BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: M3 Touring

BENZine

Gebruiker
Voortijdig gelekt, de nieuwe BMW 3-Serie:

xfyyqucbk55c.jpg

k57y3a8bxqob.jpg

1bxy8sjba51b.jpg

12kyfhqbwvbh.jpg

BMW trekt een dezer dagen het doek van de volledig nieuwe 3-serie. Helaas voor het merk is de auto nu al in z'n geheel online verschenen.

BMW is al even fanatiek bezig met het aanjagen van de komst van zijn nieuwe 3-serie (G20). Medio augustus kregen we via BMW's officiële kanalen foto's te zien van een ingepakte 3-serie sedan die over de Nürburgring-Nordschleife werd gejaagd en vandaag worden stukjes van een stickervrij exemplaar getoond.

De nieuwe 3-serie komt op een variant van BMW's modulaire CLAR-platform te staan, een in de basis achterwielaangedreven platform dat onder andere al onder de 5- en 7-serie te vinden is. De auto slankt tot 55 kilo af ten opzichte van z'n voorganger en BMW zet hoog in op de sportiviteit van het model. Zo moet de nieuwe 3-serie stijver dan ooit zijn terwijl een volledig nieuwe ophanging de auto zowel comfortabeler als dynamischer moet maken.

Op de motorenlijst verschijnt wederom een brede selectie aan vier- en zescilinders. BMW liet zelfs al weten zijn sterkste viercilinder ooit in de auto te lepelen, een krachtbron die dus sterker is dan de 258 pk en 400 Nm sterke vierpitter uit onder meer de 630i GT. Op de foto's lijken we in ieder geval een M-performance model te zien, mogelijk de M340i.

Bron: Autoweek

D Elzinga

Gebruiker
Mmm, ik wacht maar even wat meer foto's af voor een oordeel, en dan vooral ook van een versie zonder (vermoedelijke) M-bumpers...

iDS

Gebruiker
D. Elzinga zei:
Mmm, ik wacht maar even wat meer foto's af voor een oordeel, en dan vooral ook van een versie zonder (vermoedelijke) M-bumpers...

Die bumpers zijn inderdaad echt een knoeiboel van jewelste. Op alle vlakken vind ik het ontwerp erop vooruitgegaan (in tegenstelling tot de huidige 5 t.o.v. zijn voorganger) en dan wordt het feestje om zeep geholpen door die amorfe gezwellen die vooraan en achteraan uit de carrosserie stulpen. Echt een afknapper.
Wel een erg mooi en samenhangend vormgegeven interieur!

BENZine

Gebruiker
Ik vind hem er op het eerste oog goed uitzien. Gelukkig eens geen teveel aan overbodige lijnen, vouwen en deuken (op de vernieuwde Hofmeisterknik na, dat kan ik geen verbetering noemen). Een grote vooruitgang t.o.v. de huidige 3-Serie, maar ook vind ik hem mooier dan de G30 5-Serie. Vooral de achterkant (te simpele/lompe achterlichten op de G30) en het interieur zien er wat mij betreft mooier uit dan bij de G30.

Sanoma

Gebruiker
Allemachtig wat veel poespas in de bumpers en op de zijkant ook wat lijnen die willekeurig lopen.... wat was er mis met een strak gelijnde 3-serie dat ze er dit van hebben gemaakt?
Ik ga er maar vanuit dat dit een M-pakket is en dat de normale uitvoeringen er iets strakker uitzien.

De achterlichten deden me even kort denken aan Lexus, maar dat zal waarschijnlijk de stijl/kleurstelling komen.

Interieur wel erg strak.

BENZine

Gebruiker
Geen draai-schakelaar meer voor de verlichting?
Dashboard ziet er strak en hoogwaardig uit, lijkt het prachtige F10-dash te benaderen (y). Achterlichten ook fraai zo, en door de duidelijke L-vorm overduidelijk BMW.

De 5-Serie roept straks wel om een facelift als de nieuwe Dreier in de showroom staat.

Epica

Gebruiker
Gelukkig hebben ze nu de moeite genomen om ook eens naar de achterlichten te kijken, dat vond ik altijd een zwak punt van BMW, voor de rest een erg mooie auto, alleen voor mij geen met witte bekleding, iets te besmetelijk.

