Porsche 911
Porsche 911
Aan het einde van de jaren '50 start Porsche met de ontwikkeling van een opvolger van de Porsche 356 die aan het einde van de technische mogelijkheden was gekomen met zijn viercilinder boxermotor. Voor het nieuwe project, dat wordt ontwikkeld onder de naam Porsche 901 wordt een zescilindermotor voorzien; opnieuw in boxerconfiguratie. Uiteindelijk wordt de Porsche 911 vijftien centimeter langer dan de 356 maar ook zes centimeter smaller. Verder is er een flink groter glasoppervlak.
Uiteindelijk gaat de eerste Porsche 911 in september 1964 in productie met een 130 pk sterke 2,0-liter zescilinder boxermotor. Daarna is het in 1965 de beurt aan de Porsche 912 met een 90 pk viercilinder boxermotor uit de Porsche 356 en een simpelere uitrusting. Aan de bovenkant van het programma is er in de zomer van 1966 de Porsche 911 S met een vermogen van 160 pk, een rijkere uitrusting en de kenmerkende Fuchswielen. Daarna volgen de 911-varianten elkaar in rap tempo op. Ion 1967 wordt het programma bovendien uitgebreid met de Porsche 911 Targa; een cabriolet waarbij een rolbeugel voor extra veiligheid moet zorgen. In 1973 wordt de oer-911 afgelost door het G-model. Uiterlijk valt die vooral op door zijn hogergeplaatste en dikkere bumpers om aan de Amerikaanse veiligheidsvoorschriften te kunnen voldoen. Opnieuw heeft de Porsche 911 een luchtgekoelde zescilinder boxermotor met vermogens die in de loop der jaren gaan van 150 pk tot 231 pk voor de Porsche 911 Carrera 2. De Porsche 911 met de typecode 930 is de eerste turbovariant. Die levert in 1975 300 pk. Als in 1989 de 964-generatie van de Porsche 911 verschijnt, wordt die nog verder opgestuwd in de vaart der volkeren. De Porsche 964 is er met voor- en vierwielaandrijving. In het eerste geval heet de 911 Carrera 2 en de versie met vierwielaandrijving Carrera 4. Ook is de Porsche 911 voor het eerst te koop met stuurbekrachtiging en ABS. Het vermogen van de Porsche 964 varieert van 250 pk tot 360 pk voor de turbo-uitvoering.
Carrera RS 2.7
Porsche presenteert in 1972 van haar 911 een nieuw topmodel: de snelle Carrera RS 2.7. Uiterlijk is de Carrera RS (waarbij RS staat voor Renn Sport) direct herkenbaar aan de opvallende 'eendenstaart' (die voor extra downforce moet zorgen bij hoge snelheden) en de wilde opschriften 'Carrera' op de flanken.
Het plaatwerk is net als het glas dunner uitgevoerd, wat een flinke gewichtsbesparing oplevert. Ook is het isolatiemateriaal weggelaten en zijn de roestvrijstalen bumpers vervangen door kunststof exemplaren. Het belangrijkste aan de Carrera RS is uiteraard de tot 2,7 liter opgeboorde zescilinder boxermotor. Deze levert dankzij mechanische benzine-inspuiting van Bosch 210 pk. De luchtgekoelde boxer vertoont veel overeenkomsten met de motoren zoals Porsche die gebruikt in de racerij. De topsnelheid bedraagt 240 km/h en de acceleratie van 0 naar 100 km/h neemt maar 5,8 seconden in beslag. Er worden in 1972/1973 slechts 1.590 exemplaren gebouwd.
Laatste luchtgekoelde
In 1993 verschijnt de Porsche 911 met de modelcode 993. Die gaat de historie in als de laatste luchtgekoelde Porsche 911. Voor het eerst zijn er voor de 993 grote ingrepen aan het onderstel gedaan. Ze zijn er flink bredere achterbanden en een verbeterd remsysteem met geperforeerde schijven en een verbeterde ABS. Ook bij de Porsche 993 zijn er drie basisvormen te onderscheiden: de 911 Carrera, Targa en Turbo. Die laatste verschijnt in 1995 en heeft standaard vierwielaandrijving. De simpelste uitvoering van de Porsche 993 heeft een vermogen van 272 pk; vanaf 1996 is dat 286 pk. De 911 Turbo heeft een vemrovan de 430 pk. Daarnaast zijn er nog de Porsche 911 Carrera RS met 300 pk en de 911 GT2 met 430 pk.
996
Een grote gebeurtenis in 1997 is de geboorte van de nieuwe Porsche 911 (type 996), die de klassieke 911 na 34 jaar met pensioen stuurt. Porsche-adepten willen maar één ding weten: is de nieuwe een echte 911?
Met zijn gladdere design en watergekoelde in plaats van luchtgekoelde boxermotor stelt de 996 op papier ietwat teleur. De scepsis verdwijnt echter al snel na de eerste gereden meters. Uit kostenoverwegingen deelt de 911 de nodige componenten met de kleinere Boxster, zoals voorwielophanging, besturing, remmen, portieren en koplampen. De 911 groeide aan alle kanten iets. De wielbasis nam met acht cm toe ten opzichte van de oude 911. De nieuwe 3,4-liter (3.387 cc) zescilinder boxermotor levert 300 pk en 350 Nm. Daarmee haalt de 911 280 km/h en is de sprint van 0 naar 100 in 5,2 seconden achter de rug.
In de navolgende jaren worden alle bekende 911-varianten, zoals cabrio, targa, Carrera 4 (met vierwielaandrijving), Turbo en GT weer leverbaar. Vanaf 2001 heeft de 911 een wat grotere en nog sterkere boxermotor onder de kap: uit 3.596 cc perst deze krachtbron 320 pk en 370 Nm. In 2004 lost de op vele punten verbeterde 997 de 996 af. Daarbij keren de typische ronde koplampen en de taillering van de carrosserie terug.
Twee turbo's
De Porsche 997 is in 2005 de 911 die de 996 opvolgt. Het meest opmerkelijke verschil is dat de 'spiegelei'-koplampen van de 996 worden vervangen door de klassieke kikkerogen. De productie van de 911 Carrera en de Carrera S start in 2004 en aan het einde van november verschijnen ook de vierwielaandgedreven Carrera 4-varianten. In de jaren daarna volgen nog de 911 Turbo en de Porsche 911 GT3. Naast de coupé en cabriolet, keert ook weer een targa-variant terug. In 2009 krijgt de Porsche 997 een update met motoren met directe brandfstofinjectie en er is de nieuwe PDK-transmissie. Uiteindelijk is de Porsche 911 van de 997-generatie te koop met zescilinder boxermotoren die variëren in vermogen van 321 pk voor de vroegste Carrera tot 612 pk voor de 911 GT2 RS die daarvoor twee turbo's gebruikt.
De Porsche 911 van de 991-generatie wordt aan het einde van 2011 voor het eerst getoond. De Porsche 991 gebruikt een geheel nieuw platform, nog maar het derde sinds de start van de 911-dynastie. De 991 heeft ten opzichte van zijn voorganger een iets langere wielbasis en is zeven centimeter langer. Door het gebruik van sterkere staalsoorten en aluminium is het gewicht wel wat lager dan dat van de Porsche 997. In 2016 verschijnt de herziene Porsche 991. Die is te herkenen aan nieuwe bumpers aan de voor- en achterzijde, nieuwe koplampen en achterlichten en nieuw vormgegeven eindpijpen voor de uitlaat. Verder luidt de facelift de komst in van een nieuwe generatie van de zescilinder boxermotor die altijd twee turbo's hebben. Daarmee zijn ook de basisvarianten van de Porsche 911 voortaan voorzien van een geblazen motor. Over de jaren varieert het vermogen van de Porsche 991 van 350 pk voor de Carrera van voor de facelift tot 700 pk voor de Porsche 911 GT2 RS en GT2 RS Clubsport die na de facelift verschijnen.
Lichtband
In 2019 is het de beurt aan de Porsche 992, de achtste generatie van de Porsche 911. Uiterlijk verschilt hij op details van de 991. De wielbasis bleef gelijk maar de Porsche 992 is wel wat langer en vijf centimeter hoger dan de 991. De achterzijde valt op door de lichtband die over de gehele breedte van de Porsche loopt; bij de 991 was die er alleen voor de vierwielaangedreven varianten. Het aanbod van de 911 loopt van de Carrera en Carrera 4 met 385 pk tot de 911 Carrera S en Carrera 4S met de 3,0-liter biturbo zescilinder boxer. De 911 Turbo heeft een 3,7-liter met twee turbo's die 580 pk levert en de Porsche 911 Turbo S heeft die motor met 650 pk.
- comfort9,1
- prestaties9,8
- betrouwbaarheid9,5
- kosten7,5
Uitgelichte tests
Had je deze auto's al gezien?
Meer over de Porsche 911
Porsche 911 GT2 RS: lichtgewicht aan de turbotop
Er komt een nieuwe Porsche 911 GT2 RS aan. Die is extreem gevleugeld en staat straks bovenaan...
De vijf duurste occasions met drie ton op de klok
In dit artikel zie je dat niet elke highmiler automatisch een koopje is.
Nieuw: de Volvo EX30 Europa en Europa Sport
Twee nieuwe uitvoeringen die extra rijke uitrusting bieden, voor een extra scherpe prijs....

Porsche 911 Carrera 4 Coupé (2021)
Na in 2022 ingestapt te zijn op het merk Porsche met een Taycan, was de dealer zo gek om eens...
Porsche 911 Spirit 70 grijpt terug op vervlogen tijden
De Porsche 911 is per definitie retro, maar het kan altijd een slagje duidelijker. Dit is...
Uitgelichte gebruikerreviews
Porsche 911 GT3 pakt een ronderecord op de Nürburgring
De Porsche 911 GT3 is niet de snelste productieauto ooit op de Nürburgring, maar wél de snelste...
Retro-911 is niet van Porsche, maar is wél tot 750 pk sterk
Dit is de RR1 van Rezvani: een tot Porsche 935 omgebouwde Porsche 911 die 600 pk óf 750 pk...
'Porsche' waar je alleen naar kunt kijken levert enorm bedrag op
Een Porsche 934 leverde al eens meer dan een miljoen euro op. Zo duur is deze 'Porsche' niet,...
Nederlandse bouwer elektrische klassieke Porsches failliet
Er komt voorlopig een einde aan de creatieve inspanningen van het Nederlandse bedrijf Voitures...
Vernieuwde Porsche 911 Carrera S: vooral meer vermogen
Dit is de vernieuwde Porsche 911 Carrera S. Hij is sterker en sneller dan hij ooit is geweest....
Porsche 911 GT3 RS krijgt een ton aan downforce
We kunnen ons moeilijk voorstellen dat je snel iets tekortkomt aan sportieve prestaties bij...
Ragnar baande zich een weg door de gevaarlijke jungle van tweedehands Porsches en vond zijn 996
Ragnar Niemeijer zette zijn zinnen op een relatief betaalbare Porsche 996 en vond uiteindelijk...
Vernieuwde Porsche 911 GT3 RS staat te trappelen voor het echte werk
De gefacelifte Porsche 911 is onlangs ook als GT3 voorgesteld, nu is het wachten nog op de...
Porsche 911 Carrera T: lichter en gewoon weer met een handbak
De vernieuwde Porsche 911 is er nu ook als Carrera T. De Porsche 911 Carrera T heeft de motor...
De meerwaarde van AutoWeek Kentekenrapport
Ontvang belangrijke informatie en historie van uw voertuig. Meer info >
In twee opzichten strakker: Porsche 911 GT3 en GT3 Touring
Wordt het de GT3 of de GT3 Touring? Beide 911's zijn vernieuwd!
RML P39 is dik 900 pk sterke straatlegale Le Mans-racer
RML heeft wel wat met vervlogen tijden. Ook deze RML P39 grijpt daarop terug. Men pakte een...
Uitgelichte gebruikerreviews
Vernieuwde Porsche 911 GT3 in aantocht
De Porsche 911 werd onlangs gefacelift en kwam direct als hybride GTS. Nu komt de Porsche...
Hermann Burst bedacht de spoiler van de Porsche 911 Turbo: 'Ook zo gevormd dat auto schoonblijft'
Hij was een van de belangrijkste figuren en verantwoordelijk voor de eyecatcher van de 911...

Porsche 911 Carrera 4S Coupé (2013)
In april 2024 heb ik een Porsche 911 gekocht. Ik heb lang gezocht naar het juiste type en...
Ruim 810 pk sterke Porsche 911 Turbo S is sinister feestje
Is de 650 pk sterke Porsche 911 Turbo S je niet sterk genoeg? Misschien is deze dik 810 pk...
Zoveel exemplaren van de eerste Porsche 911 Turbo zijn er nog in Nederland
De Porsche 911 Turbo bestaat 50 jaar. We zochten uit hoeveel exemplaren van de eerste generatie...
11 maal 911: aan de hoeveelheid Porsche-remakes komt geen einde
De Porsche 911 is met grote afstand de populairste basis voor een restomod. Hier zagen we...
Feestelijke Porsche 911 is de allerduurste die je kunt kopen
De Porsche 911 Turbo 50 Years is de duurste Porsche 911 die je nu kunt kopen. Jawel: hij is...
Porsche 911 Speedster ‘993’: de eerste complete 'Sonderwunsch'-Porsche
Porsche laat tijdens de Monterey Car Week in Californië een Porsche 911 Speedster zien die...
Porsche viert 50 jaar 911 Turbo met 911 Turbo 50 Years
Blaas die gigantische Abraham-pop maar op: de Porsche 911 Turbo bestaat 50 jaar!
Porsche 911 GT3 RS stiekem op weg naar facelift
De Porsche 911 kreeg onlangs een facelift. Nu is het natuurlijk een kwestie van tijd voordat...
Porsche 911 GT3 RS als rijdend eerbetoon aan coureur Jo Siffert
Porsche heeft als eerbetoon aan de in 1971 omgekomen coureur Jo Siffert een speciale Porsche...
Eerste hybride Porsche 911 kost minimaal €235.000
Dit kost de allereerste hybride Porsche 911 ooit in Nederland! Ook hebben we de prijzen van...
Porsche 911 gefacelift: GTS is performance hybride
Porsche facelift de 911 en zoals verwacht krijgt de auto ook elektrokracht. Maar wel zonder...
Hybride Porsche 911 blijkt duidelijk sneller op Nürburgring
Later deze maand gaat het doek van de gefacelifte 992-generatie van de Porsche 911. We krijgen...
Gefacelifte Porsche 911 in diverse uitdossingen gespot
De Porsche 911 staat aan de vooravond van een facelift. Onze spionagefotograaf heeft diverse...
De TechArt GTStreet R Touring combineert Turbo S en GT3
Bij Techart zien ze de noodzaak om de Porsche 911 Turbo S en de GT3-modellen in één auto te...
Porsche 911 wordt een hybride
Het hoge woord is eruit: ook de Porsche 911 wordt een hybride. Althans, er komt een 911 met...
Vernieuwde Porsche 911 nu ook als Targa op pad
De 992-generatie van de Porsche 911 is bijna klaar voor de tweede ronde. Daarin doet ook de...
Porsche 911 Turbo toont nieuwe achterste
Porsche werkt aan een facelift voor de 911. De Porsche 911 krijgt alleen eigenlijk meer een...
Porsche 911 van 996-generatie krijgt ook Dakar-behandeling
Vind je de nieuwe Porsche 911 Dakar wel gaaf, maar heb je daar het budget niet voor? Wellicht...
Porsche 911 Turbo (1988) - Klokje Rond Klassiek
Je moet het maar durven, een Porsche 911 Turbo online kopen op basis van vijf foto’s. Jan...

Porsche 911 Targa 4 GTS (2022)
Ik had al enige ervaring met een 992 GTS (zie andere review) maar deze rijdt toch weer heel...
Cornelis: ‘Beste overbodige auto van het jaar’
Samen met Damiaan neemt Cornelis het afgelopen autojaar door aan boord van de Porsche 911...
Autotests
Porsche 911 Turbo (1988) - Klokje Rond Klassiek
Je moet het maar durven, een Porsche 911 Turbo online kopen op basis van vijf foto’s. Jan...
Gebruikersreviews

Porsche 911 Carrera 4 Coupé (2021)
Na in 2022 ingestapt te zijn op het merk Porsche met een Taycan, was de dealer zo gek om eens...

Porsche 911 Carrera 4S Coupé (2013)
In april 2024 heb ik een Porsche 911 gekocht. Ik heb lang gezocht naar het juiste type en...

Porsche 911 Targa 4 GTS (2022)
Ik had al enige ervaring met een 992 GTS (zie andere review) maar deze rijdt toch weer heel...
Laatste nieuws
Porsche 911 GT2 RS: lichtgewicht aan de turbotop
Er komt een nieuwe Porsche 911 GT2 RS aan. Die is extreem gevleugeld en staat straks bovenaan...
De vijf duurste occasions met drie ton op de klok
In dit artikel zie je dat niet elke highmiler automatisch een koopje is.
Porsche 911 Spirit 70 grijpt terug op vervlogen tijden
De Porsche 911 is per definitie retro, maar het kan altijd een slagje duidelijker. Dit is...
Porsche 911 GT3 pakt een ronderecord op de Nürburgring
De Porsche 911 GT3 is niet de snelste productieauto ooit op de Nürburgring, maar wél de snelste...
Retro-911 is niet van Porsche, maar is wél tot 750 pk sterk
Dit is de RR1 van Rezvani: een tot Porsche 935 omgebouwde Porsche 911 die 600 pk óf 750 pk...
'Porsche' waar je alleen naar kunt kijken levert enorm bedrag op
Een Porsche 934 leverde al eens meer dan een miljoen euro op. Zo duur is deze 'Porsche' niet,...
Nederlandse bouwer elektrische klassieke Porsches failliet
Er komt voorlopig een einde aan de creatieve inspanningen van het Nederlandse bedrijf Voitures...
Vernieuwde Porsche 911 Carrera S: vooral meer vermogen
Dit is de vernieuwde Porsche 911 Carrera S. Hij is sterker en sneller dan hij ooit is geweest....
Porsche 911 GT3 RS krijgt een ton aan downforce
We kunnen ons moeilijk voorstellen dat je snel iets tekortkomt aan sportieve prestaties bij...
Ragnar baande zich een weg door de gevaarlijke jungle van tweedehands Porsches en vond zijn 996
Ragnar Niemeijer zette zijn zinnen op een relatief betaalbare Porsche 996 en vond uiteindelijk...
Vernieuwde Porsche 911 GT3 RS staat te trappelen voor het echte werk
De gefacelifte Porsche 911 is onlangs ook als GT3 voorgesteld, nu is het wachten nog op de...
Porsche 911 Carrera T: lichter en gewoon weer met een handbak
De vernieuwde Porsche 911 is er nu ook als Carrera T. De Porsche 911 Carrera T heeft de motor...
In twee opzichten strakker: Porsche 911 GT3 en GT3 Touring
Wordt het de GT3 of de GT3 Touring? Beide 911's zijn vernieuwd!
RML P39 is dik 900 pk sterke straatlegale Le Mans-racer
RML heeft wel wat met vervlogen tijden. Ook deze RML P39 grijpt daarop terug. Men pakte een...
Vernieuwde Porsche 911 GT3 in aantocht
De Porsche 911 werd onlangs gefacelift en kwam direct als hybride GTS. Nu komt de Porsche...
Hermann Burst bedacht de spoiler van de Porsche 911 Turbo: 'Ook zo gevormd dat auto schoonblijft'
Hij was een van de belangrijkste figuren en verantwoordelijk voor de eyecatcher van de 911...
Ruim 810 pk sterke Porsche 911 Turbo S is sinister feestje
Is de 650 pk sterke Porsche 911 Turbo S je niet sterk genoeg? Misschien is deze dik 810 pk...
Zoveel exemplaren van de eerste Porsche 911 Turbo zijn er nog in Nederland
De Porsche 911 Turbo bestaat 50 jaar. We zochten uit hoeveel exemplaren van de eerste generatie...
11 maal 911: aan de hoeveelheid Porsche-remakes komt geen einde
De Porsche 911 is met grote afstand de populairste basis voor een restomod. Hier zagen we...
Feestelijke Porsche 911 is de allerduurste die je kunt kopen
De Porsche 911 Turbo 50 Years is de duurste Porsche 911 die je nu kunt kopen. Jawel: hij is...
Porsche 911 Speedster ‘993’: de eerste complete 'Sonderwunsch'-Porsche
Porsche laat tijdens de Monterey Car Week in Californië een Porsche 911 Speedster zien die...
Porsche viert 50 jaar 911 Turbo met 911 Turbo 50 Years
Blaas die gigantische Abraham-pop maar op: de Porsche 911 Turbo bestaat 50 jaar!
Porsche 911 GT3 RS stiekem op weg naar facelift
De Porsche 911 kreeg onlangs een facelift. Nu is het natuurlijk een kwestie van tijd voordat...
Porsche 911 GT3 RS als rijdend eerbetoon aan coureur Jo Siffert
Porsche heeft als eerbetoon aan de in 1971 omgekomen coureur Jo Siffert een speciale Porsche...
Eerste hybride Porsche 911 kost minimaal €235.000
Dit kost de allereerste hybride Porsche 911 ooit in Nederland! Ook hebben we de prijzen van...
Porsche 911 gefacelift: GTS is performance hybride
Porsche facelift de 911 en zoals verwacht krijgt de auto ook elektrokracht. Maar wel zonder...
Hybride Porsche 911 blijkt duidelijk sneller op Nürburgring
Later deze maand gaat het doek van de gefacelifte 992-generatie van de Porsche 911. We krijgen...
Gefacelifte Porsche 911 in diverse uitdossingen gespot
De Porsche 911 staat aan de vooravond van een facelift. Onze spionagefotograaf heeft diverse...
De TechArt GTStreet R Touring combineert Turbo S en GT3
Bij Techart zien ze de noodzaak om de Porsche 911 Turbo S en de GT3-modellen in één auto te...
Porsche 911 wordt een hybride
Het hoge woord is eruit: ook de Porsche 911 wordt een hybride. Althans, er komt een 911 met...
Vernieuwde Porsche 911 nu ook als Targa op pad
De 992-generatie van de Porsche 911 is bijna klaar voor de tweede ronde. Daarin doet ook de...
Porsche 911 Turbo toont nieuwe achterste
Porsche werkt aan een facelift voor de 911. De Porsche 911 krijgt alleen eigenlijk meer een...
Porsche 911 van 996-generatie krijgt ook Dakar-behandeling
Vind je de nieuwe Porsche 911 Dakar wel gaaf, maar heb je daar het budget niet voor? Wellicht...
Cornelis: ‘Beste overbodige auto van het jaar’
Samen met Damiaan neemt Cornelis het afgelopen autojaar door aan boord van de Porsche 911...