Toyota Aygo X en BMW i4 scoren vier Euro NCAP-sterren
Vijf sterren voor Alfa Romeo Tonale, Kia Sportage, Cupra Born en Mercedes T-klasse
Veiligheidsinstituut Euro NCAP lanceerde de afgelopen periode zeven nieuwe auto's richting de muur om de veiligheid te beoordelen. Daarbij zaten geen heel negatieve uitschieters. De Toyota Aygo X en BMW i4 scoorden vier sterren, alle overige geteste modellen kregen de maximale score van vijf sterren.
Euro NCAP testte de veiligheidssystemen en crashbestendigheid van de Alfa Romeo Tonale, Kia Sportage, Cupra Born, Mercedes-Benz T-klasse en Citan Tourer, Toyota Aygo X en BMW i4. Alfa Romeo kan in ieder geval opgelucht ademhalen, want de Tonale krijgt een score van vijf sterren. Wel noteerde NCAP een paar kritiekpunten, zoals het gebrek aan centrale airbags en het feit dat de Tonale een behoorlijke impact maakte op de muur toen hij er frontaal tegenaan werd gesmeten. Dat betekent dat een andere auto er bij een frontale botsing met een Tonale mogelijk minder gunstig vanaf komt.
Over de Kia Sportage, Cupra Born en Mercedes-Benz T-klasse/Citan Tourer heeft Euro NCAP weinig tot geen aanvullende opmerkingen anders dan dat de auto's de tests prima doorstonden. Wel valt het op dat de T-klasse en Citan Tourer één ster meer kregen dan de Renault Kangoo waarop ze zijn gebaseerd. Die extra ster is volgens Euro NCAP te danken aan het feit dat de Mercedessen een centrale airbag hebben en de veiligheidssystemen op een hoger plan staan.
Vier sterren voor Aygo X en i4
De BMW i4 dankt zijn score aan verouderde veiligheidssystemen.
Dan over naar de auto's die minder goed scoorden in deze testronde. De Toyota Aygo X kreeg vier sterren, waarbij Euro NCAP opmerkt dat de A-segmenter het over de gehele linie goed doet. Het ontbreken van meer geavanceerde veiligheidssystemen maakt dat de Aygo X niet de maximale score binnensleept. Opvallender wellicht is dat de veel luxere en grotere BMW i4 met dezelfde score als de Aygo X huiswaarts gaat. Aan de botsveiligheid ligt dat niet, maar wel aan het feit dat BMW de systemen uit de in 2019 geteste 3-serie opnieuw gebruikte voor de i4. Op dat vlak laat de elektrische BMW dus punten liggen en scoort hij niet maximaal.