Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten
Vijf sterren voor Skoda Enyaq en Volkswagen ID4
Euro NCAP heeft een viertal nieuwe modellen tegen de muur geramd. De elektrische Skoda Enyaq en Volkswagen ID4 keren met de maximaal haalbare score van vijf sterren huiswaarts. Dacia heeft minder fraaie rapportcijfers om thuis te laten zien.
Euro NCAP, de Europese afdeling van veiligheidsinstituut Global NCAP, heeft de testresultaten van vier nieuwe modellen vrijgegeven. De elektrische Skoda Enyaq iV heeft de maximaal haalbare score van vijf sterren binnen weten te slepen. Ook zijn elektrische neefje van Volkswagen, de ID4, keert huiswaarts met vijf NCAP-sterren.

Aan gort gereden Skoda Enyaq iV
De Skoda Enyaq iV scoort op het gebied van 'veiligheid voor volwassen inzittenden' 94 procent van de punten. De veiligheid voor kinderen achterin wordt met 89 procent beoordeeld. Wat voetgangersveiligheid betreft, sleept de Skoda Enyaq iV 71 procent binnen. Ook wat veiligheidssystemen zit het volgens NCAP wel snor. Skoda's elektrische SUV haalt hier een respectabele score van 82 procent. Logischerwijs zijn de scores van de technisch sterk aan de Enyaq iV gerelateerde elektrische Volkswagen ID4 nagenoeg gelijk. De SUV haalt 93 procent van de haalbare punten onder het kopje 'veiligheid voor volwassen inzittenden'. De deelgebieden veiligheid voor kinderen achterin, voetgangersveiligheid en veiligheidssystemen worden achtereenvolgens met 89, 76 en 85 procent beoordeeld.

Heftig gehavende Volkswagen ID4
Voor Dacia is er minder fraai nieuws. Zowel de nieuwe Sandero Stepway als de in Nederland niet leverbare nieuwe Logan scoort twee van de vijf NCAP-sterren. De twee auto's, die technisch identiek zijn, scoren 70 procent van de haalbare punten onder het kopje 'veiligheid voor volwassen inzittenden'. De veiligheid voor kinderen achterin wordt met een respectabele 72 procent beoordeeld. Wat voetgangersveiligheid betreft doen de Roemenen het minder goed. Het tweetal sleept hier slechts 41 procent van de punten binnen, onder andere omdat het noodremsysteem alleen voor auto's remt en voetgangers en fietsers over het hoofd ziet. De Sandero Stepway en Logan halen wat veiligheidssystemen betreft een score van 42 procent. Hier speelt onder meer bij mee dat de twee auto's geen rijbaanassistent hebben.

Dacia Sandero Stepway aan bonken
Denk nou niet direct dat de Sandero en Logan onveilig zijn. De auto's doorstaan de botsproeven namelijk ruimschoots. Euro NCAP geeft aan dat de twee Dacia's zonder de 'tekortkomingen' op het gebied van veiligheidssystemen netjes vier NCAP-sterren zouden scoren. Euro NCAP weegt veiligheidssystemen echter ook zwaar mee in zijn beoordeling en dat drukt in het geval van de twee Dacia's, het zijn immers nog altijd relatief nuchtere no-nonsense-modellen, de totale NCAP-score. "De veiligheid van auto's ontwikkelt zich snel. De grootste stappen worden tegenwoordig gemaakt op het gebied van high-tech veiligheidssystemen die ongelukken moeten voorkomen. Dacia houdt vast aan zijn marktsegment, maar uit de score van 2 sterren blijkt weinig ambitie", zegt Michiel van Ratingen, topbestuurder van Euro NCAP in een begeleidend schrijven.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Skoda Enyaq
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (78) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.