Test: Volkswagen ID4

Eindejaarsknaller

236 reacties

Video
AutoWeek 53 2020
AutoWeek 53 2020

Je leest het in AutoWeek 53 2020

Als het grote broertje van de Volkswagen ID3 staat de elektrische Volkswagen ID4 als vanzelfsprekend volop in de belangstelling. Verdient het tweede Volkswagen-model op MEB-basis die aandacht?

Op papier ziet het er allemaal goed uit voor de Volkswagen ID4. Terwijl de kleinere ID.3 in de vorm van Hyundai’s Kona Electric, Kia’s e-Niro en tal van andere EV’s nog
de nodige concurrenten heeft, is de ID.4 totdat broertje Skoda Enyaq arriveert tamelijk uniek. Dat zit hem vooral in het ruimteaanbod. Waar de ID.3 het bij 385 liter houdt, biedt de ID.4 543 liter bagageruimte. Met de bank plat groeit dat naar 1.575 liter. Handig is ook dat er onder de vloer ruimte is voor losse spullen, bijvoorbeeld een laadkabel. Bovendien is het bij de ID.4 mogelijk om iets op het dak of aan de trekhaak (tot 1.000 kg) te vervoeren, waar dat bij de ID.3 niet mag. Tegelijkertijd is de ongeveer even grote Tiguan duidelijk nog ruimer dan zijn elektrische evenknie, maar die auto heeft dan ook geen accupakket en elektromotor onder de vloer. De ID.4 is ook niet echt een SUV, hoe graag Volkswagen hem ook zo noemt. Het is eerder een echte cross-over, met een gestroomlijnd ogende koets die het midden houdt tussen een SUV, een stationwagon en een MPV. De dichte neus, doorlopende ledlichten (op de Max ook aan de voorzijde) en tweekleurige carrosserie maken hem duidelijk familie van de ID.3, maar tegelijkertijd zijn de twee auto’s goed uit elkaar te houden. De wielbasis is gelijk, maar met 4,58 meter is de ID.4 wel 23 cm langer dan zijn kleine broertje. Op de achterbank is het ruimteaanbod nog indrukwekkender dan daarachter. Beenruimte is er in overvloed. De voeten kunnen netjes onder de voorstoelen en dankzij een bijna vlakke vloer is het ook voor de persoon in het midden goed uit te houden. Een heikel punt is de hoofdruimte, die dankzij de hooggeplaatste bank voor wat langere volwassenen wellicht problemen oplevert.

BEMOEIZUCHTIG

Ook voorin doet de ID.4 erg ruimtelijk aan. Niet alleen omdat er veel ruimte is, maar ook omdat je dankzij een lage middentunnel en een grote voorruit veel licht en lucht om je heen hebt. Die voorruit staat ver weg, maar grappig genoeg niet zo ver als in de kleinere ID.3. Het extra zijruitje vóór het portier ontbreekt en de ruitenwissers wissen hier gewoon op de traditionele manier, terwijl ze bij de ID.3 tegenover elkaar staan opgesteld. De buitenspiegels zijn groot, wat samen met het grote glasoppervlak voor voldoende overzicht zorgt. Het interieur is wel herkenbaar. Ook het ID.4-binnenste oogt dankzij een gebrek aan knoppen, grote vlakken, veel sfeerverlichting en een groot scherm modern en opgeruimd. Het kwaliteitsgevoel is in orde, al is het wel jammer dat de gebruikte kunststoffen goedkoper ogen dan ze vermoedelijk zijn. De ‘middentunnel’, uiteraard puur kunstmatig, is één groot opbergvak, met handige en naar wens in te delen bekerhouders en tussenschotten. Het centrale scherm ziet er mooi uit en reageert meestal snel op aanrakingen, maar is gevoelig voor vastlopers en heeft een trage start. De menustructuur is niet altijd helder en de auto heeft de neiging om wat bemoeizuchtig te zijn, bijvoorbeeld bij het keer op keer inschakelen van het Lane Assist-systeem. Bovendien moet bijna alles via dit scherm, dat met 12 inch in de 1st Max-versie overigens nog 2 inch groter is dan in een reguliere ID.4. Er is een instrumentarium, maar dat kleine scherm beperkt zich tot de snelheid en wat basale navigatie-info. Als aanvulling is er in de topversie wel een head-up display, waarvan de beloofde augmented reality vanaf het begin werkt. De ogenschijnlijk boven het wegdek zwevende pijlen maken navigeren gemakkelijker, al is het geheel optisch wel even wennen. De ogen kunnen het 3D-effect niet altijd goed plaatsen, al verschilt dat ongetwijfeld van persoon tot persoon.

VOORSPELBAAR

De MEB-basis betekent dat ook de ID.4 in beginsel een achterwielaandrijver is, al is een vierwielaangedreven versie wel aangekondigd. Ook voordeliger versies zijn onderweg, maar voorlopig is de 204 pk sterke achterwielaandrijver de enige optie. Deze Pro Performance-trim krijgt een accupakket van 77 kWh mee, goed voor een theoretische range van zo’n 500 km. Met een graad of 10, harde wind en wat regen is 350 km realistischer, maar dat is nog altijd keurig. Met een 0-100-tijd van 8,5 seconden moet je zeker geen Tesla-achtig spektakel verwachten van de ID.4, maar lekker vlot is hij zeker. Bovendien is de auto zelfs voor EV-begrippen opvallend stil. Afrolgeluiden en windgeruis blijven opvallend goed op de achtergrond. Ook op andere gebieden is de ID.4 comfortabel. Het onderstel weet goed raad met de dik 2.000 kg zware auto en werkt oneffenheden op een beschaafd stevige manier weg. De uitgebalanceerde vering en demping en het lage zwaartepunt zorgen er bovendien voor dat de auto minder zwaar aanvoelt dan hij is. De ID.4 laat zich precies plaatsen en blijft ook als het wat harder gaat stabiel en voorspelbaar. Is er toch nog iets voorspelbaar. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de 1st Max-versie beschikt over progressieve stuurbekrachtiging en adaptieve dempers. De reguliere 1st moet het zonder doen, maar is zeker voor VW-begrippen behoorlijk riant uitgerust. In de loop van 2021 verschijnen de reguliere uitrustingsniveaus en wordt het gamma uitgebreid naar in totaal vijf verschillende motorversies.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PLUS & MIN

  • +Ruim
  • +Fijne rijeigenschappen
  • -Bedieningsconcept blijft ergerlijk
  • -De enyaq is nog ruimer

Signalement

Merk Volkswagen
Model ID4 1st Max
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 55.805

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk
Maximaal koppel 310 Nm
Accu capaciteit (bruto) 82 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.585 mm / 1.852 mm / 1.631 mm
Wielbasis 2.771 mm
Massa leeg 2.024 kg
Laadvermogen 636 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 750 kg
Banden voor235/45R21Prijzen
Banden achter255/40R21Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s
Stroomverbruik (WLTP) 18,0 kWh/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 0 g/km
Actieradius (WLTP) 493 km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (236) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum