autogeschiedenis. Vanaf de jaren 90 wordt de SUV alsmaar populairder en eisen ze een steeds groter stuk van de taart op in de autoverkooplijsten. Circa één op de drie nieuw verkochte auto’s is anno 2022 al een SUV en er lijkt nog ruimte te zijn voor verdere groei. Eind 2022 was 46% van de nieuw verkochte auto’s een SUV of cross-over. En dat terwijl er toch geen gebrek is aan aantrekkelijke alternatieven. SUV’s zijn natuurlijk helemaal hip, maar we zijn benieuwd hoe ze zich verhouden ten opzichte van coupé-achtige sedans en praktische stationwagons. In deze test vergelijken we SUV-modellen van Audi, Mercedes-Benz en Volkswagen met hun lager gebouwde broertjes. Concreet gaan de A6 Avant, de A7 Sportback en de Q7 de strijd met elkaar aan, net als de CLA Coupé, de CLA Shooting Brake en de GLB, alsmede de Passat Variant, de Arteon en de Tiguan Allspace. Alle modellen van een merk verschijnen aan de start met dezelfde motor, voor een eerlijke strijd. 

Innerlijke of uiterlijke schoonheid

Laten we beginnen met een kleine enquête: wat is de mooiste Audi van dit moment? Hoe de keuze ook uitvalt bij onze lezers, we weten bij voorbaat dat de bijzonder elegante A7 hoog gaat eindigen. De keerzijde wordt echter direct duidelijk: in de Sportback gaat het er duidelijk krapper aan toe dan in de A6 Avant. Lange mensen zitten minder comfortabel, onder meer doordat hij bijna zeven centimeter minder hoofdruimte biedt. Ook op het gebied van bagageruimte gaat de Avant duidelijk op kop met een inhoud van 565 tot maximaal 1.680 liter, de A7 slokt 535 tot 1.390 liter op. De Q7 doet daar duidelijk nog een schepje bovenop. In zijn riante achtercompartiment kunnen kinderen bijna verdwalen. Tegen meerprijs zijn een verschuifbare achterbank en een derde zitrij leverbaar. En de enorme bagageruimte is groot genoeg om te verhuizen: 865 tot 2.050 liter. Alle drie de Audi’s zijn overigens perfect afgewerkt met hoogwaardige materialen. 

Voor deze test hebben we de 3,0-liter V6-dieselmotor met 286 pk als motorisering gekozen, die overigens in Nederland alleen in de Q7 wordt geleverd. Dat neemt niet weg dat deze motor zich in alle opzichten goed van zijn taak kwijt. Hij klinkt lekker, het geluidsniveau blijft altijd laag, hij zorgt voor een gezonde dosis trekkracht en hij levert uitstekende prestaties. De Q7 voelt daarbij verbazingwekkend handzaam aan voor een auto van zijn formaat en het veercomfort is heel acceptabel. In een directe vergelijking rijden de A6 en de A7 echter duidelijk comfortabeler, dynamischer en lichtvoetiger. Het snelheidsniveau ligt ook hoger en daarbij verbruiken ze ook nog eens minder. De A7 heeft genoeg aan 7,8 liter diesel per 100 km (1:12,8), de A6 Avant aan 8,0 liter per 100 km (1:12,5). De Q7 is een grotere innemer met 9,5 liter per 100 km (1:10,5), wat gezien het formaat en het gewicht overigens keurig is.

De Q7 is werkelijk enorm en biedt veel praktisch gebruiksgemak, maar hij is ook aan de prijs. De minder dure A6 Avant rijdt beter dan de Q7 en biedt meer ruimte dan de A7, vandaar dat het onze favoriet is.

Bagageruimtes Audi

A7Q7A6 Avant
Hoogte0.70,760,73
Breedte max (m)1,872,002,00
Diepte min. (m)1,111,111,13
Breedte (m)1,041,091,05
Inhoud (l, min - max)535 - 1.390865 - 2.050565 - 1.680

Sedan - station - SUV CLA Shooting B - GLB - CLA Coupe

Comfort en ruimteaanbod troeven van de GLB

De GLB biedt in vergelijking met zijn broertjes veruit het grootste ruimteaanbod en hij biedt met een neerklapbare bijrijdersstoel, een in lengterichting verstelbare achterbank en een derde zitrij (optie) veel praktisch gebruiksgemak. Op dit vlak komen de andere Mercedessen met de beste wil van de wereld nog niet eens bij hem in de buurt. Voorin valt er niet te klagen over het ruimteaanbod, achterin is het echter een krappe bedoening. Met name in de coupé moeten volwassenen hun hoofd intrekken, want er is nogmaals zes centimeter minder hoofdruimte beschikbaar dan in de al niet bijster veel hoofdruimte biedende CLA Shooting Brake. Als motorisering voor deze test hebben we voor de 2,0-liter viercilinder dieselmotor met 190 pk gekozen. Het is een krachtige motor die voor goede prestaties zorgt, al zijn die bij de GLB net wat minder. Het verbruik kan er prima mee door. De CLA Coupé komt op 5,4 liter per 100 km (1:18,5), de Shooting Brake op 5,7 liter per 100 km (1:17,5) en de GLB op 7,0 liter in de 4Matic-uitvoering (1:14,3). De Coupé en de Shooting Brake hebben een behoorlijk straffe onderstelafstelling en hebben een enthousiast en wendbaar rijgedrag. De GLB heeft een softer afgestelde vering en zijn afstemming is meer op comfort gericht, terwijl hij toch handzaam genoeg aanvoelt. Alle drie zijn het redelijk dure auto’s, maar de meerwaarde spreekt in het voordeel van de GLB.

De Coupé en de Shooting Brake zijn fraaie verschijningen, maar de GLB biedt simpelweg meer: meer ruimte, meer comfort en meer praktisch gebruiksgemak.

Bagageruimtes Mercedes-Benz

CLA CoupéGLBCLA Shooting Brake
Hoogte0,480,760,71
Breedte max (m)1,771,351,79
Diepte min. (m)1,000,641,01
Breedte (m)0,911,101,05
Inhoud (l, min - max)450 - 1.550565 - 1.800495 - 1.360

Sedan - station - SUV Passat V - Arteon - Tiguan Allspace

Allspace ruimer maar rijgedrag krijgt rode lantaarn

Liefde op het eerste gezicht? Dat kan zomaar gebeuren bij de Arteon. Met zijn coupéachtige lijnen verovert hij de harten, terwijl mensen de braaf ogende Passat Variant en Tiguan Allspace snel over het hoofd zien. Als je echter naar de innerlijke waarden gaat kijken, wordt het een heel ander verhaal. Voorin hebben we in alle drie de auto’s nog genoeg bewegingsvrijheid. In de Arteon moeten we de stoel weliswaar het laagst zetten en de afstand tussen je hoofd en het dak is kleiner, maar echt storend is dat niet. Als je plaatsneemt op de achterbank ben je een stuk slechter af. Dan moet je je op een moeizame manier onder het sterk aflopende dak door wurmen. Vervolgens val je in een soort diepe zitkuil, waar je niet bijster veel hoofdruimte hebt. De beenruimte is riant, maar dat is in dit geval niet voldoende. Voor lange trajecten is de achterbank niet echt een geschikte optie voor volwassenen. Met name de Passat heeft op dit vlak veel meer bewegingsvrijheid te bieden, terwijl de Allspace punten scoort met de meest comfortabele instap en een derde zitrij. Daarop kun je echter eigenlijk alleen kinderen onderbrengen. Ook in andere opzichten is bij de Arteon de vorm belangrijker dan de functie. Als je de frameloze ramen achter bijvoorbeeld opent, blijft er ongeveer 12 centimeter glas staan. Bij de bagageruimte storen de hoge opstaande rand bij de laadopening en het feit dat je geen volledig vlakke laadvloer krijgt als je de bank omklapt.

Wat het rijgedrag betreft is het de Tiguan die de rode lantaarn draagt. Hij is langzamer en voelt ook minder dynamisch aan dan zijn MQB-broers. Daarbij verbruikt hij bijna een liter meer per 100 km. Daar staat tegenover dat hij over vierwielaandrijving beschikt, wat onder echt winterse omstandigheden en bij het trekken van aanhangers voordelen biedt. Dat schoonheid zijn prijs heeft, maakt de Arteon duidelijk. Niet alleen qua praktisch gebruiksgemak, want het is geen koopje. De Passat Variant heeft dan alles bij elkaar genomen de troefkaarten in handen.

Bagageruimtes Volkswagen

ArteonTiguan AllspacePassat Variant
Hoogte0,770,770,76
Breedte max (m)2,071,912,00
Diepte min. (m)1,140,981,10
Breedte (m)1,011,011,00
Inhoud (l, min - max)563 - 1.557760 - 1.920650 - 1.780

(Dit artikel was oorspronkelijk gepubliceerd in AutoWeek 9, 2022)