Eendjes dobberen met stroom mee
Elektrische auto's, steeds meer fabrikanten wagen zich aan het concept. Naast de beperkte actieradius is het gewicht van de accupakketten een nadelige eigenschap van de elektrische aandrijflijn. Wat doe je vervolgens om het gewicht laag te houden? Je pakt een van zichzelf al bijzonder licht voertuig bij z'n kladden en lepelt daar het milieuvriendelijke systeem in.
Vanaf deze week zoemen twee omgebouwde klassieke eendjes door de straten van Gouda en Amsterdam. Traction Électrique heeft van de RDW groen licht gekregen om de oude Citroëns op kenteken te zetten. De goedkeuring zet voor het bedrijf de deur open om ook andere klassiekers aan de stroom te hangen.
De 2CV's, uit 1984 en 1965, komen afhankelijk van het rijgedrag tussen de 100 en 200 kilometer ver. Met een topsnelheid van 135 km/h zijn ze in ieder geval rapper dan de originele modellen, die bleven steken op 120 km/h. Nu is hard rijden natuurlijk niet de insteek, maar het is wel mooi meegenomen. Het opladen van de accu's duurt tussen de 6 en 8,5 uur. In theorie moet het systeem ruim 3000 oplaadcycli kunnen volhouden.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Uitgelicht aanbod
Lees ook

'Eive' is nieuwe elektrische Citroën 2CV Fourgonnette

Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar Kever op tweede plek

Citroën 2CV Fourgonnette (1977) - In het Wild

In het wild: Tweemaal Citroën 'besteleend'

In het wild: Citroën 2CV 'besteleend' (1967)

Classics TV: Citroën 2CV Transat en Sahara
Lezersreacties (39) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.