De belangrijkste nieuwe elektrische auto's van 2024

Het gaat maar door

Renault 5 (illustratie: Larson)

In 2023 vuurden autofabrikanten een arsenaal aan nieuwe elektrische auto's op autoland af. De pijplijn die bijna dagelijks nieuwe EV's naar buiten spuugt staat ook in 2024 wagenwijd open. We kijken vooruit op de belangrijkste nieuwe elektrische auto's die in het nieuwe jaar worden gepresenteerd of op de markt verschijnen. Houd je vast, het zijn er een heleboel.

Ben je EV-moe? Dan doe je er voor je eigen gezondheid en die van personen in je directe omgeving wellicht goed aan om dit artikel snel te sluiten. We richten ons hier volledig op een uitgebreide reeks nieuwe EV's. Belangrijke kanttekening: de lijst met nieuwe elektrische auto's die we je in dit artikel digitaal opdienen is bij lange na niet compleet. Er zijn dicerse modellen waarvan we weten dát ze komen, maar waarvan nog niet helemaal helder is of ze daadwerkelijk in 2024 worden onthuld, laat staan of ze dat jaar in de Nederlandse showrooms staan. Verder nemen we nog kakelverse elektrische auto's in dit lijstje mee die reeds zijn gepresenteerd, maar die pas in 2024 hun volledige Nederlandse marktintroductie beleven.

Alfa Romeo Milano

De spectaculaire 33 Stradale is de eerste elektrische Alfa Romeo ooit, al komt die met retrodesign overladen exoot ook met verbrandingsmotoren op de markt. De Italianen gaan slechts een handjevol 33 Stradales bouwen en dus is het eerder een lekkere smaakmaker dan een écht belangrijk model. De Alfa Romeo Milano die volgend jaar op de markt verschijnt, is dat wél. De Milano is een compacte cross-over die straks zowel met verbrandingsmotoren als met volledig elektrische aandrijflijnen verkrijgbaar is. Er komen onder meer vierwielaangedreven varianten met twee elektromotoren. Het is een technisch zustermodel van de vele compacte cross-overs van Stellantis, maar dan met een Alfa-twist.

Audi A6 e-tron en A6 e-tron Avant

De A6 met verbrandingsmotoren gaat na zijn generatiewissel als Audi A7 door het leven. De A6-familie blijft bestaan, maar krijgt de toevoeging e-tron. Volgend jaar lanceert Audi op het samen met Porsche ontwikkelde PPE-platform de A6 e-tron én de A6 Avant e-tron uit. Met dat elektrische equivalent van de straks A7 geheten A6 hoopt Audi niet alleen de BMW i5 en de i5 Touring van repliek te dienen, maar ook de Mercedes-Benz EQE zware tegenstand krijgen. Met de A6 e-tron Concept en de A6 Avant e-tron Concept gaf Audi in 2021 en 2022 al vrij concrete vooruitblikken op wat je kunt verwachten. Er komen behalve reguliere elektrische versies ook sportieve RS-smaken. Audi komt in 2024 ook met een elektrisch equivalent van de huidige Q5. Die gaat niet geheel verrassend als Q6 e-tron (Sportback) door het leven.

Audi A6 e-tron (illustratie: Larson)

Citroën ë-C3

2024 wordt bij Citroën het jaar van de C3 én van de volledig elektrische versie daarvan: de ë-C3. De Citroën ë-C3 is al onthuld en moet volgens de Fransen de EV vooral bereikbaar maken. De ë-C3 komt onder meer als €24.240 kostende You en rianter uitgeruste en dus duurdere ë-C3 Max op de markt. Die hebben beide een 113 pk sterke elektromotor en een actieradius van 320 kilometer. Later is de Citroën ë-C3 ook verkrijgbaar vanaf zo'n 20 mille, met een kleiner accupakket dat hem een bereik van zo'n 200 kilometer oplevert. Op dezelfde basis als de ë-C3 komt Citroën in 2024 met een zevenzits cross-over. Die auto gaat de huidige C3 Aircross opvolgen.

Citroën ë-C3.

Fiat Panda

In 2024 maken we dan eindelijk kennis met een splinternieuwe Fiat Panda. Dat wordt een technisch zustermodel van de Citroën ë-C3 die je hierboven ziet. Ook die nieuwe Panda komt met volledig elektrische aandrijflijnen op de markt en groeit een maatje ten opzichte van de Panda zoals je die al jaren kent. Het huidige model met verbrandingsmotoren wordt overigens gewoon nog enkele jaren naast de nieuwe elektrische Panda geleverd. Verder krijgt de nog jonge (elektrische) Fiat 600 dit jaar voor het eerst de kans zich te bewijzen op de automarkt.

De nieuwe (elektrische) Panda krijgt designinvloeden van deze Centoventi Concept van 2019.

Ford Explorer

Voor een tweetal nieuwe elektrische SUV's kijkt Ford naar Volkswagen. De flinke Explorer die in Nederland enkel met plug-in hybride techniek werd geleverd maakt plaats voor een volledig elektrische en aanzienlijk kleinere Explorer. De komst van die Ford Explorer werd uitgesteld, maar hij moet in de zomer toch echt op de markt komen. Hij staat op het MEB-platform van Volkswagen en zal niet de enige Ford op die Duitse basis zijn. Op dezelfde wijze zoals de ID4 de dynamischer gelijnde ID5 naast zich heeft, krijgt ook de Explorer een gelikter alternatief. Die dient zich mogelijk eveneens in 2024 aan en zou zomaar eens 'Capri' kunnen gaan heten. Verder krijgt de Ford Puma een facelift en die valt samen met de introductie van een volledig elektrische versie daarvan.

Ford Explorer.

Kia EV3

Kia verkoopt al een poosje modellen die dedicated als EV zijn ontworpen naast modellen die eveneens met verbrandingsmotoren leverbaar zijn. De Niro bijvoorbeeld is er zowel met verbrandingsmotoren als met elektrische aandrijflijnen, terwijl de EV6 en EV9 altijd helemaal elektrisch zijn. Dat EV-label wordt de komende jaren in moordend tempo uitgebreid. Zo trekt Kia in 2024 het doek van de EV3. Dat wordt een relatief compacte elektrische cross-over waarvan we al vrij goed weten hoe hij gaat worden. Het wordt Kia's directe concurrent voor de succesvolle Peugeot e-2008. Verder kunnen we dit jaar de Europese EV5 verwachten én heeft Kia nog een elektrisch equivalent van de Ceed-familie in het vat zitten: de EV4.

Kia EV3.

Lancia Ypsilon

Lancia is nog slechts een schim van wat het ooit is geweest. Het bestaat officieel enkel nog in thuisland Italië waar het nog altijd met succes de - overigens stokoude - Ypsilon verkoopt. Dit jaar spreidt Stellantis de vleugels van Lancia voor het eerst in jaren weer uit naar andere Europese landen, waaronder Nederland. Over enkele maanden introduceert het de nieuwe Ypsilon. Die komt met verbrandingsmotoren én met elektrische aandrijflijnen op de markt. Het wordt een zustermodel van de vele andere compacte elektrische hatchbacks van de Stellantis-merken. Hij lijkt uiterlijk nogal op de Corsa, al krijgt de Italiaan wel een compleet eigen front en dito bilpartij.

Een gestolen exemplaar van de nog niet onthulde Ypsilon dook afgelopen jaar - letterlijk - al op.

Opel Crossland én Grandland

Opel komt met opvolgers van de Crossland en Grandland. De opvolger van de Crossland - waarvan nog maar de vraag is hoe hij gaat heten - wordt een technisch zustermodel van de door Citroën eveneens nog te onthullen C3 Aircross-opvolger. We verwachten dat hij ook als zevenzitter leverbaar wordt en zowel mild-hybride machines als elektrische aandrijflijnen krijgt. Ook grote broer Grandland krijgt een opvolger. De nieuwe SUV die de Grandland aflost en waarvan de typenaam evenmin vaststaat, wordt op zijn beurt een technisch zustermodel van de nieuwe Peugeot (e-) 3008. Dat betekent: mild-hybride aandrijflijnen, plug-in hybride motoren én volledig elektrische varianten.

De Opel Crossland wordt dit jaar vervangen door een compleet nieuw model. (illustratie: Larson).

Polestar 3 en 4

Ze zijn allebei onthuld, maar de levering van zowel de Polestar 3 als de minstens zo elektrische Polestar 4 moet nog beginnen. De Polestar 3 werd al in oktober 2022 gepresenteerd, maar de komst van die minimaal zo'n €90.000 kostende SUV werd uitgesteld naar het tweede kwartaal van 2024. De Polestar 4 - die hoewel zijn naam anders doet vermoeden kleiner, lager en minder duur is dan de 4 - wordt ook in 2024 pas voor het eerst afgeleverd. Gaan ze het succes van de Polestar 2 evenaren? Vast niet, daarvoor is het prijsverschil te groot. Wel is het voor Polestar ongetwijfeld plezierig dat het zijn klanten iets anders dan de 2 kan aanbieden.

Polestar 4.

Renault 5

Vergeet de op leeftijd geraakte Zoe. Dit jaar duwt de elektrische Renault 5 hem de showroom uit. Dat Renault een elektrisch model met een op de Supercinq van weleer geïnspireerd design komt, hangt al jaren in de lucht. Al in 2021 blikte het met de 5 Prototype op het model vooruit. De Renault 5 krijgt wordt 4,05 meter lang en is daarmee nog 13 centimeter korter dan de Zoe die hij vervangt. Hij is straks te koop met een 40-kWh accu én met een 52 kWh metend pakket dat een actieradius van 400 kilometer mogelijk maakt. Zijn verwachte vanafprijs bedraagt €25.000. Overigens krijgt ook Alpine een versie van de elektrische 5. In februari komt Renault eindelijk met het productiemodel. AutoWeek kon je in december reeds alle geheimen van de definitieve Renault 5 laten zien. 2024 wordt eveneens het jaar van de reeds onthulde en van prijskaartjes voorzieneelektrische Scenic.

Skoda Elroq

Skoda gaat hard. Heel hard. In 2023 presenteerde het de splinternieuwe Kodiaq en Superb en de Scala en Kamiq zijn gefacelift. Meer nieuws vinden we op elektrovlak. Zo krijgen de Enyaq en Enyaq Coupé binnenkort een facelift en voegt het merk een reeks nieuwe elektrische modellen aan zijn leveringsgamma toe. Op termijn komt er een elektrische SUV met zeven zitplaatsen, er zit een compacte EV van zo'n 25 mille in het vat en het merk komt met een elektrische stationwagon. Nog voordat die modellen verschijnen, trekt Skoda het doek van de Elroq.  Dat wordt het elektrische equivalent van de Karoq en komt dus een stap onder de Enyaq te staan.

Skoda Elroq (illustratie: Larson).

Tesla Model Y

Wat voor de Model 3 geldt, geldt uiteindelijk ook voor de Model Y. Er zijn concrete aanwijzingen dat ook Tesla's bestseller een stevig vernieuwd in- en exterieur krijgt in 2024, wat gezien de verkoopcijfers automatisch groot nieuws is. Meer hierover lees je hier.

Toyota's EV-aanval

2023 was bij Toyota onder meer het jaar van de nieuwe Prius, de nieuwe C-HR én van de nieuwe Land Cruiser. Dit jaar voegt het merk misschien wel zijn belangrijkste nieuwkomer in jaren aan zijn modellengamma toe. We weten nog niet hoe hij gaat heten, maar we durven hem voorlopig aan te duiden als bZ2X. In 2024 toont Toyota de productieversie van de Urban SUV Concept. Dat wordt een elektrisch equivalent van de Yaris Cross en zodoende een rechtstreeks antwoord op het inmiddels toenemende aantal compacte cross-overs in autoland. Verder komt er een elektrische cross-over die tussen die 'bZ2X' en de bekende bZ4X komt te staan. Of die 'bZ3X' ook in 2024 op de markt komt, is nog even afwachten.

Toyota Urban SUV Concept.

Volkswagen ID7 Tourer

Met de ID7 heeft Volkswagen een elektrisch alternatief voor de Passat in het aanbod. Terwijl de nieuwe Passat enkel als Variant door het leven gaat, is de elektrische ID7 er vooralsnog alleen als sedan. Vooralsnog, inderdaad. Dit jaar komt de ruimere ID7 Tourer het gamma versterken. Opvallend: Volkswagen kiest er bij zijn eerste elektrische stationwagon voor om hem niet Variant, maar Tourer te noemen.

Volvo EX30

We sluiten de lijst af met een auto die al is onthuld en waarvan de eerste exemplaren al op de weg te zien zijn: de Volvo EX30. Op het moment dat Volvo die vanafprijs communiceerde, was hij goedkoper dan de elektrische Opel Corsa Electric. Inmiddels ligt de prijs van die Corsa-met-stekker onder die van de Volvo. Dat doet echter maar weinig af aan de interessante positionering van de EX30. Voor nagenoeg vergelijkbaar geld krijg je immers een compacte cross-over die bovendien Volvo-badges op z'n snuit en kont heeft. Daar houdt de Nederlandse (lease-) markt wel van. Overigens komt de elektrische Volvo die aan het andere kant van het formaatspectrum opereert - de EX90 - dit jaar eindelijk op de markt. 

En verder?

Natuurlijk zitten er veel meer elektrische modellen in het vat! Wat te denken van de BMW iX2 en de splinternieuwe iX3? Of de BMW i5 Touring die de A6 Avant e-tron tegenover zich krijgt? Verder komt Cupra met de Tavascan, Fisker met de Ocean, introduceert het Chinese HiPhi zijn eerste EV's en komt Hyundai met de Ioniq 7. De elektrische Mini Cooper en Countryman gaan hun eerste echte leveringsjaar in, MG brengt de Cyberster én andere nieuwe EV's op de markt, de Peugeot e-3008 krijgt de kans zich te bewijzen en Nissan lijkt de opvolger van de Leaf dit jaar te introduceren. En wat te denken van de elektrische BYD Seal U, Porsche Macan of de Smart #3? Dit is nog maar een willekeurige greep, want er komt nog veel meer nieuws aan ...

Lezersreacties (144)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.