Wulp

Gebruiker
Ik was er al bang voor.. veel gaten, deuken, lijnen enz.. het zijn vooral configuratorfoto's en die vertekenen vaak een beetje dus ik wacht het nog even af

Wulp

Gebruiker
Zonder M Sport bumper.. o_O

923cda50-2019-bmw-3-series-sport-line.jpg

Hier vind je alle uitgelekte afbeeldingen: https://www.carscoops.com/2018/10/2019-bmw-3-series-g20-this-is-it/

Flieger

Gebruiker
BENZine zei:
Gelukkig eens geen teveel aan overbodige lijnen, vouwen en deuken

Ik vind het juist een onrustige warboel aan de voorzijde.

BENZine zei:
Achterlichten ook fraai zo, en door de duidelijke L-vorm overduidelijk BMW.

De achterlichten hebben juist geen L-vorm. Alleen het rode gedeelte, dus op een zwarte lijkt het een L. Verder is het net een Lexus aan de achterzijde.

BMW identiteit is steeds verder te zoeken.

Overigens hoort er geen streepje tussen 'Nummer' en 'Serie' bij BMW. Bij Mercedes wel tussen 'Letter' en 'Klasse'. ;-)

BENZine

Gebruiker
^^^ Is een kip/ei-verhaal. BMW heeft al decennia lang L-vormige achterlichten, dus wie aapt wie dan na? En als ik deze Dreier van achteren bekijk dan zie ik een 100% BMW en geen Lexus, andersom doen Lexus-modellen mij wel vaak denken aan een BMW.

JoelD

Gebruiker
@ Bird Nerd, gelukkig, ik ben niet de enige die het ziet. Haal het logo van de achterklep en het had van alles kunnen zijn.

D Elzinga

Gebruiker
Bird Nerd zei:
Zonder M Sport bumper.. o_O

923cda50-2019-bmw-3-series-sport-line.jpg

Hier vind je alle uitgelekte afbeeldingen: https://www.carscoops.com/2018/10/2019-bmw-3-series-g20-this-is-it/

Precies waar ik al bang voor was, iets minder schreeuwerig maar dan loopt de lijnvoering van de voorbumper weer anders waardoor het hapje uit de koplampen ongelukkig uit de verf komt.

Nou, in dat geval vind ik de bumpers zowel in reguliere als M pakket-configuratie niet mooi. Jammer.

Niseko

Gebruiker
Zijn er nu 2 versies van het dashboard, een "klassieke" en een "Peugeot" versie (@toerenteller draait in de verkeerde richting) ;)?

KadettRT

Gebruiker
Ik vind de non M voorbumper wel goed alleen het gedeelte van de mistlampen en dat gat ernaast klopt voor geen meter met het geheel.

Maar goed, dit zijn allemaal foto's van de BMW Configurator. Wie weet hoe de auto er op echte foto's of gewoon IRL eruit ziet.

De M340i voorkant vind ik beter te pruimen dan die M sport maar dan nog veel te overdreven.

Snap nu trouwens wel waarom iederen over de knik valt, vanaf de B stijl zou je de auto zo kunnen verwarren met de Giulia. Unieke stijl/identiteit is hij kwijt geraakt ermee.

BENZine

Gebruiker
KadettRT zei:
Snap nu trouwens wel waarom iederen over de knik valt, vanaf de B stijl zou je de auto zo kunnen verwarren met de Giulia. Unieke stijl/identiteit is hij kwijt geraakt ermee.

Ben ik het mee eens, die knik hadden ze niet moeten veranderen. En ook jammer dat BMW van de ronde "Angel-eyes" koplampen is afgestapt, dat was ook zo typisch BMW dat andere merken het wel uit hun hoofd lieten om dat te kopiëren. De huidige koplamp-optiek zit heel dicht tegen die van andere merken aan, zoals Jaguar of enkele Peugeot-modellen.
En dan de spijlen in de grill, die nu bij de M-uitvoering moesten wijken voor korte "streepjes" (zien we ook bij de Z4), is ook weer iets wat we terugzien bij Peugeot. Waarom?? Het zijn bij BMW altijd verticale spijlen geweest die de nieren opvulden, al sinds de jaren 60, laat dat dan mooi zo!

De standaard voorbumper ziet er raar en gekunsteld uit, de M-bumper moet ik eerst in het echt zien om er een goed oordeel over te geven. Misschien valt het allemaal wel mee en blijkt het er straks gewoon dik uit te zien.

Wulp

Gebruiker
Niseko zei:
Zijn er nu 2 versies van het dashboard, een "klassieke" en een "Peugeot" versie (@toerenteller draait in de verkeerde richting) ;)?

699a672e-2019-bmw-3-series-interior-1.jpg

e801d38e-2019-bmw-3-series-interior-4.jpg

Standaard klokken vs optioneel digitaal scherm (en ook een groter infotainmentscherm?).

Niseko

Gebruiker
Wel handig dat de 8 knoppen die je zelf kan "programmeren" (bvb. navigatie naar huis, geluid navi aan/uit, directe toegang boordcomputer etc.) behouden zijn - is iets waarvan ik me in het begin afvroeg wat het nut daarvan was maar is bij dagelijks gebruik enorm handig.

Wulp

Gebruiker
Het zijn geen echte foto's maar door een computer gemaakt voor de configurator. Ze ontbreken gewoon op deze afbeeldingen maar ze zitten er heus wel echt in

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Vanaf de A-stijl is het net een Mercedes-Benz C-klasse. De Lexus-associaties snap ik ook wel. Verder ziet het er allemaal goed uit. Hopelijk voor BMW weet het hiermee weer wat verloren terrein terug te winnen op Mercedes-Benz en Audi, merken die het in Duitsland stukken beter doen.

Wouter82

Moderator

Hapje uit de koplamp van Peugeot, wijzerplaten van Peugeot, en-profil Gulia, achterlichten Lexus, lichtknoppen Cayenne... gelukkig geven die beige spiegelkappen een sterke identiteit aan deze auto (y)

Foie Gras

Gebruiker
Wouter82 zei:
Hapje uit de koplamp van Peugeot, wijzerplaten van Peugeot, en-profil Gulia, achterlichten Lexus, lichtknoppen Cayenne... gelukkig geven die beige spiegelkappen een sterke identiteit aan deze auto (y)

Details erbij halen om een ontwerp te 'vertalen'. Niet bijster sterk. Voor iemand die 'vormtaal' niet goed kan lezen kan je beter wachten op 3D-beeld van echte foto's. Dan is het inderdaad lastig de configurator afbeeldingen te lezen.

Ontopic: Zoals de sloopfoto's al lieten zien, wederom een prachtige 3-serie. Eleganter dan het uitgaande model, mooie evolutie.
BMW is weer op de goede weg met het design van de vernieuwde X-series, Z4, 8 en deze 3. Kan niet wachten hem volgende week in het echt te aanschouwen(y).

Wouter82

Moderator

Ik heb niet gezegd of ik de auto wel of niet mooi vind en/of ik de vormtaal wel of niet begrijp. Ik zeg alleen dat ik een aantal dingen zie die wel erg lijken op bestaande ontwerpelementen, iets wat BMW m.i. niet nodig zou moeten hebben.

BENZine

Gebruiker
Minstens één ding zal weer op en top BMW zijn, de rijeigenschappen. Over een tijdje zal niemand het meer hebben over bumpertje zus en tellerplaatje zo, maar over een fantastisch rijdende auto met een prachtig afgewerkt interieur die z’n voorganger in alle opzichten overtreft. Deze auto is straks de natte droom van alle vertegenwoordigers en de lease-orders zullen binnen stromen. Elke A4- of F30-rijder wil hem straks maar al te graag voor de deur hebben.

Niseko

Gebruiker
Niet dat onze situatie representatief is voor de markt, maar op een vloot van 15 wagens zijn er 5 mensen (incl. mezelf) die van BMW of Audi naar Volvo switchen. Qua timing is de release van de V60 geweldig goed gekozen, dat zal er zeker aan bijgedragen hebben. Ben dan ook benieuwd of de voorspelling van Benzine zal uitkomen, een A4 heeft een levertermijn van 8-10 weken, dus daar loopt het al niet echt storm en gooien ze met kortingen (in België althans voor het goede begrip).

Fransosowitz

Gebruiker
De voorkant lijkt inderdaad best druk bij de sportievere modellen. Maar echte foto’s zullen helpen om het beter te beoordelen. En tzt in het echt zal het nog beter te beoordelen zijn.
Het interieur lijkt mij mooi! Een flinke verandering tov de huidige 3 serie.

Morgen de on-line preview!

BENZine

Gebruiker
De A4 is straks uitgespeeld, die wil je niet meer hebben. De C zal het moeilijker krijgen (die hadden ze bij de facelift een widescreen-dashboard moeten geven ipv die losse tablet), en Volvo moet nu de vruchten plukken met de V60 zolang de Touring er nog niet is. Mind my words, over een tijdje is de BMW 3 weer dé auto in dit segment.

Guest
Ongetwijfeld topwagen, dat is een 3 serie altijd. Vormgeving zeer teleurstellend, geen enkele durf meer bij de Duitsers, bovendien zal dit model snel verpuderen zoals al de huidige 5 van serie. De verkopen zullen er niet onder lijden maar het wordt wel erg voorspelbaar allemaal.

funf

Gebruiker
Het is echt evolutie, als je dat plaatje van Bird Nerd zo ziet. De huidige drie vind ik echt een mooie, gebalanceerde auto en deze evolutie lijkt mij best geslaagd. Maar ik zou hem eens in het echt moeten zien voor het definitieve oordeel. Het zal in alle gevallen wel weer een leasetopper worden, want het is en blijft een BMW.

Het is voor BMW natuurlijk wel lastig nu. De vorige vijf en de huidige drie zijn echt mooie auto's. Ga daar maar eens een waardige opvolger van bouwen. Je doet het al snel verkeerd. Mercedes-Benz maakte het ook mee toen ze de opvolger van de W124 presenteerden.

DagDromer

Gebruiker
Bird Nerd zei:

Hoe mooi het ook grafisch is zo'n beeldscherm ipv klokken, in het donker is het veel onrustiger voor de ogen dan traditionele tellers. Denk maar een het staren naar een telefoon of tablet in duisternis of schemering. Zwart is dan namelijk geen zwart maar heel donkergrijs, en altijd 'verlicht'.

Voor de rest kan ik me alleen maar aansluiten wat hierboven gezegd wordt, een mooie evolutie met de potentie dé keuze in z'n segment te zijn (op z'n minst tot de concurrentie met wat nieuws komt). Qua stylering zitten er een paar details op of aan die met wat vreemd overkomen, dus eerst maar even in 't echt zien.

Mbt de evolutie, eigenlijk is het wel knap. En of we nu Audi met de A1/A4/A6 nemen of BMW met de 3/5, dat maakt niet uit. Op het eerste gezicht lijkt veel hetzelfde. Geen grote veranderingen. Het eerste ontwerp is al compleet en redelijk tijdloos. Als je de auto's naast elkaar ziet dan zie je pas de verschillen. Echter... na een maandje of wat gaat het in één keer opvallen dat het nieuwe model toch wel moderner is. Ik had dat met de 5 (omdat ik die zelf heb :) ) bij de overweging van aanschaf leek me het verschil niet groot en de eerste maanden na aankoop bleef ik met een scheef oog naar de F10 kijken. Nu je de G30/G31 meer in het straatbeeld ziet, valt ook in één keer op dat de F10/F11 toch wel een generatie ouder is.
En dat gevoel heb ik ook bij de A4, in het begin valt het niet op en moet je 2x kijken of het de nieuwe is, na een tijdje zie je echter hoe zeer de nieuwe meer bij de tijd is. Toch knap van de heren ontwerpers.

BENZine

Gebruiker
funf zei:
Het is voor BMW natuurlijk wel lastig nu. De vorige vijf en de huidige drie zijn echt mooie auto's. Ga daar maar eens een waardige opvolger van bouwen. Je doet het al snel verkeerd. Mercedes-Benz maakte het ook mee toen ze de opvolger van de W124 presenteerden.

Aan de huidige 3 valt echt wel het nodige te verbeteren, zoals de neus die net niet helemaal lekker smoelt en het matig vormgegeven en afgewerkte interieur. De neus moeten we nog even afwachten hoe die eruit ziet op scherpere foto's of IRL, qua interieur denk ik bij het zien van deze foto's dat er een flinke sprong gemaakt is. Het dashboard vind ik er zelfs mooier uitzien dan die van de G30 5-Serie, de belijning ervan doet weer denken aan de F10 (y)

Wulp

Gebruiker
Luxury Line
bmw-3er-2019-luxury-line.jpg

M340i
bmw-3er-2019-m340i-xdrive.jpg

bmw-3er-2019-m340i-xdrive.jpg

Highlights
bmw-3er-2019-highlights.jpg

Alle foto's: https://www.motor1.com/news/268066/2019-bmw-3-series-debut/

BENZine

Gebruiker
^^^ Kijk dat bedoel ik, op deze foto's ziet ie er al 10x beter uit (y). Wel iets teveel rare lijntjes in de M-bumper, maar ach... geen enkele auto is helemaal perfect.

En dit ziet er gewoon fantastisch uit:

Wat mij betreft de mooiste nieuwe BMW sinds jaren!

Wulp

Gebruiker
M Performance Parts

https://www.youtube.com/watch?v=nYznpYbIZvI

Hier vind je echt alle foto's: https://www.carscoops.com/2018/10/new-2019-bmw-3-series-looks-build-f30s-success/

1169f20a-2019-bmw-3-series-unveiled-paris-115.jpg

De huidige heb ik altijd het lelijkst gevonden. De twee generaties ervoor het mooist

Wulp

Gebruiker
https://www.youtube.com/watch?v=iYmCP02RFfc

https://www.youtube.com/watch?v=RL06bxa379Y

Ziet er zo een stuk beter uit dan op de foto's. Ik vind zelfs die voorbumper van de Luxury Line best aardig. Op de achterbumper vind ik het dan weer misplaatst. Interieur is ook redelijk clean maar wel fraai en handig in gebruik. Ik vind hem alleen van de zijkant een beetje net niet. Helaas worden M Sport pakketten steeds schreeuweriger, bij Audi zijn de S-Lines ook de laatste tijd wel erg extreem

Sanoma

Gebruiker

Dit vind ik dan nog de fraaiste van het stel.

Maar ik zie vooral een overdaad aan lijnen, die benadrukt worden door een witte gloed...
Hopelijk komt dat irl wat beter uit de verf. Zo'n 3 serie was altijd een vrij strak gelijnde auto. Nu vooral een veel gelijnde auto.

Bimmert

Gebruiker
Precies, die ziet er gewoon super uit. Die M Sportversies heb ik nooit echt mooi gevonden en dat is bij de G20 niet anders, mij te overdone en ik vind het al snel ordinair worden. Gewoon een nette luxuryline met nette velgen in een gedistingeerde kleur en het zal een zeer fraaie auto zijn. Het interieur vind ik erg mooi. Nu nog de touring aanschouwen maar dat schijnt nog even te duren.

DagDromer

Gebruiker
Net even de video bekeken. In bewegend beeld met een persoon ernaast kan ea mij meer overtuigen dan de foto's.
Mooi interieur ! Die gekke T-dingen weet ik zo net nog niet. Ben benieuwd hoe de auto in 't echt eruit ziet , qua proporties. Vaak zijn details vanuit een normaal perspectief beter te pruimen dan op van die gekke kikker- of vogelperspectief marketing foto's.
Beloofd veel goeds iig.

funf

Gebruiker
Bimmert zei:
Precies, die ziet er gewoon super uit. Die M Sportversies heb ik nooit echt mooi gevonden en dat is bij de G20 niet anders, mij te overdone en ik vind het al snel ordinair worden.

Dat geldt wel vaker bij BMW. Gewoon een Luxury line met een set lekkere wielen en klaar.

Guest
Ziet er best mooi uit eigenlijk, geen rare overdreven lijnen zoals andere bmw's.
Die nieuwe Hofmeisterknik lijkt mij zo niets, maar misschien dat het irl minder lelijk is.

Interieur, tja, lijkt mij wat druk, maar gelukkig hebben ze nog gewoon idrive ipv alleen touchscreens.

Bovenaan