BMW's M-offensief compleet met M3
De 3-serie Coupé is herboren als 4-serie en ook de M-versie van het kakelverse model krijgt een 4'tje achter z'n naam. Net als bij de E36 en E90 wordt ook de sedan in M-kostuum met bijpassende spieren gehesen. Het resultaat heet gelukkig wél gewoon M3, en daarmee blijft de iconische naam toch behouden.
Onder de kap houdt dezelfde zes-in-lijn zich schuil, voorzien van twee turbo's. Ook hier maakt de V8 van voorheen plaats voor een zespitter, maar dan wel één die er zomaar even 431 pk en 550 Nm uit perst.
Geweld
Met z'n spierbundels lanceert de M3 zich in 4,1 seconden naar de 100 km/h en is daarmee niet alleen net zo rap als de M4 maar ook nog eens 0,8 tellen sneller dan z'n voorganger. Voor zo'n asfaltvergruizende acceleratie moet je wel de optionele zeventraps M-transmissie met dubbele koppeling en launch control aanvinken op de bestellijst. Met de handgeschakelde zesbak, die 12 kilo lichter is dan het oude exemplaar, neemt de dreier er 0,2 seconden langer de tijd voor. Z'n topsnelheid bedraagt 250 km/h, met het optionele M Drivers Package is dit op te rekken tot 280 km/h.
Net als de M4 beschikt ook de M3 over, jawel, een Smokey Burnout-functie. Daarmee moet ook bij lage snelheden eenvoudig wielspin gerealiseerd kunnen worden. Dat doet het ongetwijfeld goed bij de lokale McDrive. Stability Clutch Control is dan weer in het leven geroepen om onderstuur tegen te gaan. Wie toch enigszins beheerst met z'n rechtervoet omgaat, moet het verbruik van de M3 op 8,3 l/100 kunnen krijgen. Dat gaat samen met een CO2-uitstoot van 194 g/km, een waarde die 25 procent lager ligt dan die van z'n voorganger. Met handbak eindigt de CO2-waarde op 204 g/km.
Verpakking
Ook de 3-serie profiteert van een aardige gewichtsbesparing, de M3 legt nu 1.520 kilo in de schaal, zo'n tachtig kilo minder dan z'n voorganger. Ook de supersedan uit Beieren beschikt als M-versie nu over een koolstofvezel dak dat het gewicht met 5 kilo omlaag brengt en het zwaartepunt verlaagt. Voorheen was een dak van dit lichtgewicht materiaal voorbehouden aan de M3 Coupé.
Vanbuiten onderscheidt de M3 zich middels een aardig bumperpakket van z'n minder dik gemotoriseerde broertjes. Het geheel ziet er stukken agressiever uit dan de bravere sedans. Uiteraard hebben de upgrades ook een doel op aerodynamisch vlak. Waar de M4 Coupé z'n spoiler in z'n kont heeft geïntegreerd, zien we bij de M3 een opgeplakt, subtiel lipje op de kofferklep. Vanbinnen komen we niet alleen stapels leer, maar ook de nodige sportieve accenten tegen. Denk aan sportstoelen en een aardige verzameling M-emblemen.
We verwachten de productieversie van de M3 in de loop van 2014 te kunnen verwelkomen. Tussen nu en dan zullen we ook de prijzen kunnen berichten.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen