| 

Auto’s worden bij hun onthulling maar zelden zo neergesabeld als Citroëns 2CV. Bij de onthulling van het model, op de autosalon van Parijs in 1948, staken de journalisten elkaar naar de kroon met termen om de lelijkheid en onbenulligheid van het autootje duidelijk te maken. De vraag ‘krijg je er een blikopener bij?’ werd de running gag van het evenement. Uiteindelijk kregen ze allemaal geen gelijk. Want de kleine Citroën werd een doorslaand succes dat meer dan veertig jaar lang achtereen gebouwd zou worden. Er werden er 5.114.966 gebouwd en daarmee is het één van ’s werelds bestverkopende auto’s geworden. Het oorspronkelijke model woog slechts zo’n 300 kilo, maar kon desondanks toch vier mensen met een vaartje van zo’n 60 km/h comfortabel vervoeren, terwijl het brandstofverbruik van de tweecilinder boxermotor op zijn zachtst gezegd acceptabel bleef.
In Nederland was de auto vanaf 1952 leverbaar en sloeg hij ook goed aan. In de totale productieperiode werden er tal van wijzigingen aan het model doorgevoerd, al bleef de lijn van de auto vrijwel altijd hetzelfde. Het vermogen neemt in die tijd toe van 9- tot 33 pk voor de laatste versie die tot aan 1990 aan de man wordt gebracht. Vanaf 1951 was er ook een bestelvariant en in 1958 komt de 2CV Sahara op de markt: een vierwielaangedreven versie met een extra motor achterin. Van dat model werden er 694 gemaakt en dus is het voor de hand liggend dat de Sahara nu de meest gezochte 2CV is.
In 1997 vond men toevallig drie prototypes, stammend van voor de oorlog, terug in een schuurtje nabij de fabriek. Er schijnen nog zo’n 10.000 ‘Lelijke Eenden’ in Nederland rond te rijden.

Citroen 2CV Occasions

Citro√ęn 2CV AZAM 1966
1966 | 11.167 km | € 19.950
Citro√ęn 2CV6 Club
1987 | 85.264 km | € 12.500
Citro√ęn 2CV
1964 | € 4.900

Occasions

Verbruiksmonitor

Uitgelicht:
Citroën Azl 2CV6
Gemiddeld verbruik over 7.949 km: 7,4 l/100km
close