Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

Vijf sterren voor Skoda Enyaq en Volkswagen ID4

78
Volkswagen ID4 Euro NCAP
Skoda Enyaq iV Euro NCAPSkoda Enyaq iV Euro NCAPSkoda Enyaq iV Euro NCAPSkoda Enyaq iV Euro NCAPSkoda Enyaq iV Euro NCAPSkoda Enyaq iV Euro NCAPSkoda Enyaq iV Euro NCAPSkoda Enyaq iV Euro NCAPSkoda Enyaq iV Euro NCAPVolkswagen ID4 Euro NCAPVolkswagen ID4 Euro NCAPVolkswagen ID4 Euro NCAPVolkswagen ID4 Euro NCAPVolkswagen ID4 Euro NCAPVolkswagen ID4 Euro NCAPDacia Sandero Stepway NCAPDacia Sandero Stepway NCAPDacia Sandero Stepway NCAPDacia Sandero Stepway NCAPDacia Sandero Stepway NCAPDacia Sandero Stepway NCAPDacia Sandero Stepway NCAP
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
14 april 2021 om 10:54
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Euro NCAP heeft een viertal nieuwe modellen tegen de muur geramd. De elektrische Skoda Enyaq en Volkswagen ID4 keren met de maximaal haalbare score van vijf sterren huiswaarts. Dacia heeft minder fraaie rapportcijfers om thuis te laten zien.

Euro NCAP, de Europese afdeling van veiligheidsinstituut Global NCAP, heeft de testresultaten van vier nieuwe modellen vrijgegeven. De elektrische Skoda Enyaq iV heeft de maximaal haalbare score van vijf sterren binnen weten te slepen. Ook zijn elektrische neefje van Volkswagen, de ID4, keert huiswaarts met vijf NCAP-sterren.

Skoda Enyaq iV Euro NCAP

Aan gort gereden Skoda Enyaq iV

De Skoda Enyaq iV scoort op het gebied van 'veiligheid voor volwassen inzittenden' 94 procent van de punten. De veiligheid voor kinderen achterin wordt met 89 procent beoordeeld.  Wat voetgangersveiligheid betreft, sleept de Skoda Enyaq iV 71 procent binnen. Ook wat veiligheidssystemen zit het volgens NCAP wel snor. Skoda's elektrische SUV haalt hier een respectabele score van 82 procent. Logischerwijs zijn de scores van de technisch sterk aan de Enyaq iV gerelateerde elektrische Volkswagen ID4 nagenoeg gelijk. De SUV haalt 93 procent van de haalbare punten onder het kopje 'veiligheid voor volwassen inzittenden'. De deelgebieden veiligheid voor kinderen achterin, voetgangersveiligheid en veiligheidssystemen worden achtereenvolgens met 89, 76 en 85 procent beoordeeld.

Volkswagen ID4 Euro NCAP

Heftig gehavende Volkswagen ID4

Voor Dacia is er minder fraai nieuws. Zowel de nieuwe Sandero Stepway als de in Nederland niet leverbare nieuwe Logan scoort twee van de vijf NCAP-sterren. De twee auto's, die technisch identiek zijn, scoren 70 procent van de haalbare punten onder het kopje 'veiligheid voor volwassen inzittenden'. De veiligheid voor kinderen achterin wordt met een respectabele 72 procent beoordeeld. Wat voetgangersveiligheid betreft doen de Roemenen het minder goed. Het tweetal sleept hier slechts 41 procent van de punten binnen, onder andere omdat het noodremsysteem alleen voor auto's remt en voetgangers en fietsers over het hoofd ziet. De Sandero Stepway en Logan halen wat veiligheidssystemen betreft een score van 42 procent. Hier speelt onder meer bij mee dat de twee auto's geen rijbaanassistent hebben.

Dacia Sandero Stepway NCAP

Dacia Sandero Stepway aan bonken

Denk nou niet direct dat de Sandero en Logan onveilig zijn. De auto's doorstaan de botsproeven namelijk ruimschoots. Euro NCAP geeft aan dat de twee Dacia's zonder de 'tekortkomingen' op het gebied van veiligheidssystemen netjes vier NCAP-sterren zouden scoren. Euro NCAP weegt veiligheidssystemen echter ook zwaar mee in zijn beoordeling en dat drukt in het geval van de twee Dacia's, het zijn immers nog altijd relatief nuchtere no-nonsense-modellen, de totale NCAP-score. "De veiligheid van auto's ontwikkelt zich snel. De grootste stappen worden tegenwoordig gemaakt op het gebied van high-tech veiligheidssystemen die ongelukken moeten voorkomen. Dacia houdt vast aan zijn marktsegment, maar uit de score van 2 sterren blijkt weinig ambitie", zegt Michiel van Ratingen, topbestuurder van Euro NCAP in een begeleidend schrijven.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Skoda Enyaq
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Skoda Enyaq Volkswagen ID4 Dacia Logan Dacia Sandero Elektrische Auto

Bekijk ook

Test: Dacia Sandero vs. Suzuki Swift

Test: Dacia Sandero vs. Suzuki Swift

Met de kakelverse Sandero blijft Dacia trouw aan zijn principe van veel voor weinig, en dan...

67
Nieuws
Prijzen Skoda Enyaq iV First Edition bekend

Prijzen Skoda Enyaq iV First Edition bekend

AutoWeek kan als eerste de prijzen melden van de nieuwe First Edition-uitvoeringen van de elektrische...

59
Nieuws
Volkswagen ID4 goedkoper dankzij 52 kWh-versies

Volkswagen ID4 goedkoper dankzij 52 kWh-versies

De Volkswagen ID4 wordt dankzij de komst van versies met een 52 kWh in plaats van 77 kWh accu...

114
Test: Volkswagen ID4

Test: Volkswagen ID4

Als het grote broertje van de Volkswagen ID3 staat de elektrische Volkswagen ID4 als vanzelfsprekend...

236

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

INFO
ANWB
ANWB
Skoda Enyaq iV 60 132kW (5D/CVT)
€ 664
Stel samen ▸
Skoda
Skoda
Skoda Enyaq iV 60 132kW (5D/CVT)
€ 712
Stel samen ▸
XLEasy
XLEasy
Skoda Enyaq iV 60 132kW (5D/CVT)
€ 758
Stel samen ▸
Skoda Enyaq in de Private Lease Vergelijker

Gerelateerde forumtopics

  • Skoda Enyaq iV | Nieuw: Coupé & RS

    173
    • 18 april 2022
  • Het Skoda Enyaq iV owners topic

    7
    • 29 maart 2022

Lezersreacties (78) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Enyaq specificaties
  • Skoda Enyaq occasions
  • Skoda Enyaq video's
Advies en informatie
  • Skoda Enyaq tests
  • Skoda Enyaq gebruikersreviews
  • Skoda Enyaq index
PREMIUM
Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

De luxe middenklasse van vandaag bestaat niet meer uit dikke Passats of luxe Peugeots, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort (2022)

    Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort (2022)

    13
    • 14 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Enyaq iV 60 132kW (2021)

    Skoda Enyaq iV 60 132kW (2021)

    11
    • 11 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Enyaq iV 80 150kW Sportline (2021)

    Skoda Enyaq iV 80 150kW Sportline (2021)

    10
    • 7 april 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Enyaq iV 80 150kW (2021)

    Skoda Enyaq iV 80 150kW (2021)

    • 4 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Dacia Sandero TCe 90 Stepway Comfort (2022)

    Dacia Sandero TCe 90 Stepway Comfort (2022)

    18
    • 18 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID4 77kWh 204pk Pro (2021)

    Volkswagen ID4 77kWh 204pk Pro (2021)

    7
    • 2 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Enyaq iV 60 132kW (2022)

    Skoda Enyaq iV 60 132kW (2022)

    2
    • 22 januari 2022
meer reviews
Test: Skoda Enyaq Coupé RS iV

Test: Skoda Enyaq Coupé RS iV

163

Kan een elektrische middenklasse cross-over ook leuk zijn? Met de RS-versie van de Enyaq probeert...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    De Dacia Jogger had ook MCV moeten heten

    De Dacia Jogger had ook MCV moeten heten

    29
    • 7 mei 2022
  • Test: Skoda Enyaq Coupé RS iV

    Test: Skoda Enyaq Coupé RS iV

    163
    • 18 maart 2022
  • Nieuws
    Skoda brengt software-update naar Enyaq iV

    Skoda brengt software-update naar Enyaq...

    47
    • 2 maart 2022
  • Nieuws
    Skoda Enyaq Coupé RS iV: elektrische topversie vanaf net geen 60 mille

    Skoda Enyaq Coupé RS iV: elektrische topversie...

    70
    • 24 februari 2022
  • Nieuws
    Zo ver komt de Skoda Enyaq iV 80 in de praktijk

    Zo ver komt de Skoda Enyaq iV 80 in de...

    138
    • 6 februari 2022
  • Nieuws
    Koopwijzer - Dit moet je weten over de Dacia Logan MCV

    Koopwijzer - Dit moet je weten over de...

    104
    • 5 februari 2022
  • Nieuws
    Wegenwacht schaft 50 Volkswagens ID4 aan

    Wegenwacht schaft 50 Volkswagens ID4 aan

    321
    • 3 februari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    43
    • 16 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    116
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Dacia krijgt opnieuw een andere designbaas

    Dacia krijgt opnieuw een andere designbaas

    24
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    11
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    65
    • 11 mei 2022
  • Test: Volkswagen ID5 GTX

    Test: Volkswagen ID5 GTX

    115
    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden