Deze modellen verdwenen in 2023

Afscheid nemen bestaat

Ford Fiesta

Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. In autoland lijkt het tegenwoordig alsof er enkel nieuwe modellen bij komen, maar niets is minder waar. Ook in 2023 verruilde weer een flinke vloot modellen het tijdelijke voor het automobiele eeuwige. Van deze automodellen namen we in 2023 afscheid.

Audi A7 Sportback

Audi knipte de A7 Sportback uit het Nederlandse leveringsgamma. Het duurdere liftback-alternatief voor de A6 wordt nog geproduceerd en is buiten Nederland dan ook gewoon nog leverbaar. In 2010 introduceerde Audi de eerste A7 Sportback in ons land, de tweede generatie verscheen in 2017 en haalde uiteindelijk het eind van 2023 niet. De A7-familie wordt op termijn een stuk uitgebreider, omdat de A6-modellen met verbrandingsmotoren na de aanstaande generatiewissel aan de A7-familie worden toegevoegd om plaats te maken voor de elektrische A6 e-tron en A6 Avant e-tron. Tussen 2010 en 2023 zijn er in Nederland 1.809 A7's Sportback geleverd.

Audi TT

Het hing al even in de lucht, maar 2023 was dan toch echt het jaar waarom het doek definitief viel voor de TT. En niet alleen in Nederland. De productie van de Audi TT is gestopt en de productieplek die daardoor in het Hongaarse Györ vrijkomt, is voor de Cupra Terramar. De Terramar is een technisch broertje van de straks nieuwe Audi Q3, die daar – net als de huidige Q3 – ook wordt geproduceerd. In Nederland zijn in totaal iets meer dan 5.000 TT's geleverd. Het gros daarvan was een Audi TT van de eerste generatie. Ook de grote sportieve broer van de TT is geen lang leven beschoren. De Audi R8 loopt namelijk op zijn laatste benen en lijkt in 2024 van de markt te worden gehaald.

Audi TT

BMW 6-serie GT

Ken je de ietwat eigenaardige BMW 5-serie GT nog? Die auto maakte in 2017 plaats voor de 6-serie GT, die weinig aan het concept van zijn voorganger tornde. Een succes is het nergens geworden, ook niet in Nederland. De productie van de overigens zeer praktische 6-serie GT is inmiddels gestopt. Er vonden zo'n 600 exemplaren een Nederlandse eigenaar.

BMW 6-serie GT

Fiat Tipo

De Fiat Tipo loopt in Turkije nog vrolijk van de band, maar is in Nederland niet meer te koop. De in 2017 geïntroduceerde en elders Egea of zelfs Dodge Neon geheten Tipo was er als sedan, hatchback én als stationwagon, al werd de Tipo Sedan al in 2018 uit het Nederlandse leveringsgamma gehaald. De hatchback en stationwagon verdwenen in 2023. De Tipo die Fiat vanaf 1988 en tot midden jaren 90 in Nederland verkocht, was hier goed voor ruim 30.000 verkochte exemplaren, de 'herboren Tipo' schopte het tot net geen 2.100 stuks. Mogelijk vindt de Tipo in 2025 opvolging in een cross-over-achtige. Het zou zomaar kunnen dat de Tipo in zijn nieuwe vorm terugkeert naar Nederland.

Fiat Tipo

Ford Fiesta en Explorer

Ford maakte in 2023 het eind van de Fiesta bekend. De decennialang razend populaire kleine broer van aanvankelijk de Escort en later de Focus wordt niet meer gebouwd en is niet meer leverbaar. De laatste exemplaren rolden in juli van de band in Keulen. Geteld vanaf 1983 zijn er in Nederland ruim 305.000 Fords Fiesta geleverd. Nederlandse registratiecijfers van tussen 1976 – het jaar waarin de eerste op de markt kwam – en 1983 hebben we helaas niet. Vaarwel Fiesta, het eind van een tijdperk. Komt er een opvolger? Dat is nog niet helemaal helder. Een andere Ford waar we in 2023 afscheid van namen, is de grote Explorer. De enkel als plug-in in Nederland geleverde Explorer maakt namelijk plaats voor de aanzienlijk kleinere en volledig elektrische Explorer op Volkswagens MEB-basis.

Honda E

De even elektrische als aaibare Honda E is niet meer. Honda heeft zijn relatief prijzige compacte EV in Europa van de markt gehaald. De met retrodesign overladen en daarmee rasechte lifestyle-EV werd in 2019 gepresenteerd. In zijn ongeveer vier jaar durende carrière vonden in Nederland nog geen 170 exemplaren een eigenaar. Honda gaat zich in Europa voorlopig vooral richten op elektrische cross-overs en SUV's. Eind 2022 kondigde Honda overigens het eind aan van zijn model dat aan de andere kant van het spectrum stond: de NSX. Daarvan zijn inmiddels ook de laatste exemplaren gebouwd.

Honda E

Kia Rio

Na 23 jaar is het in Nederland ook gedaan met een Kia die Rio heet. De laatste generatie van de Rio werd in 2017 gepresenteerd en werd dit jaar uit het Nederlandse leveringsgamma geschrapt. Zustermerk Hyundai verkoopt in Nederland nog wel gewoon een B-segmenter: de i20. De huidige Hyundai i20 is echter een generatie jonger dan de inmiddels verdwenen Rio. Waar de i20 namelijk op het jongere K2-platform staat, was de laatste Rio nog gelieerd aan de vorige generatie i20. Over een directe opvolger van de Rio is nog niets bekend. Voorlopig moet de Stonic in het zogenoemde B-segment Kia's kar trekken. Tussen 2000 en 2023 zijn er in Nederland – verspreid over diverse generaties – ruim 50.000 Rio's geleverd.

Jaguar F-type

Hij wordt nog heel even gebouwd, maar spoedig valt dan toch echt het doek voor de Jaguar F-type. Jaguar heeft een speciale uitzwaai-editie gepresenteerd waarmee het niet alleen de F-type vaarwel kust, maar ook het concept van een sportieve Jaguar met verbrandingsmotor naar het hiernamaals helpt. De Jaguar F-type werd in 2012 in open vorm gepresenteerd en kwam niet veel later ook als Coupé. In Nederland zijn er in totaal 549 exemplaren gekentekend. De F-type werd meermaals gefacelift, in 2019 zelfs vrij ingrijpend.

Jaguar F-type

Mercedes-Benz: CLS, EQC én C- en E-klasse Coupé en Cabriolet

De elektrische Mercedes-Benz EQC werd in 2019 op de Nederlandse markt geïntroduceerd en werd er in 2023 al van verwijderd. De elektrische SUV was in totaal goed voor net geen 1.500 registraties. Zonder opvolger blijft de EQC overigens niet, al is het nog maar de vraag of zijn vervanger nog wel een EQ-modelnaam draagt. De EQC is niet de enige Mercedes-Benz die verdween. Zo is de CLS in 2023 uit productie gegaan, is de G-klasse niet meer te bestellen, heeft de AMG GT Roadster plaats moeten maken voor de nieuwe SL en zijn de Coupé- en Cabrio-versies van de vorige C- en E-klasse vervangen door de CLE.

Mercedes-Benz CLS

Mitsubishi Space Star

Laat de tissues nog maar heel even in de doos. De Mitsubishi Space Star is namelijk nog even leverbaar, maar het eind van een van de goedkoopste auto's van Nederland is in zicht. Over een korte carrière mag de Space Star overigens niet klagen. Hij draait immers al mee sinds 2013.

Mini Clubman

In navolging van de Mitsubishi Space Star hebben we nog een model te pakken dat niet lang meer mee zal gaan. Mini streept in 2024 namelijk de Clubman uit het modellengamma. Tot zijn mogelijke vertrek is de Mini Clubman in elk geval nog gewoon te bestellen.

Mini Clubman

Nissan Micra en Leaf

De Nissan Micra is niet meer. Althans, even niet. In 2023 namen we afscheid van de vijfde generatie (K16) van het model. Zonder opvolger blijft de auto overigens niet. Op basis van de elektrische Renault 5 komt Nissan namelijk met een vervanger van het model. Een andere Nissan die in 2024 waarschijnlijk kortstondig verdwijnt, is elektropionier Leaf. Er zit een meer SUV-achtige Leaf in het vat om hem te vervangen, maar het huidige model verdwijnt nog voordat die zich aandient.

Nissan Micra

Porsche Macan en Panamera Sport Turismo

De Porsche Macan zoals je die nu kent, zou naast de op stapel staande elektrische Macan worden verkocht, maar dat gaat niet gebeuren. De huidige Macan verdwijnt volgend jaar van de markt. Een ander model dat niet terugkeert, is de Panamera Sport Turismo. De nieuwe generatie Porsche Panamera is enkel als liftback gepresenteerd en zal geen praktischer gevormde Sport Turismo meer naast zich krijgen.

Smart ForTwo en ForFour

Het met Chinees kapitaal geïnjecteerde Smart heeft de #1 en de #3. De Smart ForFour verdween in 2022 van de markt en in 2023 hebben we afscheid moeten nemen van de ForTwo en de ForTwo Cabrio. Beide bestonden ze in hun laatste levensfase enkel nog als elektrische EQ. In 2024 komt Smart naar eigen zeggen met de #2, een kleiner model dat de ForTwo gaat vervangen. Net als de ForTwo wordt ook de Smart #2 een tweezitter.

Renault Twingo en Zoe

De Renault Twingo bestond in zijn laatste levensfase in Nederland enkel nog als elektrische Twingo Electric, maar ook die is niet meer leverbaar. Ook de Renault Zoe verdwijnt, al is hij nu nog even te koop. De Renault Zoe wordt in 2024 namelijk vervangen door de elektrische Renault 5. In 2026 komt er overigens een nieuwe elektrische retro-Twingo.

Volkswagen Up en Passat Sedan

Hij hield het langer vol dan aanvankelijk werd gedacht, maar na zo'n twaalf jaar ging de Volkswagen Up medio 2023 dan toch echt uit productie. Tot Volkswagen met zijn beloofde EV van zo'n €20.000 komt, heeft Volkswagen geen model dat de Up vervangt. In totaal zijn er bijna 99.000 Upjes in Nederland geleverd. Zustermodellen Skoda Citigo en Seat Mii verdwenen al veel eerder van de markt. Een andere Volkswagen die is verdwenen, is een aanzienlijke maat groter dan de Up. We hebben het dan over de Passat Sedan. De nieuwe Volkswagen Passat komt namelijk enkel nog als Variant.

Volkswagen Up

En verder?

Autoland verliest meer namen. Zo is dit jaar de voorlopig allerlaatste Chevrolet Camaro gebouwd en heeft Dodge de stekkers getrokken uit de Challenger, Charger en Durango, al heeft Dodge van onder meer de Charger een elektrische opvolger in het vat zitten. De tweede generatie Chrysler 300C – die als Lancia Thema ook even in Nederland is geleverd – heeft ook het leven moeten laten. Ferrari heeft de Portofino M aan de wilgen gehangen en ook de F8 Tributo wordt niet meer gebouwd. Verder is niet alleen de Nederlandse zonneauto Lightyear uit het leven gegrist, maar is ook de Duitse zonneauto Sono Sion verdwenen, nog voordat de eerste productiemodellen ervan zijn gebouwd. Ook weten we dat Volvo volgend jaar de S60 en de V60 uit het leveringsgamma haalt.

Lezersreacties (51)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.